Han Gaiden på Oslo Jazzfestival

Han Gaiden viser vei mot en sjangeroverskridende fremtid

Han Gaiden vil være å se på langt større scener i fremtiden, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Matija Puzar.)
Han Gaiden vil være å se på langt større scener i fremtiden, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Matija Puzar.)
Jazzen har tradisjonelt sett vært forbundet med høykultur, som kunstmusikk vanskelig å svelge. Han Gaiden er i ferd med å demokratisere den med sin bare nesten arrogante kulhet.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Oslo Jazzfestival er i full gang. Subjekts anmelder, Edvard Granum Dillner, så det norske nykommerbandet Han Gaiden.

Hva er jazz i 2019?

Eller. Hva er engang musikksjangre?

Da jeg som tenåring ble introdusert for Flying Lotus, var det av en kompis som mente at dette var fremtiden innen jazz. Det er ikke så altfor lenge siden man kunne si at man utelukkende hørte på rock, eller at man «hørte på jazz».

I dag er de tradisjonelle grensene for de fleste musikksjangre i stadig oppløsning. Uten at dette er noe særlig eksklusivt for musikken, forøvrig.

Annonse

Han Gaiden på tvers av sjangre

Noe annet som også er i oppløsning, er skillet mellom høy- og lavkultur. Der jazzen tradisjonelt har vært forbundet med høykultur som «kunstmusikk», og en motsats til popmusikken, blir grensene mellom de to stadig utvisket.

Kanskje handler det aller mest om en type inngang til musikken.

Det norske nykommerbandet Han Gaiden, som får oss til å stille alle disse spørsmålene, har kun én låt ute på SoundCloud, men presseskrivet lover sjangeroverskridelser på tvers av elektronika, jazz, pop, house og ambient. Derfor er det med stor spenning vi entrer den høyst intime scenen Hvelvet på Sentralen denne sensommerkvelden under Oslo Jazzfestival.

Han Gaiden er både kule og sårbare. (Foto: Matija Puzar.)

Lett å lære seg

Det starter rått med en stigende synthlinje. Straks kicker de harde beatsene inn, sammen med kjølig og forvrengt vokal. Publikummet, som er særs unge, digger det. Og ikke at vi er noe gamle, men vi er overrasket over responsen på det vi opplever som utilgjengelig. Musikken treffer ikke helt og oppfattes heller frastøtende.

Men den ene låten glir inn i den andre, og straks er vi gaidet av bandet inn i deres verden: Basstrommen dundrer jevnt sammen med en subbass, som i det minste inkluderer og samler oss rytmisk.

En lys solovokal kommer til, fulgt av andrestemmen som harmonerer til den ellers så bevegende bassen. Men det er ikke før den insisterende synthen nærmest plutselig kommer inn, at vi blåses av banen. Publikum roper i full jubel, og vi henger endelig med på det vi først kanskje følte var en særs sympatisk heiagjeng.

Han Gaiden begynner komplekst, men følger med noe så melodiøst og rytmisk at det minner om deep house og høyst svelgbar klubbpop som Disclosure.

Triomedlemmene er utstyrt med hver sin synth, Mac og mikrofon. Det leveres noen nydelige harmonier, stemningen stiger og så kommer det en kul og småfunky repeterende synthlinje. Han Gaiden benytter seg av polyrytme, der rytmen i trommene og synthen går på tvers. Resultatet er et deilig driv, og det er befriende å se hvor mye som faktisk blir spilt live.

Trioen er utstyrt med synth, Mac og mikrofon. Godt nok for å blande en hel haug med sjangre, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Matija Puzar.)

Ømt og rått

– Her kommer en trist vise, erklæres det etter første applaus.

Melodier, spilt med dels disharmoniske gonger, kimer gjennom lokalet. Først løst, så etableres et atmosfærisk mønster. Som når en ren oh sår vokal synger «Why did you leave?», minner de om Susanne Sundfør. Men tankene trekkes også i retning norsk folkemusikk, mye på grunn av gruppas antrekk, med mønstre som minner om rosemalerier.

Han Gaiden formidler noe underlig og ubegripelig. Flere av melodiene er fengende, og det hender at vi tenker at dette er hit-materiale. En saksofon kommer inn og følger stemmene, før den alene maler ut en deilig og svevende atmosfære. Saksofonen kommer tilbake på noen låter senere, men vi skulle gjerne ha hørt enda mer til den.

En varsom, naken vokal får oss til å tenke på bandet Rhye. Neste spor kontrasterer det forrige ved å ha enda hardere beats og en intenst vibrerende synthpad. Stemningen blir tung og skremmende, etter hvert som alt løser seg opp i et atmosfærisk frijazzparti. Saksofonen gråter. Er vi i en drøm eller i et mareritt?

På en annen låt føles det som om vi er på verdens kuleste klubb. Den kjølige og monotone vokalen er tilbake, robotaktig, samtidig full av nerve. Neste spor føles derimot monoton og intetsigende, som om den bare er der som suppeaktig fyllstoff. Heldigvis avsluttes det med en særs sterk låt med god driv, treffende vokal og nydelig saksofon. Det er gruppens eneste utgitte låt, «Lullaby».

På sitt beste leverer Han Gaiden presise vokalharmonier som virker nærmest hypnotiserende. Et par foran oss omfavner hverandre. Tekstene kretser rundt intime relasjoner, og bandet lykkes i formidle både en kompromisløs – nesten arrogant – kulhet og en veldig sårbarhet, uten at det virker forvirrende ovenfor gruppens image. Det er godt gjort. Med sitt brede sjangerspekter vil musikken kunne appellere til mange. Å ha opplevd dem på en så liten scene må vi nærmest være takknemlige for, for snart er de å se på langt større scener.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo