Fra «ooga booga» til «untz untz»

Disse arkeologiske funnene viser at vi har ravet siden steinalderen

Groovens arkeologi går dypt i menneskets evolusjonshistorie, skriver musikkarkeolog Gjermund Kolltveit.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Musikkarkeolog Gjermund Kolltveit skriver om arkeologiske funn som har endret musikkhistorien.

At vi som mennesker kommer sammen gjennom grooven er ikke et populærkulturelt fenomen. Ikke i det hele tatt.

Under en utgraving på 1950-tallet, av en tjue tusen år gammel boplass i Mezin i Ukraina, fant sovjetiske arkeologer en samling bein fra mammut.

Det var et hoftebein, et skulderblad, et lårbein og to kjevebein, som alle var dekorert med oker, og som hadde tydelige merker etter slag. En interessant ting var at slagmerkene var plassert der beinene hadde best klang.

Under en utgraving 50-tallet fant arkeologer et sett med mammutbein som hadde tydelige merker etter slag, og særlig der hvor beinet hadde best klang.

I tillegg ble det funnet to klubber til å slå med. Kunne det tolkes som et fullstendig rytmeorkester fra istiden?

Annonse

Arkeologer tolket det slik, og hadde riktignok mange skeptikere. Men ingen har kommet med andre eller bedre forklaringer på hva disse gjenstandene kan ha blitt brukt til.

De ble dessuten funnet i ei felles hytte – ikke blant de private bolighyttene – så den musikalske tolkningen er nok ikke så fjern som den for noen kan virke: Istidens mammutjegere drev ikke bare med jakt, men hadde, som alle mennesker, behov for å komme sammen, utveksle historier, musisere og danse.

Rave anno 13 000 f. kr.

Funnet fra tundraen i Ukraina er sjeldent både fordi dateringen er så tidlig, og fordi det utgjør instrumenter for et fullstendig orkester. Men en rekke andre arkeologiske funn, fra senere i steinalderen, kan tolkes som rytmeinstrumenter, for eksempel gjennomborede skjell, nøtter og tenner som folk har hengt på seg som en slags rytmisk lydparfyme.

Steiner i alle størrelser har blitt brukt både til rytme og melodi, og trommer kjenner vi tilbake til yngre steinalder, blant annet fra den såkalte traktbegerkulturen i nåværende Tyskland.

En gammel helleristning fra Frankrike illustrerer en dansende figur med noe som ser ut som et instrument, kanskje en munnbue.

I tillegg til avbildninger av dansende mennesker, viser funnene at musikk, dans og rytme har vært med oss lenge. En 15 000 år gammel helleristning fra hulen Trois-Frères i Frankrike illustrerer en dansende figur med noe som ser ut som et instrument – kanskje en munnbue.

Det er et menneske utkledd som bison, og er blitt tolket som en trollmann eller sjaman. Det kan ha vært en musiker, danser og sjaman som i transe prøver å komme i kontakt med en annen verden.

Dermed kan man spørre seg om man har ravet siden tidlig steinalder, men det er ikke engang så tidlig.

Verken sjamanen i Trois-Frères, istidsorkesteret på tundraen eller de første sikre musikkinstrumentene som er rundt førti tusen år gamle, er spesielt tidlige i menneskehetens evolusjon. Det moderne mennesket, Homo sapiens, oppsto for rundt tre hundre tusen år siden, mens de tidligste spor etter menneskelignende forfedre og -mødre er rundt seks millioner år gamle. Når oppsto musikken, og når ble den første dansen danset?

Vi har danset siden vi kunne gå på to bein. Det var et viktig fysiologisk grunnlag for å kontrollere og koordinere rytme. Dette veggmaleriet med jakt- og dansescener er fra Catalhöyük i Tyrkia, 7. årtusen før Kristus.

Rytmisk synkronisering er en urkraft

Svaret er selvfølgelig ikke et tidspunkt, for det var nok et resultat av evolusjon og prosesser som har tatt lang tid. Men to hendelser var kanskje viktige impulser for utviklingen.

Det ene er at vi begynte å gå på to bein. Det var et viktig fysiologisk grunnlag for å kontrollere og koordinere rytme.

Det andre er redskapsproduksjon. Fra de første steinøksene for over tre millioner år siden, har kunnskapen om å lage redskaper blitt overført fra generasjon til generasjon, som en slags sosial øvelse av gjentatte, rytmiske bevegelser.

Gjennom årenes løp ble arbeidet koordinert og utviklet som en biologisk tilpasning. Dette fundamentale grunnlaget for musikk og dans – evnen til å synkronisere med en intern eller ekstern puls – kalles, på engelsk, entrainment, og er noe som skiller oss fra dyrene.

Vel, noen dyr, særlig papegøyer og andre som er flinke til å herme, klarer dette til en viss grad.

Entrainment, eller rytmisk synkronisering, er en urkraft, en musikalsk og biologisk evne som alle mennesker er utstyrt med. Den er sosial, den knytter oss sammen, og den knytter oss til musikk og rytme. Dette er helt konkret, og handler også om hjertefrekvens. Forskning har vist at folk som synger eller danser sammen samkjører hjerteslagene sine. Grooven er biologisk, og slik sett naturlig.

Dette kjevebeinet, av mammut, ble trolig brukt som rytmeinstrument under istiden. Kjevebeinet ble funnet under utgravingen i Mezin i Ukraina på 1950-tallet.

Vi kommer alltid til å flyte med grooven

Samtidig er groove, beat, drive, swing eller hva enn vi kaller det, en ikke-målbar dimensjon, fordi det handler om opplevelse. Det er vanskelig – ofte helt umulig – å skille opplevelsen fra den fysisk klingende musikken.

Vi har alltid hatt tilgang til urrytmen, men særlig i vestlig «kunstmusikk» har det vært en lang tradisjon for å sitte stille høre på musikken, via intellektet. En grunnleggende annen tilnærming er å «lytte» gjennom kroppen.

Det å gi seg hen til musikk gjennom dans eller annen bevegelse forklarer litt av suksessen til jazzen og rocken helt fra begynnelsen, og enda mer suksessen til groovebaserte retninger som house, techno, trance, rave og elektronika.

At vi flyter med i grooven, som musikere, dansere eller bare mennesker, er ikke et populærkulturelt fenomen. Vi kommer alltid til å gjøre det, og vi har alltid gjort det, fordi det er noe dypt kulturelt og biologisk som går langt tilbake i menneskets evolusjonshistorie.

Artikkelen ble først publisert i Sommerøya magasin.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen