Konsertaktuell

Sassy 009 vender tilbake i ny drakt

Sunniva Lindgaard (23), bedre kjent som Sassy 009, er tilbake fra kunstpause og spiller tungtveiende konsert på Henie Onstad førstkommende søndag. (Foto: Einar Mølmann Fuglem.)
Sunniva Lindgaard (23), bedre kjent som Sassy 009, er tilbake fra kunstpause og spiller tungtveiende konsert på Henie Onstad førstkommende søndag. (Foto: Einar Mølmann Fuglem.)
Siden to av Sassy 009-medlemmene meldte seg ut i januar, har det vært helt stille fra trioen. Nå er Sunniva Lindgaard (23) tilbake fra kunstpausen i tre par sko og tungtveiende solokonsert på Henie Onstad kunstsenter.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Sassy 009 er tilbake og aktuell med singel, musikkvideo og konsert på Henie Onstad kunstsenter.

– Det er så sykt cringe å tenke på det nå, sier Sunniva Lindgaard og parkerer en håndflåte i pannen.

23-åringen fra Jar i Bærum og Skullerud i Oslo har mildt sagt gjort seg bekjent de siste årene gjennom musikernavnet Sassy 009. For på folkehøyskolen var det ingen som kalte henne Sunniva.

– Folk kalte meg bare «Sassy», sier hun.

Og siden kalte hun seg Young Sassy 09 på Soundcloud og Instagram. Brukernavnet fikk senere to andre medlemmer, og med liten, men for Lindgaard betydningsfull modifisering av navnet, var elektronikatrioen Sassy 009 et faktum.

Annonse
Sassy 009 er tilbake fra kunstpausen og er aktuell med både låt, musikkvideo og konsert denne helgen. (Foto: Einar Mølmann Fuglem.)

Sassy går solo

Kort tid senere lanserte de debut-EP-en «Do You Mind» (2017) som høstet lovord fra både norsk og internasjonal presse for sin mørke og melodiske klubbmusikk: Vakre vokalpartier paret med blytunge trommer, dronete synther og elegant tverrfløyte på komp. Samme året ble Sassy 009 nominert til Spellemann, og under Bylarm 2018 vant de Årets stjerneskudd med pengepremie på 300.000 kroner. Det så ut til å bare blåse i medvind for trioen, men i januar 2019 forlot to av medlemmene gruppen.

Siden har det vært helt stille fra de tre, men fredag kom ny låt fra fra det samme navnet. Denne gangen med Sunniva Lindgaard i tre par sko. Noen ytterligere kommentar om splittelsen gir hun bare ikke.

– Jeg er heller spent på hvordan det neste året av livet mitt kommer til å bli, sier hun.

– Hvorfor det?

– Det føles fullstendig nytt, selv om jeg har gjort dette før. Og fordi jeg gjør dette med full styring selv, i kraft av å være soloartist.

En squat på museet: Sassy 009 spiller på Henie Onstad kunstsenter søndag klokken ett. (Foto: Einar Mølmann Fuglem.)

Musikkstudent på egne premisser

Det hele begynte på videregående. Lindgaard hadde musikk som valgfag og dermed en liten introduksjon til det å produsere. Men det var ikke før hun begynte på snowboardfolkehøyskole i Hallingdal at hun fikk tid til å utvikle sitt eget lydbilde:

– Tiden jeg ikke brukte i bakken, brukte jeg på dataen i fellesrommet. Det var det eneste rommet hvor det var bra nok internett, sier hun.

Som mange andre soveromsprodusenter begynte karrieren hennes på Pirate Bay: Hun lastet ned musikkprogrammet Logic. Siden begynte hun på filosofistudiet på Blindern, som også viste seg å være et perfekt studium for en elektronikaartist av dimensjoner:

– Jeg droppet ut etter et år, men det var under denne perioden av EP-en «Do You Mind» ble til, sier hun.

– Men hva har du gjort siden trioen ble en solo, da?

Hun ler.

– Hva har jeg gjort, egentlig? Funnet min plass i verden. Det har vært en del helomvendinger i livet mitt, sier hun, og fortsetter:

– Jeg har vært mye i min egen boble og hatt en god del dialog med meg selv.

Sassy 009 er tilbake. Nå som Sunniva Lindgaards soloprosjekt. (Foto: Einar Mølmann Fuglem.)

I ny drakt

Nå er Sassy 009 tilbake fra det som vanskelig kan kalles annet enn en kunstpause. Vi møter henne på Henie Onstad kunstsenter, bare få dager før den populære konserten hun skal spille her søndag klokken ett. Nå i ny drakt og fremtoning.

– Musikken jeg lager nå, er musikken jeg selv alltid har villet høre på. Musikken som passer meg best, sier hun.

Og uten å ville røpe for mye om søndagens konsert, nevner hun inspirasjonskilden:

– Eldre sci-fi-filmer.

– Hvorfor?

– De var litt harry og hadde sjukt rå kostymer. Den originale Blade Runner-filmen, for eksempel. Stemningen og hele romskipestetikken fascinerer meg, sier hun.

På Henie Onstad kunstsenters musikalske program står en rekke tungtveiende norske artister, innen jazz som techno. På 50-årsjubileet i fjor høst, spilte Lindstrøm et tre ganger utsolgt bestillingsverk. Nå er det Sassy 009 sin tur, som står på plakaten med Steamdome.

– Det er egentlig ikke så skummelt. Jeg gleder meg til å vise hva jeg har, sier hun.

Les også: Et kunststykke av en konsert

Sassy 009 spiller tungtveiende konsert på Henie Onstad kunstsenter førstkommende søndag. (Foto: Einar Mølmann Fuglem.)

Temperert

Det er to år siden Sassy 009 slapp noe som helst. Derfor følte hun på et ekstra prestasjonspress før lanseringen av «Thrasher» fredag, et press som førte til et omfattende musikkvideosamarbeid med Andreas Bjørseth.

– En artist med full pakke er mer interessant. Og musikk fortjener å bli satt bilder til, sier hun.

Samarbeidet resulterte i Dazed-premiere. Musikkvideoen, som består av en rekke abstrakte tablåer og Sassy 009 i ukonvensjonelle oppkledninger, legger bilder på Sassy 009s tempererte låt. Men som person kan Lindgaard fortelle at hun sjeldent er sint.

– Det er deilig å klikke litt. Ellers er jeg veldig glad i musikk som både er hard og myk. Og den låta føler jeg snakker begge de språkene på samme tid, sier hun.

– Hva synes du om musikkvideoresultatet?

– Det er jo veldig spennende å se Bjørseths tolkning av det jeg selv forestiller meg om egen låt, sier Lindgaard.

Bjørseth står bak en rekke samarbeider med blant annet Gundelach, Astrid S og Lars Vaular, for ikke å glemme den ikoniske musikkvideoen til «Loff» av Mae og Chirag.

Lindgaard vil også trekke frem sin stylist Alva Brosten:

– Alva Brosten er så edgy! Hvis jeg sier noe diffust, som at jeg vil ha på meg «noe sjukt», så foreslår hun 1700-tallskjoler tilbake.

I ny drakt: Sassy 009 er tilbake som soloartist. (Foto: Einar Mølmann Fuglem.)

På spørsmål om neste slipp sier hun ingenting. Sassy 009 virker å være full av hemmeligheter. Men noe kan hun likevel røpe:

– Jeg kommer til å spille en del ny musikk på konserten.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar