Elsket og hatet

Kunstner har installert Totos «Africa» på evig loop i den namibiske ørkenen

Den tysk-namibiske lyd- og videokunstneren Max Siedentopf (27) har installert en potensielt evigvarende lydinstallasjon i en afrikansk ørken, bestående av et høyttalersystem drevet på solenergi, plassert oppå hvite pidestaller. Ut av høyttalerne spiller 80-talls-hit'en «Africa» av Toto (1982). (Foto: Max Siedentopf.)
Den tysk-namibiske lyd- og videokunstneren Max Siedentopf (27) har installert en potensielt evigvarende lydinstallasjon i en afrikansk ørken, bestående av et høyttalersystem drevet på solenergi, plassert oppå hvite pidestaller. Ut av høyttalerne spiller 80-talls-hit'en «Africa» av Toto (1982). (Foto: Max Siedentopf.)
Vi klarer ikke å konkludere med om dette er årets beste eller verste lydinstallasjon, men enten eller.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Lydkunst vekker sterke reaksjoner i ørkenen.

Soft rock-hit’en «Africa» har plaget menneskeheten siden låta kom ut i 1982. Og ikke bare er Toto-låta et 80-talls-fenomen; selv i de senere årene har «Africa» tronet listene over de aller mest streamede låtene.

Nok om det, håpet vi, men ikke helt enda. For nå har den tysk-namibiske lyd- og videokunstneren Max Siedentopf (27) sørget for at klassikeren aldri skal slutte å spille.

(Foto: Skjermdump fra Max Siedentopf sitt verk «TOTO FOREVER».)

Bless the rains

27-åringen står nemlig bak det som må være årets verste lydinstallasjon, om ikke kanskje den beste: Et soldrevet stereosystem som spiller «Africa» på evig repeat i den namibiske ørkenen.

Installasjonen, bestående av batteridrevne høyttalere og en iPod som bare inneholder én sang, skal ha vekket sterke reaksjoner:

Annonse

– Noen namibiere elsker det, og andre sier at det trolig er den verste lydinstallasjonen noensinne, sier Siedentopf til BBC.

– Jeg tar det som et kompliment.

Artikkelen ble først publisert 16. januar 2019.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar