Artikkelen inneholder biff, nudler og spoilere

Nå kan du få «ram-don» i Oslo

Den kravstore nuddelretten «ram-don» ble verdensomfattende «hit» over natten gjennom den sørkoreanske Oscar-vinneren «Parasitt» (2019).
Den kravstore nuddelretten «ram-don» ble verdensomfattende «hit» over natten gjennom den sørkoreanske Oscar-vinneren «Parasitt» (2019).
«Parasitt» når sitt nervepirrende klimaks idet bestillingen av en helt ukjent matrett, «ram-don», tikker inn. Nå serveres den på Smalhans. Det er hipsterkokken Anders Braathen som står bak.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Smalhans får «ram-don» på menyen. Artikkelen inneholder «Parasitt»-spoilers.

Er du en av de over 100.000 som har sett «Parasitt» på kino i Norge den siste måneden? Da husker du nok også den nervepirrende scenen som snur handlingen på hodet.

Akkurat idet den fattige Kim-familien har funnet seg til ro i en rikmannsbolig, hvor eierne har tatt ut på en etterlengtet utflukt, får de brått en telefon som avlyser hjemme-alene-festen. Det tordner. Uværet tvinger den rike Park-familien hjem igjen på kort varsel, som samtidig bestiller en kravstor nuddelrett forberedt innen åtte minutter. Kim-familien må rydde unna både tomflasker og livsløgner, men det topper seg med matretten som ingen før har hørt om.

Før nå.

Det var nok mange som stilte seg dette spørsmålet underveis i «Parasitt» (2019). (Foto: Presse.)

To halve pakker med nudler

Blant alle merittene det sørkoreanske mesterverket «Parasitt» har opparbeidet seg, kan regissør og manusforfatter Bong Joon-ho nå skryte på seg kulinarisk innovasjon.

Annonse

Den klassebevisste thrilleren, som ble historiens første utenlandske film til å vinne Oscars’ storeslem og Golden Globe, samt 228 andre priser også, forøvrig, inneholder en uforglemmelig scene hvor en krysning av ramen og udon blir født som idé (for de aller fleste) og straks skal bli verdensomspennende fenomen.

På Twitter deler «Parasitt»-fans over hele verden bilder av hjemmelaget «ram-don», og nå får du tak i det på Smalhans i Oslo. «Ram-don» er forkortelse av «ramyeon» (koreanske nudler) og «udon» (japanske nudler), og skal ifølge oppdragsgiver Park inneholde Jjapaghetti og Neoguri, to av Sør-Koreas mest kjente nuddelmerkevarer (typ Yum Yum og Mr. Lee i Norge).

Det som gjør «ram-don» heller bortskjemt (i tillegg til at den krever to halve pakker ferdignudler), er at den må inneholde mørbradbiff. Resultatet blir en salig blanding av rik og fattig – høyt og lavt, premiumkjøtt og instant noodles – og skal ifølge «Parasitt»-fans over hele verden diskutere klasseskille i seg selv.

Dette er stemningen i «Parasitt» (2019) når det tikker inn en bestilling om å lage en hittil helt ukjent nuddelrett full av nerver. (Foto: Skjermdump fra «Parasitt», 2019.)

Egen tolkning

En restaurant som konseptuelt ligner, med sitt høye og lave, rike og fattige, er Smalhans på St. Hanshaugen i Oslo. Konseptet er husmannskost av høy kvalitet. Restauranten er kjent for ukentlig utskifting av meny og gjestekokker på utvalgte mandager. De var tidlig på ramenballen i Oslo, med gjestekokk Alisa Larsen i 2014, og har servert koreansk mat før.

Mandag 16. mars vil en av kokkene som starter Smalhans, Anders Braathen, vende tilbake som gjestekokk for å tilby «ram-don» til folket.

Men:

– Posenudler er dessverre uhørt, sier Braathen.

– Hvorfor det?

– I bunn og grunn fordi det er billigere å lage nudlene selv. Det ville også vært litt døvt og pakke opp all disse posene, med tanke på hvor mye plast de etterlater seg, sier han.

Braathen er kanskje bedre kjent som @Hipstakokken, eller som en av landets mest kjente matprofiler og naturvinentusiaster med armlengdes avstand til bedrevitenskap:

– Dobbel cheeseburger på McDonald’s er digg, liksom, men hjemmelaget er enda litt bedre.

Så det blir nudler fra det fristeste tilskuddet til Oslos ramen-mangfold, Hrimnir, som har terningkast seks i blant annet Dagbladet og Godt.no.

Fru Park med kort varsel om at «ram-don»-nudlene skal være klare innen åtte minutter. (Foto: Skjermdump fra «Parasitt», 2019.)

Står bak en rekke restaurantsuksesser

Hipstakokken er tidligere kokk ved Michelin-restauranten Da Candida i Campione i Italia, og har en forkjærlighet for det asiatiske kjøkkenet. Han var med å starte Smalhans i 2012, som er den eneste norske restauranten med utmerkelsen «Bib Gourmand» i Michelin-guiden.

Braathen er også medeier restaurantkollektivet Lava Oslo. Selskapet omsatte for 4.3 millioner i 2018 og er paraply for mange av Oslos største suksessrestauranter, som Katla, Sentralen, Hitchhiker, The Golden Chimp, Brutus, Hrìmnir, Stasjonen, Handwerk, Dugurd og Smalhans. Alle restaurantene driftes som egne selskap.

– Helt kort. Hva er egentlig oppskriften til restaurantsuksess?

Han deler svaret opp i tre.

– Først må du involvere kundene dine i prosessen fra tidlig av. La dem ta del og føle på at stedet lages for gjestene, sier Braathen, og fortsetter:

– Videre må du være tro mot konseptet ditt, men samtidig også lydhør på hva som ikke fungerer. Har du tro nok på ditt eget konsept, så klarer du å overbevise dine egne gjester om at stedet ditt er bra.

Til slutt:

– Slutt aldri å bry deg om stedet ditt, og la det utvikle seg i tidens ånd.

Ram-don!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner