Medvind for norske kulturattraksjoner

Museenes Oscar til The Twist

«The Twist» har mottatt LCD Berlin Award for «beste arkitektur». (Foto: Kim Erlandsen.)
«The Twist» har mottatt LCD Berlin Award for «beste arkitektur». (Foto: Kim Erlandsen.)
I Norge er det visst utenfor Oslo det skjer. Gjev, internasjonal kulturpris går til museum på Jevnaker og festival i Bergen.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Kistefos-museet og Bergen Assembly mottok LCD Berlin Award for «ledende kulturdestinasjoner».

I januar ble det nye Kistefos-museet virkelig satt på kartet da New York Times anbefalte Jevnaker i listen sin over anbefalte reisemål for 2020, sammen med superstjerner som Paris og Tokyo.

Det nye Kistefos-museet, bedre kjent som «The Twist», åpnet i fjor høst, og har fått mye oppmerksomhet for sin storslåtte arkitektur. Ryktene om dette særegne bygget strakk seg over hele Atlanterhavet, og ble omtalt som en «must see» av den amerikanske avisen.

Å bli anbefalt av en av verdens største aviser er kanskje i seg selv en heder, men i dag ble det kjent at museet også ble tildelt en faktisk hederspris for «beste arkitektur» av LCD Berlin Award. Vinnerne ble annonsert i Berlin i kveld.

Kistefos-museet får anerkjennelse for sitt mangesidige vesen, da museet både fungerer som en bro, et galleri og en skulptur i seg selv. (Foto: Laura Ianghinitoiu.)

Museenes Oscar

Hvert år deler LCD (Leading Culture Destinations) Berlin Award, også kalt «museenes Oscar», ut priser til kulturdestinasjoner som de mener fortjener anerkjennelse for sitt eksepsjonelle bidrag til kulturen.

Annonse

Prisene, som gis ut på sjette året, ønsker å fremheve kulturdestinasjoner som også fungerer som sosiale knutepunkter, og som tilbyr en helhetlig opplevelse.

Kistefos-museet får anerkjennelse for sitt mangesidige vesen, da museet både fungerer som en bro, et galleri og en skulptur i seg selv.

Blant de nominerte i kategorien «beste arkitektur» finner vi tungvektere som Nasjonalmuseet i Qatar og V&A Dundee i Skottland, som begge ble utkonkurrert av norske «The Twist».

Kistefos-museet, også kjent som «The Twist», er designet av Bjarke Ingels Group. (Foto: Laura Ianghinitoiu)

– Ekstremt beæret

Direktør ved Kistefor-museet, Birgitte Espedal, er begeistret for nyheten.

– «The Twist», designet av Bjarke Ingels Group, som Kistefos-museum var et modig konsept, både design- og konstruksjonsmessig. Det er et galleri, en bro og en skulptur, og vi gleder oss over den anerkjennelsen denne arkitektonisk ikoniske bygningen får, sier Espedal.

Hun forteller videre at «The Twist» har bidratt til å sette Kistefos på kartet, og økt synligheten deres globalt:

– Vi ser veldig fram til å presentere utstillinger og kunstnere av internasjonal betydning, og skape minneverdige publikumsopplevelser i årene som kommer.

Pris til Bergen Assembly for «beste kulturfestival». (Foto: Bergen Assembly.)

Beste kulturfestival er i Bergen

I Norge er det visst utenfor Oslo det skjer. Ved kveldens prisutdeling i Berling, var det ikke bare Kistefos-museet som mottok pris, men også kunstarrangementet Bergen Assembly. De kan sole seg i glansen av «beste kulturfestival», ifølge LCD Berlins jury.

Direktør for Bergen Assembly, Ingrid Haug Erstad, er begeistret for at LCD Berlin Award også velger å se utenfor de mer tradisjonelle kunstfestivalene:

– Vi er veldig glade for å vinne og bli anerkjent blant så mange flotte kulturfestivaler. At en utmerkelse som denne søker mer eksperimentelle formater er spennende.

Vinnerene av LCD Berlin Award 2020 ble valgt ut av en internasjonal jury bestående en rekke fremtredende kulturaktører.

I en felles uttalelse skriver de at «LCD berlin Award 2020 kaster lys på kultur, kunst og reiser, og viser frem unike kulturopplevelser rundt om i verden. Fra lokale til globale perspektiver, gir vinnerne av 2020-prisene nye og spennende muligheter til å utforske vårt forhold til offentlig rom, tradisjon og identitet.»

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar