Oslobudsjettet 2020

I år måtte vi prioritere de nye byggene. Fremover bør vi tenke annerledes

Rauand Ismail er bystyrerepresentant i Oslo (MDG). I denne artikkelen svarer han oppropet fra 29 kunstinstitusjoner i Oslo som kritiserte kommunens nye kunstplan.
Rauand Ismail er bystyrerepresentant i Oslo (MDG). I denne artikkelen svarer han oppropet fra 29 kunstinstitusjoner i Oslo som kritiserte kommunens nye kunstplan.
Nytt hovedbibliotek og nytt Munchmuseum. Beslutningene er fattet for lengst, og nå som de står der, må feltet erkjenne at Oslos nye institusjoner også må finansieres, skriver Rauand Ismail.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er 29 kunstinstitusjoner i Oslo kalte kommunens nye kunstplan for «uholdbar». Bystyrerepresentant i Oslo kommune, Rauand Ismail (MDG), svarer oppropet.

Tirsdag 1. oktober publiserte Subjekt et opprop signert 29 kunst- og kulturinstitusjoner i Oslo, hvor de kritiserte byrådet for å ha sviktet dem. Årets Oslo-budsjett er ifølge disse institusjonene «uholdbart».

Jeg deler bekymringen for hvordan det skal gå med de små- og mellomstore visningsstedene, men kunstnerne i Oslo må huske hvem som har skyld i den uholdbare kunstnerøkonomien.

Borgerlig kutt

Selv om den borgerlige regjeringen har gitt de langvarige kunstnerstipendene en beskjeden økning på 5,3 millioner i årets statsbudsjett, er de nasjonale stipendene på langt nær så store som de burde ha vært.

Attpåtil glemmer regjeringen resten av verktøykassen som kan styrke kunstnerøkonomien, som krav til visningsstedene som mottar støtte. Et eksempel er ordningen med utstillingshonorar for kunstnere, som ikke burde være en prøveordning, men en fast ordning i den nasjonale kunstpolitikken.

Annonse

Kjernen i kunstpolitikken må alltid være at kunstnerne får anstendig lønn for det arbeidet de gjør. Og at det lages kunst. Uten dem er ikke kulturbyggene våre verdt en krone. Vi må aldri glemme kunstnerne som lever og jobber i vår samtid i jaget etter nye bygg som skal romme kunsten til de døde.

Les også: – Oslo kommune svikter oss

Hovedstad og kunstby

Som hovedstad vil Oslo alltid være Norges kunstby. Det er her de fleste kunstnerne i Norge bor og jobber. Det er her de fleste kunstnerne stiller ut. Som politiker for Miljøpartiet de grønne kommer jeg også alltid til å jobbe for at kunstnerne i byen vår har gode levekår. Men vi som er politikere i Oslo kan aldri bære den børen alene. Billedkunstfeltet må erkjenne at stipendene i Oslo aldri kan bli en erstatning for de nasjonale stipendene, det må være et supplement.

Det som er vårt hovedansvar som Oslopolitikere er at kunstnerne i Oslo har tilgang til gode nok, mange nok, og rimelige nok produksjonslokaler. Derfor er jeg også veldig glad for at Myntgata 2 og Ila hybelhus i neste års budsjett får 6,3 millioner. Da får kunstnerne fortsatt tilgang til de 158 kunstneratelierene på Ila pensjonat og i Myntgata 2 til subsidierte leiepriser. Disse alene har sørget for en 70 prosents økning i tilgjengelige produksjonslokaler for kunstnere, og vi i MDG vil jobbe for at de også blir permanente subsidierte atelierer for kunstnerne i Oslo.

Et spesielt år

I 2020 passerer byen vår flere viktige milepæler. Til våren åpner det nye hovedbiblioteket, og før sommeren åpner det nye Munchmuseet. Disse beslutningene er fattet for lengst, og når byggene står klare, må feltet også erkjenne at vi som politikere må finansiere de nye institusjonene våre. Noe annet ville vært uansvarlig.

Men jeg skal si meg enig i noe. Nemlig at tiden for de nye, store kulturbyggene bør være forbi oss. Når disse to institusjonene står klare, bør vi som kulturpolitikere ta en pause fra tøm og røm-kulturen som stadig får oss til å forlate fungerende kulturbygg til fordel for nye. Fremover skal vi huske hvem som trenger kulturbudsjettene mest: Kunstnerne som lever og jobber i byen vår, og de små- og mellomstore visningsstedene som stiller ut kunsten deres.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen