Artikkelen inneholder biff, nudler og spoilere

Nå kan du få «ram-don» i Oslo

Den kravstore nuddelretten «ram-don» ble verdensomfattende «hit» over natten gjennom den sørkoreanske Oscar-vinneren «Parasitt» (2019).
Den kravstore nuddelretten «ram-don» ble verdensomfattende «hit» over natten gjennom den sørkoreanske Oscar-vinneren «Parasitt» (2019).
«Parasitt» når sitt nervepirrende klimaks idet bestillingen av en helt ukjent matrett, «ram-don», tikker inn. Nå serveres den på Smalhans. Det er hipsterkokken Anders Braathen som står bak.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Smalhans får «ram-don» på menyen. Artikkelen inneholder «Parasitt»-spoilers.

Er du en av de over 100.000 som har sett «Parasitt» på kino i Norge den siste måneden? Da husker du nok også den nervepirrende scenen som snur handlingen på hodet.

Akkurat idet den fattige Kim-familien har funnet seg til ro i en rikmannsbolig, hvor eierne har tatt ut på en etterlengtet utflukt, får de brått en telefon som avlyser hjemme-alene-festen. Det tordner. Uværet tvinger den rike Park-familien hjem igjen på kort varsel, som samtidig bestiller en kravstor nuddelrett forberedt innen åtte minutter. Kim-familien må rydde unna både tomflasker og livsløgner, men det topper seg med matretten som ingen før har hørt om.

Før nå.

Det var nok mange som stilte seg dette spørsmålet underveis i «Parasitt» (2019). (Foto: Presse.)

To halve pakker med nudler

Blant alle merittene det sørkoreanske mesterverket «Parasitt» har opparbeidet seg, kan regissør og manusforfatter Bong Joon-ho nå skryte på seg kulinarisk innovasjon.

Annonse

Den klassebevisste thrilleren, som ble historiens første utenlandske film til å vinne Oscars’ storeslem og Golden Globe, samt 228 andre priser også, forøvrig, inneholder en uforglemmelig scene hvor en krysning av ramen og udon blir født som idé (for de aller fleste) og straks skal bli verdensomspennende fenomen.

På Twitter deler «Parasitt»-fans over hele verden bilder av hjemmelaget «ram-don», og nå får du tak i det på Smalhans i Oslo. «Ram-don» er forkortelse av «ramyeon» (koreanske nudler) og «udon» (japanske nudler), og skal ifølge oppdragsgiver Park inneholde Jjapaghetti og Neoguri, to av Sør-Koreas mest kjente nuddelmerkevarer (typ Yum Yum og Mr. Lee i Norge).

Det som gjør «ram-don» heller bortskjemt (i tillegg til at den krever to halve pakker ferdignudler), er at den må inneholde mørbradbiff. Resultatet blir en salig blanding av rik og fattig – høyt og lavt, premiumkjøtt og instant noodles – og skal ifølge «Parasitt»-fans over hele verden diskutere klasseskille i seg selv.

Dette er stemningen i «Parasitt» (2019) når det tikker inn en bestilling om å lage en hittil helt ukjent nuddelrett full av nerver. (Foto: Skjermdump fra «Parasitt», 2019.)

Egen tolkning

En restaurant som konseptuelt ligner, med sitt høye og lave, rike og fattige, er Smalhans på St. Hanshaugen i Oslo. Konseptet er husmannskost av høy kvalitet. Restauranten er kjent for ukentlig utskifting av meny og gjestekokker på utvalgte mandager. De var tidlig på ramenballen i Oslo, med gjestekokk Alisa Larsen i 2014, og har servert koreansk mat før.

Mandag 16. mars vil en av kokkene som starter Smalhans, Anders Braathen, vende tilbake som gjestekokk for å tilby «ram-don» til folket.

Men:

– Posenudler er dessverre uhørt, sier Braathen.

– Hvorfor det?

– I bunn og grunn fordi det er billigere å lage nudlene selv. Det ville også vært litt døvt og pakke opp all disse posene, med tanke på hvor mye plast de etterlater seg, sier han.

Braathen er kanskje bedre kjent som @Hipstakokken, eller som en av landets mest kjente matprofiler og naturvinentusiaster med armlengdes avstand til bedrevitenskap:

– Dobbel cheeseburger på McDonald’s er digg, liksom, men hjemmelaget er enda litt bedre.

Så det blir nudler fra det fristeste tilskuddet til Oslos ramen-mangfold, Hrimnir, som har terningkast seks i blant annet Dagbladet og Godt.no.

Fru Park med kort varsel om at «ram-don»-nudlene skal være klare innen åtte minutter. (Foto: Skjermdump fra «Parasitt», 2019.)

Står bak en rekke restaurantsuksesser

Hipstakokken er tidligere kokk ved Michelin-restauranten Da Candida i Campione i Italia, og har en forkjærlighet for det asiatiske kjøkkenet. Han var med å starte Smalhans i 2012, som er den eneste norske restauranten med utmerkelsen «Bib Gourmand» i Michelin-guiden.

Braathen er også medeier restaurantkollektivet Lava Oslo. Selskapet omsatte for 4.3 millioner i 2018 og er paraply for mange av Oslos største suksessrestauranter, som Katla, Sentralen, Hitchhiker, The Golden Chimp, Brutus, Hrìmnir, Stasjonen, Handwerk, Dugurd og Smalhans. Alle restaurantene driftes som egne selskap.

– Helt kort. Hva er egentlig oppskriften til restaurantsuksess?

Han deler svaret opp i tre.

– Først må du involvere kundene dine i prosessen fra tidlig av. La dem ta del og føle på at stedet lages for gjestene, sier Braathen, og fortsetter:

– Videre må du være tro mot konseptet ditt, men samtidig også lydhør på hva som ikke fungerer. Har du tro nok på ditt eget konsept, så klarer du å overbevise dine egne gjester om at stedet ditt er bra.

Til slutt:

– Slutt aldri å bry deg om stedet ditt, og la det utvikle seg i tidens ånd.

Ram-don!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar