Er du en av de over 100.000 som har sett «Parasitt» på kino i Norge den siste måneden? Da husker du nok også den nervepirrende scenen som snur handlingen på hodet.
Akkurat idet den fattige Kim-familien har funnet seg til ro i en rikmannsbolig, hvor eierne har tatt ut på en etterlengtet utflukt, får de brått en telefon som avlyser hjemme-alene-festen. Det tordner. Uværet tvinger den rike Park-familien hjem igjen på kort varsel, som samtidig bestiller en kravstor nuddelrett forberedt innen åtte minutter. Kim-familien må rydde unna både tomflasker og livsløgner, men det topper seg med matretten som ingen før har hørt om.
Før nå.
To halve pakker med nudler
Blant alle merittene det sørkoreanske mesterverket «Parasitt» har opparbeidet seg, kan regissør og manusforfatter Bong Joon-ho nå skryte på seg kulinarisk innovasjon.
Den klassebevisste thrilleren, som ble historiens første utenlandske film til å vinne Oscars’ storeslem og Golden Globe, samt 228 andre priser også, forøvrig, inneholder en uforglemmelig scene hvor en krysning av ramen og udon blir født som idé (for de aller fleste) og straks skal bli verdensomspennende fenomen.
På Twitter deler «Parasitt»-fans over hele verden bilder av hjemmelaget «ram-don», og nå får du tak i det på Smalhans i Oslo. «Ram-don» er forkortelse av «ramyeon» (koreanske nudler) og «udon» (japanske nudler), og skal ifølge oppdragsgiver Park inneholde Jjapaghetti og Neoguri, to av Sør-Koreas mest kjente nuddelmerkevarer (typ Yum Yum og Mr. Lee i Norge).
Det som gjør «ram-don» heller bortskjemt (i tillegg til at den krever to halve pakker ferdignudler), er at den må inneholde mørbradbiff. Resultatet blir en salig blanding av rik og fattig – høyt og lavt, premiumkjøtt og instant noodles – og skal ifølge «Parasitt»-fans over hele verden diskutere klasseskille i seg selv.
Egen tolkning
En restaurant som konseptuelt ligner, med sitt høye og lave, rike og fattige, er Smalhans på St. Hanshaugen i Oslo. Konseptet er husmannskost av høy kvalitet. Restauranten er kjent for ukentlig utskifting av meny og gjestekokker på utvalgte mandager. De var tidlig på ramenballen i Oslo, med gjestekokk Alisa Larsen i 2014, og har servert koreansk mat før.
Mandag 16. mars vil en av kokkene som starter Smalhans, Anders Braathen, vende tilbake som gjestekokk for å tilby «ram-don» til folket.
Men:
– Posenudler er dessverre uhørt, sier Braathen.
– Hvorfor det?
– I bunn og grunn fordi det er billigere å lage nudlene selv. Det ville også vært litt døvt og pakke opp all disse posene, med tanke på hvor mye plast de etterlater seg, sier han.
Braathen er kanskje bedre kjent som @Hipstakokken, eller som en av landets mest kjente matprofiler og naturvinentusiaster med armlengdes avstand til bedrevitenskap:
– Dobbel cheeseburger på McDonald’s er digg, liksom, men hjemmelaget er enda litt bedre.
Så det blir nudler fra det fristeste tilskuddet til Oslos ramen-mangfold, Hrimnir, som har terningkast seks i blant annet Dagbladet og Godt.no.
Står bak en rekke restaurantsuksesser
Hipstakokken er tidligere kokk ved Michelin-restauranten Da Candida i Campione i Italia, og har en forkjærlighet for det asiatiske kjøkkenet. Han var med å starte Smalhans i 2012, som er den eneste norske restauranten med utmerkelsen «Bib Gourmand» i Michelin-guiden.
Braathen er også medeier restaurantkollektivet Lava Oslo. Selskapet omsatte for 4.3 millioner i 2018 og er paraply for mange av Oslos største suksessrestauranter, som Katla, Sentralen, Hitchhiker, The Golden Chimp, Brutus, Hrìmnir, Stasjonen, Handwerk, Dugurd og Smalhans. Alle restaurantene driftes som egne selskap.
– Helt kort. Hva er egentlig oppskriften til restaurantsuksess?
Han deler svaret opp i tre.
– Først må du involvere kundene dine i prosessen fra tidlig av. La dem ta del og føle på at stedet lages for gjestene, sier Braathen, og fortsetter:
– Videre må du være tro mot konseptet ditt, men samtidig også lydhør på hva som ikke fungerer. Har du tro nok på ditt eget konsept, så klarer du å overbevise dine egne gjester om at stedet ditt er bra.
Til slutt:
– Slutt aldri å bry deg om stedet ditt, og la det utvikle seg i tidens ånd.
Ram-don!