Ny sjef for Astrup Fearnley

Solveig Øvstebø blir ny direktør for Astrup Fearnley-museet

Solveig Øvstebø tiltrer i stillingen som Astrup Fearnley-museets direktør og sjefskurator i mai 2020, etter Gunnar B. Kvaran, som har ledet museet siden 2001. (Foto: Presse.)
Solveig Øvstebø tiltrer i stillingen som Astrup Fearnley-museets direktør og sjefskurator i mai 2020, etter Gunnar B. Kvaran, som har ledet museet siden 2001. (Foto: Presse.)
Mai 2020 får Norges største privateide samtidskunstmuseum ny direktør og sjefskurator. Hun kommer fra direktørstillinger i blant annet Bergen kunsthall og Universitetet i Chicago.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Prestisjemuseum får ny direktør.

Etter at Astrup Fearnley-museets direktør, Gunnar B. Kvaran, meldte avgang tidligere i år, har kunstfeltet vært spent på å få vite hvem som tar over roret etter den blide lederen for prestisjemuseet på Tjuvholmen i Oslo.

– Det er med stolthet og begeistring at vi ønsker Solveig Øvstebø velkommen som vår nye direktør, sier Bjør Rønneberg, som er styreleder ved Astrup Fearnley-muset, og fortsetter:

– Øvstebøs faglighet, sammen med hennes tunge erfaring innen nasjonal og internasjonal institusjonsbygging og ledelse, vil gjøre henne til en fremragende leder for museet og for den videre utviklingen av samlingen.

Astrup Fearnley Museet [sic!] ble grunnlagt i 1993 og er Norges største privateide samtidskunstmuseum. De omtaler også seg selv som et av Nordens fremste museer for samtidskunst, som eier og drifter en omfattende og internasjonalt anerkjent kunstsamling med ikoniske verk av kunstnere som Jeff Koons, Matthew Barney og Cindy Sherman, og Mathias Faldbakken, Ida Ekblad og Fredrik Værslev.

Annonse

Museet driftes blant annet med Fearnley-gruppens overskudd fra shipping og annen næring, statlig støtte og billettinntekter.

Les også: Det blir vanskelig å finne Gunnar B. Kvarans erstatter

Tidligere Bergen kunsthall-direktør

Solveig Øvstebø har vært direktør og sjefskurator for samtidskunstmuseet Renaissance Society ved Universitetet i Chicago i syv år, og vil fratre stillingen der i februar 2020. Før hun tiltrådte stillingen som direktør for Renaissance Society, var Øvstebø direktør for Bergen kunsthall fra 2003 til 2013.

– Det har vært et privilegium å jobbe for Renaissance Society, og å samarbeide med så mange fantastiske kunstnere og inspirerende kollegaer de siste syv årene, sier Øvstebø, og fortsetter:

– Jeg kommer til å savne både Chicago og «The Ren», men jeg gleder meg samtidig veldig til å lede Astrup Fearnley Museet over i et nytt kapittel. Museet har vært en pioner i Norge innen samling og presentasjon av nasjonal og internasjonal samtidskunst, og jeg ønsker å bygge videre på denne historien.

Styreleder for Renaissance Society, Richard Wright, skryter av Øvstebøs lederskap og visjoner:

– Vi er dypt takknemlige for Solveigs inspirerende lederskap og klare visjon, som har vært uvurderlig for museet og drevet det fremover. Det hun har fått til her er imponerende. Det har styrket Renaissance Society og rustet institusjonen for fremtiden. Hun vil bli savnet i Chicago, men vi ønsker henne hell og lykke i hjemlandet Norge, og gratulerer Astrup Fearnley Museet med å ha sikret seg denne ansettelsen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog