Ny sjef for Astrup Fearnley

Solveig Øvstebø blir ny direktør for Astrup Fearnley-museet

Solveig Øvstebø tiltrer i stillingen som Astrup Fearnley-museets direktør og sjefskurator i mai 2020, etter Gunnar B. Kvaran, som har ledet museet siden 2001. (Foto: Presse.)
Solveig Øvstebø tiltrer i stillingen som Astrup Fearnley-museets direktør og sjefskurator i mai 2020, etter Gunnar B. Kvaran, som har ledet museet siden 2001. (Foto: Presse.)
Mai 2020 får Norges største privateide samtidskunstmuseum ny direktør og sjefskurator. Hun kommer fra direktørstillinger i blant annet Bergen kunsthall og Universitetet i Chicago.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Prestisjemuseum får ny direktør.

Etter at Astrup Fearnley-museets direktør, Gunnar B. Kvaran, meldte avgang tidligere i år, har kunstfeltet vært spent på å få vite hvem som tar over roret etter den blide lederen for prestisjemuseet på Tjuvholmen i Oslo.

– Det er med stolthet og begeistring at vi ønsker Solveig Øvstebø velkommen som vår nye direktør, sier Bjør Rønneberg, som er styreleder ved Astrup Fearnley-muset, og fortsetter:

– Øvstebøs faglighet, sammen med hennes tunge erfaring innen nasjonal og internasjonal institusjonsbygging og ledelse, vil gjøre henne til en fremragende leder for museet og for den videre utviklingen av samlingen.

Astrup Fearnley Museet [sic!] ble grunnlagt i 1993 og er Norges største privateide samtidskunstmuseum. De omtaler også seg selv som et av Nordens fremste museer for samtidskunst, som eier og drifter en omfattende og internasjonalt anerkjent kunstsamling med ikoniske verk av kunstnere som Jeff Koons, Matthew Barney og Cindy Sherman, og Mathias Faldbakken, Ida Ekblad og Fredrik Værslev.

Annonse

Museet driftes blant annet med Fearnley-gruppens overskudd fra shipping og annen næring, statlig støtte og billettinntekter.

Les også: Det blir vanskelig å finne Gunnar B. Kvarans erstatter

Tidligere Bergen kunsthall-direktør

Solveig Øvstebø har vært direktør og sjefskurator for samtidskunstmuseet Renaissance Society ved Universitetet i Chicago i syv år, og vil fratre stillingen der i februar 2020. Før hun tiltrådte stillingen som direktør for Renaissance Society, var Øvstebø direktør for Bergen kunsthall fra 2003 til 2013.

– Det har vært et privilegium å jobbe for Renaissance Society, og å samarbeide med så mange fantastiske kunstnere og inspirerende kollegaer de siste syv årene, sier Øvstebø, og fortsetter:

– Jeg kommer til å savne både Chicago og «The Ren», men jeg gleder meg samtidig veldig til å lede Astrup Fearnley Museet over i et nytt kapittel. Museet har vært en pioner i Norge innen samling og presentasjon av nasjonal og internasjonal samtidskunst, og jeg ønsker å bygge videre på denne historien.

Styreleder for Renaissance Society, Richard Wright, skryter av Øvstebøs lederskap og visjoner:

– Vi er dypt takknemlige for Solveigs inspirerende lederskap og klare visjon, som har vært uvurderlig for museet og drevet det fremover. Det hun har fått til her er imponerende. Det har styrket Renaissance Society og rustet institusjonen for fremtiden. Hun vil bli savnet i Chicago, men vi ønsker henne hell og lykke i hjemlandet Norge, og gratulerer Astrup Fearnley Museet med å ha sikret seg denne ansettelsen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar