Bli kjent med Wingdings

Blant alle nykommerne med gitar, er dette bandet å følge med på akkurat nå

(Foto: Helge Brekke.)
(Foto: Helge Brekke.)
Wingdings er kanskje ikke like absurde som fonten de har hentet navnet sitt fra, men med en god krysning av solskinnsmelodier har de klart å skape noe som resonnerer, selv i dagens mettede musikklandskap.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Nykommerbandet Wingdings er aktuelle med dobbelsingelen «Best of Us» og «Two-Sided Ways» på Rhodos Records i dag. Men hvem er de, egentlig?

En tenker kanskje at det siste Oslo trenger er enda et «nytt og hipt» gitarband, men den gang ei.

Wingdings kaster regelboken i søpla og lar alle dører stå på vidt gap med sin gitardrevne psych-bop. Mens trioen, bestående av Jenny Jorde Lunde, Teodor Dyste Lyngstad og Eirik Grove, minner litt om en live-action cast fra Mummitrollet.

De begynte nærmest som en heldig vri, men siden har de tre funnet både sound og etos i bandet Windings. Med en god blanding av fandenivoldsk lekenhet og den slags sårbarhet som best kommer frem blant nære venner, har bandet klart å skape musikk som resonerer, selv i dagens mettede musikklandskap.

Les også: Gitaren står opp fra de døde. Igjen!

Annonse
Kule pressebilder har de også. (Foto: Helge Brekke.)

«Åja, det er et band»

– Vi var veldig nære å hete Ryan Gosling Fanclub, forteller gruppen, som til sist landet på «pre-internett»-fonten Wingdings.

Wingdings er en slags emoji-forfar, og det skal vise seg at denne fonten er mer definerende for gruppen enn det en først ser for seg. Bandet beskriver seg selv som en gruppe «siste liten»-folk hvor entusiasme og energi ofte virker å trumfe planlegging. Så med dette i bakhodet er det kanskje ikke så merkelig at de også oppstod litt på slump.

Lunde, som i utgangspunktet jobbet med prosjektet under navnet Verdana Letters, fikk etter flere manskapsutskiftninger med seg Grove og Lyngstad som vikarer, og derifra eskalerte ting raskt.

– Det kom et punkt hvor Eirik og jeg på en måte skjønte at vi var med. Og da ble alle låtene bare sånn … Vreng på alle tingene!, sier Lyngstad.

Prosjektet, som før hadde vært Jenny sitt, tok plutselig form som noe mer, og «plutselig var det sånn: ‘Åja, det er et band, og vi er i bandet’».

– Jeg var også bestemt på at jeg ville lage en EP ganske fort. Så, da det virket som Eirik og Theo var gira og ville være med videre, og så skjedde mye av bandets identitet der. Låtene og hvordan vi jobbet sammen utviklet seg. Vi fant litt ut av hvilke roller vi ville ta. Jeg tror det var en fin måte å finne ut av ting på, å være i studio å jobbe så tett og intenst sammen i en kort periode, sier Lunde.

Plass til å leke

Keene på å vise sine kunster i et miljø allerede er tettpakket med «ones to watch» setter Wingdings fore med få rammer og en leken visjon. Trio-formatet gir også mye plass å boltre seg på, noe Grove trekker frem som positivt:

– Jeg synes det er veldig moro i dette bandet fordi det er en gitarist, og det har vært en stor utfordring for meg å fylle all den plassen i midten. Når vi er så få så blir det veldig mye av hvert individs preg.

Lunde påpeker dog at selv om friheten er morsom, kommer den og med større ansvar:

– Det er veldig kult at det ikke låser seg til noen rammer på noe vis. At man bare lar ting skje litt. Samtidig, når du er en trio, så har du jo ganske stort ansvar per person. Det blir jo sånn at alle må gi alt for at det ikke skal føles tomt.

trioen, bestående av Jenny Jorde Lunde, Teodor Dyste Lyngstad og Eirik Grove, minner litt om en live-action cast fra Mummitrollet, skriver Aurora Henni Krogh. (Foto: Helge Brekke.)

Kunne vært gift. Alle tre

Lekenheten som bandet stadig trekker frem bunner kanskje i den tryggheten det er å jobbe med folk du kjenner godt. Alle ledd blir beskrevet som ganske åpne og underholdene, likevel understreker de at det også er en sårbarhet som ligger i materialet.

– Musikken er jo litt sånn som vi er, sier Lyngstad.

– Vi er veldig nære. Vi bor sammen, stort sett. Hele livet vårt foregår innenfor sånn 100 meter. Vi er jo bare veldig «close», og da kan musikken også være veldig sår.

Selv om Wingdings er et band hvor det ikke har vært noen regler for hva som er «innafor» eller «lov», betyr ikke det at alt går knirkefritt.

– Det kan jo bli helt sykt hett på bandøvinger hvis man er uenige om ting. Og det har vært hett. Det har tatt tid å lære litt hvordan en skal jobbe sammen. I det vi går inn i det band rommet er jo stemningen helt annerledes enn hva den er hjemme i stua, forteller Grove.

Men som i god par-terapi er det tydeligvis kommunikasjon som er nøkkelen, overraskende nok.

– Vi har blitt veldig flinke til å kommunisere. Det er god trening på å være gift. Vi kunne vært gift alle tre, ler Lyngstad.

Selv de mest givende kreative prosjekter har en bakside, noe wingdings fikk føle på. Et hvert band i startsfasen kan sikkert kjenne på frustrasjonen over administrativt arbeid. Så, etter mye kaving med musikkbransjens administrative papirmølle så Wingdings seg rett og slett så lei at bestemte seg for å gi ut låten «Two-Sided Ways» på Urørt.

– Grunnen til at det har tatt så lang tid å gi ut er bare sånn: «Åh, man må gjøre det ordentlig. Man må sende noen mails til noen labels, og sånn». Men midt oppi det hele så var det sånn: «Nei, fuck it, nå blir det urørt», og det var helt sykt digg.

Grobunn for gitarmusikk

Å påberope seg gitarmusikkens død er vel i disse dager omtrent like aktuelt som dubstep. Selv om konkurransen om plassen kanskje er hardere nå, gjør også aktualiteten det mulig å tøye sjangerspekteret.

– Det er så kult at det er grobunn for gitaren igjen nå. Pom Poko er én ting, Mall Girl er en annen, sier Grove, som i studio ble uventet konfrontert med gitarmusikkens stigende status.

– Da vi spilte inn, så møtte vi en businessdude som lurte på hvordan det gikk, og jeg bare: «Det er sykt moro, jeg får spille dritmye gitar». Så svarte han: «kult, gitar er jo inn for tiden». Det er så rart, disse greiene har vi aldri tenkt på, at gitarband er inn. Så da han sa det, var jeg sånn, «yeah right», men så viser det seg jo at blant annet Pom Poko, Brenn, Mall Girl og Girl In Red gjør det så bra. Og er alle de er superbra band med utrolig kul musikk! Det synes jeg rett og slett er dritstas.

– Det er litt som da du spilte gitar da du var liten og så plutselig ble Guitar Hero en greie. Så begynte alle å sette pris på gitar. Nå føler jeg det skjer igjen», legger Lyngstad til.

Håper det treffer en nerve

Til tross for trenders ringvirkning synes Wingdings tydeligvis det er viktig å holde forventningene noenlunde realistiske.

– Å bli spilt på radio har aldri vært målet i seg selv, sier Lunde.

– Det er mer det å lage musikk som man selv virkelig digger og kan stå for. Så vil det jo forhåpentligvis bli plukket opp av andre som føler det er ektefølt, da..

Wingdings gir ut dobbelsingelen, «Best Of Us» og «Two-Sided Ways» på Rhodos Records 2. august.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner