Kunsthistoria

Den kunsthistoriske representasjonen er skammelig og må nyanseres

Den amerikanske maleren Mary Cassatt (1844-1926) malte livet hjemme på en måte som mannlige impresjonister ikke kunne. Men fra det forrige århundreskiftet er det stort sett mennene vi husker. Her ser du «Five O'Clock Tea» (1880). (Foto: Museum of Fine Arts Boston.)
Den amerikanske maleren Mary Cassatt (1844-1926) malte livet hjemme på en måte som mannlige impresjonister ikke kunne. Men fra det forrige århundreskiftet er det stort sett mennene vi husker. Her ser du «Five O'Clock Tea» (1880). (Foto: Museum of Fine Arts Boston.)
Kvinnelige kunstnere har ikke manglet talent eller vilje. Noen har bare fått det til å virke sånn. Kunsthistoria er tilbake med noen nyanserende eksempler, denne gangen fra 1800-tallet.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Kunsthistorien er full av menn. Subjekt-spalten Kunsthistoria har som mål å nyansere denne fortellingen.

I Subjekt-spalten Kunsthistoria ønsker vi å trekke frem kunstnere som har utfordret sosiale konvensjoner og laget stor kunst «på tross av sitt kjønn», og nyansere fortellingen om kunsten generelt.

Kvinner har systematisk blitt utestengt og diskriminert i de store kunstinstitusjonene opp gjennom tidene. Det er ingen hemmelighet. I Linda Nochlin sitt berømte essay «Why Have There Been No Great Woman Artists?» skriver hun med rett at det ikke er kvinnelige kunstnere som har manglet talent eller vilje opp gjennom. Det er snarere institusjonelle rammer og faktorer som har hindret kvinnelige kunstnere i å vokse frem blant de mest kjente.

Og nei, det er ikke engang slik at talent og originalitet har mest å si. For ikke lenge siden skrev vi i Subjekt at det aller viktigste for en kunstners berømmelse, er kunstnerens nettverk. I Nochlins essay trekkes dette også frem som avgjørende faktor: At kvinner historisk sett har vært svakere stilt enn menn i disse nettverkene. Når så mange tilfeldige (mer eller mindre) aspekter spiller en rolle, må man bare kalle den skammelige kvinnerepresentasjonen i kunsthistoriebøkene for en systemsvikt, og gå inn for å skrive om på historien manuelt: Kunsthistoria.

Tidligere har vi skrevet om noen av 1500-, 1600- og 1700-tallets kvinnelige kunstnere. Denne gangen tar vi for oss kvinnelige kunstnere som du bør vite om fra 1800-tallet.

Annonse

Les også: Bohemprinsessen Oda Krohg var 1800-tallets svar på en it-girl

Her ser vi Charles Darwin fotografert av Julia Margaret Cameron. (Foto: Wikipedia.)

Julia Margaret Cameron

Britiske Julia Margaret Camoren (1815-1879) begynte sin karriere som fotograf i godt voksen alder. Til sin 49-årsdag fikk hun sitt første kamera i presang av sin datter, som ble starten på en kort, men innholdsrik karriere.

Etter at hun mottok sitt første kamera, hadde Camerons familie nylig flyttet til Isle of Wight, en populær ferieøy sted for Storbritannias kulturelle elite. Filosof og historiker Thomas Carlyle, forfatter Charles Dickens, oppfinneren John Herschel og poet Alfred Lord Tennyson var blant disse, og Cameron begynte å raskt å fotografere dem.

Selv om hun var godt inne i varmen hos eliten, var hun like interessert å fotografere «mannen i gata». Angivelig skal hun ofte ha fulgt etter tilfeldige mennesker på gata som hun mente hadde et særegent utseende, og overtalt dem til å stille som modeller.

Hennes tilnærming til fotografiet var eksperimentell og radikal. I motsetning til andre fotografer fra samme periode, som var opptatt av en skarp presisjon i fotografiet, var Camerons arbeider mykere, og gjerne litt «ut av fokus». Et fremtredende eksempel er hennes fotografi av Thomas Carlyle fra 1867, hvor halvparten av historikerens ansikt ligger i skyggen, og lyset er det som lager konturene. Ved å viske ut overgående detaljer mente Cameron at essensen i mennesket kom fram – de følelsene som ligger i uttrykket. Selv beskrev hun det slik: «Når jeg har hatt slike menn foran kameraet, har hele min sjel forsøkt å gjøre sin plikt overfor dem ved å registrere trofast både indre og ytre egenskaper.»

«The Horse Fair» fra 1853. (Foto: Wikipedia.)

Rosa Bonheur

Franske Rosa Bonheur (1822-1899) er av mange betraktet som 1880-tallets mest berømte kvinnelige maler. Hun vokste opp i Paris, men hadde en sterk dragning mot landsbygda – noe som preget kunstnerskapet.

Bonheurs store suksess i et ellers mannsdominert felt skyldes mye hennes foreldre og deres sosialistiske overbevisninger. De var en del av en radikal utopisk sekt, grunnlagt av Comte de Saint-Simon (1760-1825), som ikke bare trodde på likestilling mellom kvinner og menn, men også på en framtidig kvinnelig Messias.

Cameron dedikerte seg til en realistisk skildring av moderne husdyr – da særlig hester – og studerte faget nøye ved å lese zoologibøker og utføre detaljerte studier på slakterier. Hun fikk sitt første store gjennombrudd i 1848 på Parisersalongen, hvor hun stilte ut åtte maleri som hun fikk en medalje for.

«The Horse Fair» fra 1853 er imidlertid hennes mest berømte verk. Det monumentale maleriet skildrer et hestemarked i Paris, og var et av forrige århundres mest populære bilder og har gitt Bonheur en markant plass i kunsthistorien.

«Vuggen» fra 1872. (Foto: Wikipedia.)

Berthe Morisot

Berthe Morisot (1841-1895) var også en fransk maler. Hennes kunstnerskap startet med at hun og hennes søster Edma kopierte malerier de så på Louvre. Senere studerte de under flere læremestere, deriblant den franske landskapsmaleren Camille Corot. Mellom 1850 og 1860 stilte de ut kunsten sin hele fem ganger på Parisersalongene. Det var også her de møtte Édouard Manet, som gjorde Morisot mer og mer grepet av impresjonismen.

De vokste opp i en vellykket borgerlig familie, som støttet søstrenes veivalg. Søsteren Edma ga imidlertid opp malerkarrieren etter at hun giftet seg, men Moriost fortsatte, også etter at hun giftet seg og fikk barn med Manets bror, Eugène.

Morisots hovedmotiv var kvinneskikkelsen, og beskrivelser av kvinners liv. Som alle impresjonister på den tiden malte hun det hun så. Dette speiler også tidens grenser for hva en kvinne kunne gjøre på den tiden. Hun malte ikke by- og gatemotiver som sin venn Manet. Men selv om hun ikke kunne kommentere det moderne bylivet på samme måte som sin svoger, malte hun likevel høyst moderne bilder.

«The Child’s bath» fra 1893. (Foto: Wikipedia.)

Mary Cassatt

Amerikanske Mary Cassatt (1844-1926) var en betydelig grafiker og maler innen impresjonismen. Lik Morisot var også kvinnefiguren Cassats hovedobjekt. Hun skildret ofte kvinners sosiale og private liv, med særlig fokus på nærheten mellom mor og barn.

Hun studerte ved Pennsylvania Academy of Fine Art i Philadelphia mellom 1861 og 1865, og flyttet senere til Paris hvor hun bosatte seg. På midten av 1870-tallet stilte også hun ut på Parisersalongene, men møtte varierende mottakelse, før hun ble tatt inn i varmen av på slutten av 1870-årene.

Cassatt og hennes samtidige verdsatte bølgen av feminisme på 1840-tallet, som ga kvinner tilgang til utdanningsinstitusjoner på nyskapende høyskoler og universiteter. Selv om hun ikke eksplisitt kom med politiske uttalelser om kvinners rettigheter i sitt eget arbeid, var hennes skildringer av kvinner konsekvent gjort med verdighet, og viste til et dypt og meningsfylt indre liv.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom