Subjekt får mindre støtte til redaksjonell utvikling i 2020 enn tidligere år. Derfor satser vi enda sterkere kommersielt, skriver sjefredaktør Danby Choi. (Foto: Jan Khür.)
Nytt år og nye muligheter

Hvem hadde trodd

På to år har Subjekt doblet lesertallene og nærmere tidoblet omsetningen. Nå går vi inn i 2020 med takknemlighet, skriver sjefredaktør Danby Choi.
Saken er Nytt år og nye muligheter for Subjekt.

Desember 2019 var en av de beste månedene i mitt liv. Vi nådde alle mål som Subjekt hadde satt for seg, og avsluttet året med Subjektprisen 2019, hvor ti priser innen kunst, musikk og samfunn ble utdelt til kultur- og samfunnsprofiler som Norun Haugen og Sofie Bakkemyr.

Til å dele ut prisene stod blant annet kulturminister Trine Skei Grande, rapper Chirag Patel, komiker Else Kåss Furuseth og mange andre på scenen. Hvem hadde trodd at Subjekt en gang skulle arrangere så rørende øyeblikk som da nykommerne i det tamilske bambusfløytebandet 9 grader nord mottok «årets artist» fra veteranen Chirag? Eller så morsomme øyeblikk som da kunstnergruppen De naive mottok pris fra realitystjernen Adrian Sellevoll, eller så musikalske øyeblikk som da dyrevernsaktivisten Norun Haugen mottok pris for «årets stemme» av vår kultur- og likestillingsminister, Trine Skei Grande?

Selv hadde jeg gleden av å dele ut hedersprisen «årets subjekt» til Sofie Bakkemyr, som med sin slående sinnsro gjennom fjorårets kanskje mest elleville presseskandale felte Norges største mediegigant på ikke mindre enn fem punkter i Vær varsom-plakaten. Siden lærte hun oss mye om å holde hodet kaldt – selv, eller kanskje særlig – i de moralpregede sakene.

Nær tidobling på to år

I desember så vi også det, at vi i 2019 hadde doblet lesertallene siden vi lanserte Subjekt på nett i 2017. Dette har vi også evnet å omsette til noe mer bærekraftig, for på to år har vi nesten tidoblet omsetningen, slik Medier24 skriver.

Dette hadde ikke vært mulig uten vår fantastiske redaksjon, og heller ikke uten den overveldende interessen fra våre lesere. Men i dag ønsker jeg særlig å takke annonsørene som muliggjør Subjekt – et kulturmedium på nett som opererer i skjæringspunktet mellom tidsskrift, avis og magasin.

De kommer stadig tilbake til oss, fordi de ser at annonsering i Subjekt fungerer. Og følgende er aldri salgsargumentet vårt (for tallenes tale er klar), men annonsering i Subjekt bidrar til å holde den kritiske, uavhengige og frie kulturjournalistikken i live. Den mangfoldiggjør inntektsgrunnlaget vårt og gjør journalistikken vår fri og uavhengig. Det er avgjørende for Subjekts journalistiske prosjekt.

På grunn av den kommersielle satsingen i 2019, som kulturinstitusjonene og -markedet har bidratt til gjennom annonsering, hadde vi økonomiske muskler nok til å stå oppreist. Misforstå ikke metaforen: Subjekt er enda et av Norges minste mediehus og går trolig enda et år i minus i 2019. Men uten annonsørene hadde Subjekt på langt nær kunnet utøve uavhengig journalistikk på feltet med et større mål om både å utvikle kulturlivet og å øke oppslutningen rundt god kunst og kultur i Norge. I år skal vi gå i null.

Mindre støtte i 2020

Hvem hadde trodd at Subjekt skulle bli en betydningsfull nettavis for så mange? Jo, kanskje Stiftelsen fritt ord, som har støttet oss siden den spede begynnelse i 2013. Uten denne prosjektstøtten, som de har innvilget hvert eneste år siden, hadde ikke Subjekt eksistert. Punktum. Eller kanskje komma, for i 2019 fikk vi dessuten støtte fra Kulturrådet og Norsk fotografisk fond for første gang. Subjekt har blitt kunstfaglig relevant, så vel som en troverdig nyhetsformidler og et demokratisk talerør.

Til sammen utgjorde privat og offentlig støtte bare ti prosent av inntektene våre i 2019. Dette i hovedsak på grunn av en vellykket kommersiell satsing, men som ikke henger som noen løs tråd. Det er behovet for kritisk kulturjournalistikk for særlig unge voksne vi har bidratt til å mette.

I 2020 får vi mindre støtte enn i tidligere år, og det til tross for Kulturrådets selvuttalte satsing på kritikken i 2020. Men det ville jo være uansvarlig av oss å lene oss på privat og offentlig støtte inn mot evigheten. Dette året markerer derfor et nytt satsingsår for oss, hvor vi satser enda sterkere på både annonsesalg og brukerbetaling.

Nå utlyser vi en ny stilling som annonsekonsulent i Subjekt, og i 2020 vil våre lesere og abonnenter merke en betydelig opprusting av både Subjekt og Subjekt Pluss som produkter. Ved å annonsere i og abonnere på Subjekt, bidrar du til denne utviklingen, hvor det langsiktige målet er utvikle norsk kunst og kultur, og å demokratisere både de frie ordene og de frie kunstneriske ytringene.

Tusen takk for at du leser, annonserer i og abonnerer på Subjekt.