Presis samtidsskildring

Voksne mennesker i hermetegn

Med handlingen lagt til den norske skjærgården, skildrer Marie Auberts sterke romandebut «voksenlivet» ærlig, humoristisk og treffsikkert, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Marie Aubert (f. 1979) debuterte med en novellesamling til strålende kritikker i 2016. Nå er hun aktuell med romandebuten «Voksne mennesker» (2019). Subjekts litteraturanmelder kommenterer.

Da Marie Aubert debuterte med novellesamlingen «Kan jeg bli med deg hjem?» i 2016 ble hun møtt med strålende kritikk. I dag er hun aktuell med sin andre utgivelse, en roman med tittelen «Voksne mennesker», som allerede flere måneder før lansering er solgt til en rekke utenlandske forlag.

I «Voksne mennesker» (2019) viderefører forfatteren den ensomme og selvkritiske karrierekvinnen med et ønske om et mer etablert liv: Er det i dag et kriterium å ha samboer og barn for å defineres som voksen? Og vil vi reprodusere oss, egentlig?

Forfatter Marie Aubert (f. 1979) er aktuell med romandebuten «Voksne mennesker» (2019)».

Livet begynner ved fylte 40

«En venninne sa i bursdagsmiddagen min, som en slags trøst, at jeg så bra ut, like etter sa hun at det var fint å være alene fordi man ble godt kjent med seg selv på den måten, og jeg tenkte at det hadde vært ok heller å bli kjent med noen andre.»

Ida er en singel og barnløs arkitekt på nylig fylte 40 som føler seg forbigått av både venner og lillesøsteren Marthe. Den biologiske klokken har begynt å tikke, og hun har derfor i forkant av sommerferien undersøkt mulighetene for å fryse ned egg i Sverige. Dette er noe hun har tenkt å dele med nærmeste familie når de skal samles på sommerhytta for å feire morens 65-årsdag. Marthe, med samboer og bonusbarn, tar likevel oppmerksomheten fra det hele, og julihelgen utvikler seg til å bli farget av søskensjalusi og rivalisering. 

Annonse

«Life begins at forty!» er en gjentakende frase i romanen. Underliggende her er tanken om at etter fylte 40, har de faste rammene mer eller mindre blitt spikret for livet: Fast inntekt, partner, muligens barn og ikke minst det at en har funnet en trygghet i seg selv. Foreløpig kan romanens jeg-person bare krysse av for ett av disse voksen-kriteriene, og Ida blir slik en representant for den moderne karrierekvinnen med andre prioriteringer. Når det er sagt, betyr det ikke at et ønske om et annet liv er fjerntliggende for den selvkritiske kvinnen.

«Det kjennes som om jeg prøver på et eller annet og ikke får det til»

Det Marie Aubert gjør er å finne et språk for en del paradokser ved det voksne livet, som kan virke uløselige. Når er man egentlig voksen? Handler det bare om å ha kjæreste eller å ikke ha kjæreste? Eller om å ha barn eller å ikke ha barn?

Det å ha en definisjon på når en blir voksen, ser stadig mer absurd ut. Skal vi tro Marie Aubert er det i alle fall ikke etter fylte 18 år, for ser en bort fra barnegråt, er det store likheter mellom Marthes bonusbarn på 6 og de voksne søstrene.

Presis samtidsskildring

Ensomhet og familieproblemer er alvorlige tema, men det stanser ikke Aubert fra å flette inn humoristiske sekvenser som kan sammenliknes med det som er å finne i Bridget Jones. Aubert serverer presise beskrivelser av dagens populære datingarena, Tinder, samt skildringer av småbarnslivet sett fra utsiden. Selv kan romanens tittel, «Voksne mennesker», stå som en markant ironisk kommentar til hele voksentilværelsen. For selv om det i media har vært fokus på at unge stadig har mer voksne bekymringer, ser det også ut til at dagens voksne er yngre til sinns.

Gjennom lange og korte setningskonstruksjoner simuleres den opplevelsen Ida har av sin omverden. Med en slik bevissthetsstrømsteknikk skapes det en altoppslukende verden som blir lett gjenkjennelig og vanskelig å legge fra seg. På tross av at hovedpersonen objektivt sett fremstår som delvis usympatisk med sin sterke sjalusi, er det lett å sympatisere med karakteren Aubert tegner opp for oss.

Både på det tematiske og språklige planet viser romanen stor påvirkning fra forfatterens novellekunster. Marie Aubert har tidligere uttalt seg om at hun foretrekker novelleformen ettersom hun da blir raskt ferdig. Dette er trekk som er å gjenfinne i romanens siste kapitler.

Avslutningen virker noe forhastet, uferdig og for åpen. På en annen side, gir det leseren muligheten til å avgjøre Idas skjebne: Skal voksne mennesker defineres av hvorvidt de føder barn eller ikke?

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo