Herlig inkluderende

En formidlingsevne verdt å applaudere

Gruppeutstillingen «Signalfeil på Olaf Ryes plass» på Atelier nord er en stedsspesifikk utstilling som tar for seg området rundt utstillingslokalet på Grünerløkka. Her ser vi verket «Kroppar sansar, uttrykker og formar omverda» (2020) av Randi Nygård. (Foto: Istvan Virag/Atelier nord.)
Gruppeutstillingen «Signalfeil på Olaf Ryes plass» på Atelier nord er en stedsspesifikk utstilling som tar for seg området rundt utstillingslokalet på Grünerløkka. Her ser vi verket «Kroppar sansar, uttrykker og formar omverda» (2020) av Randi Nygård. (Foto: Istvan Virag/Atelier nord.)
«Signalfeil på Olaf Ryes plass» omfavner en kompleks og lokal tematikk, men evner å være både inkluderende og engasjerende gjennom sine gode formidlingsgrep, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Utstillingen «Signalfeil på Olaf Ryes plass» står på Atelier nord fram til 16. mars.

Atelier nord viser for tiden en utstilling med inspirasjon hentet fra det som befinner seg rett utenfor døra.

Galleriet og kontorlokalene ligger ved Olaf Ryes plass, midt på pulserende Grünerløkka, og de ansatte har den siste tiden observert endringene som har skjedd i nærområdet i forbindelse med det pågående arbeidet med trikkeskinnene i Thorvald Meyers gate.

Utstillingen undersøker hvordan en slik fysisk inngripen i lokalmiljøet påvirker og endrer adferdsmønsteret til menneskene som ferdes i området, så vel som dyrelivet og vegetasjonen. I tillegg søker den å utvide begrepet «signalfeil» til å gjelde andre typer «feil» som ikke lar seg så lett beskrive, er mer subtile eller vanskeligere å få øye på.

Med dette sikter utstillingen tematisk bredt, men klarer til gjengjeld å innfri forventningene med et fullspekket kunstprogram som byr på blant annet foredrag, paneldebatt, performance og utstilling, både utendørs og innendørs. På denne måten klarer Atelier nord å invitere ikke bare de kunstvante publikummerne, men også en større del av befolkningen som interesserer seg for historie, byutvikling, ornitologi eller både nære og fjerne interesseområder. Her tenker vi andre visningssteder for kunst kan ha mye å lære.

Annonse
Belysningen inne i Atelier nord er dempet, og skaper en sakral stemning i rommet. (Foto: Istvan Virag/Atelier nord.)

En utstilling for stille observasjon

Vi entrer det som er et dunkelt belyst rom: Kun de fem kunstverkene i utstillingen er opplyst. Det er lørdag formiddag og et yrende folkeliv ute, mens her inne er det et helt annet modus. Mennesker hvisker idet de kommer inn i lokalet, og trår stille og forsiktig over det knirkede tregulvet.

Det mørke, stille rommet bærer en sakral stemning, som et rom for kontemplasjon og beskuelse. Ved flere av verkene blir man oppfordret til å sette seg ned. Ta seg tid, lytte, se og tenke. Og verkene i seg selv krever også at man tar seg tid, noe som ofte kan føre til at man blir utålmodig som publikummer. Men det gjelder ikke her, og vi setter oss velvillig ned for å høre på torden, regn og hjerteslag.

Verkene er spredt utover i utstillingsrommet og varierer i både størrelse og plassering, noe som gir en dynamisk opplevelse når man vandrer omkring. Mai Hofstad Gunnes’ videoinstallasjon, «When A is G», viser en overdimensjonert skjerm som delvis lyser opp rommet i deler av filmen, og står i stor kontrast til Nora Joungs videoverk «Mor i nøden», som projiseres på innsiden av en skapdør på gløtt. Den kreative plasseringen viser seg å gi et lite frampek på hva som venter ellers i utstillingsrommet.

Utstillingen er kuratert av Ida Lykken Ghosh og Mai Hofstad Gunnes. Gunnes er også representert i utstillingen, her med verket «When A is G». (Foto: Istvan Virag/Atelier nord.)

Den som leter finner

Noen av verkene er plassert på interessante og delvis skjulte steder rundt om i lokalet, og føles som små hemmeligheter man må lete litt for å finne. Når man først finner dem, kan de oppleves uten for mange andre tilskuere rundt.

Inger Wold Lunds verk «Ingenting skjedde» er små utdrag hentet fra kortprosaboken ved samme navn, som er plassert rundt på fasaden, i trappeoppgangen og i bakgården. Her skulle vi likevel ønske at det i lokalet fantes noen slags pekere, noe som kunne sendt oss i retning av disse stedene, i stedet for å måtte gå slukøret til resepsjonen og spørre om hjelp, og dermed ødelegge følelsen av å lete og gleden av å finne. Som publikum i et ukjent rom, har man ikke selvtillit nok til å åpne alle dører som finnes i lokalet, og et lite hint i form av et ord, en tekst eller en banal pil, ville vært kjærkomment og i tråd med utstillingens budskap om å observere og oppleve. 

Ved å sende oss ut i bakgården for å lete etter Wold Lunds verk, eller rundt Olaf Ryes plass med Nora Joungs instruksjoner i øret, opplever vi å observere miljøet og områdene rundt oss på en måte som føles litt ny. Vi ser omgivelsene rundt oss på en annen måte ved å lete etter en mening, en historie eller en reell hendelse, eller bare ved å stille observere byens impulser.

Inger Wold Lunds verk «Ingenting skjedde» er små utdrag hentet fra kortprosaboken ved samme navn, som er plassert rundt på fasaden, i trappeoppgangen og i bakgården. (Foto: Istvan Virag/Atelier nord.)

Et eksempel for fremtiden

Utstillingen er en del av kunstprogrammet «Sammenomgata», som Oslo kommune, i samarbeid med Sporveien og flere andre samarbeidspartnere, har tatt initiativ til, og som fokuserer på temporær visuell kunst i og omkring Thorvald Meyers gate i forbindelse med oppgradering av trikkeskinnene og gata generelt.

Atelier nord har klart å skape et engasjement rundt et tema som angår mange av Oslos innbyggere, og på tross av noen svakheter her og der, gir dette en inngang til kunsten som vil være kjærkommen for mange. Tverrfaglige og temporære kunstprosjekter som dette er veien å gå i framtida, og vi ser gjerne flere lignende prosjekter.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner