Den kunstige komponenten

Kunstig intelligens vil ikke bare innta, men også overta, musikkindustrien

På hvilken som helst stuefest hadde «ingen» hørt forskjell på Travis Bott og Travis Scott. Forskjellen er at Travis Bott sin musikk er laget av kunstig intelligens. Han har lært seg Travis Scott sin diskografi, og spydd ut noe lignende i ettertid. På samme måte skal tyske Telekom fullføre Beethovens 10. symfoni. Warner Music har «signert» sin første algoritme. Det er ikke så rart mellommenn og techgründere gnir seg i hendene nå som musikerne kan bli overflødige, skriver Peder Ebbesen.
På hvilken som helst stuefest hadde «ingen» hørt forskjell på Travis Bott og Travis Scott. Forskjellen er at Travis Bott sin musikk er laget av kunstig intelligens. Han har lært seg Travis Scott sin diskografi, og spydd ut noe lignende i ettertid. På samme måte skal tyske Telekom fullføre Beethovens 10. symfoni. Warner Music har «signert» sin første algoritme. Det er ikke så rart mellommenn og techgründere gnir seg i hendene nå som musikerne kan bli overflødige, skriver Peder Ebbesen.
I fjor ble Warner Music det første plateselskapet til å «signere» en algoritme. Slik kan de gi ut musikk, uten å betale artistene. Mellommenn kan gni hender igjen nå, skriver Peder Ebbesen.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kunstig intelligens inntar musikkindustrien.

Tilbake i 2014 signerte Tesla-Musk og astro-Hawking et åpent brev hvor de luftet bekymringer omkring kunstig intelligens, også kjent som AI. «Våre AI-systemer må gjøre det vi ønsker at de skal gjøre», skriver de blant annet i brevet.

Under årets utgave av bransjefestivalen Bylarm var det heller ikke unaturlig å diskutere kunstig intelligens i musikkbransjen. De ser ikke så dystopisk på det, snarere diskuterer de kunstig intelligens på en optimistisk måte: Hvordan kan AI brukes for å forbedre eller utvide musikken, helst uten å miste det kreative, menneskelige?

Det blir fort tydelig at musikerne ikke er til stede. For at techgründere og mellommenn er optimistiske til kunstig intelligens i musikkindustrien, er ikke så rart.

Er musikkbransjen utrustet til å håndtere åndsverk og kunstig intelligens, spør Subjekts musikkskribent, Peder Ebbesen. (Illustrasjonsbilde: Torstein Bakke.)

Syntetisk rap

Innledningsvis i foredraget viste foredragsholder Stuart Dredge fra Music Ally en rekke eksempler på hvordan kunstig intelligens blir brukt til å automatisk generere musikk basert på allerede eksisterende musikk. Det er blant annet en AI som lager death metal basert på diskografien til hardcore-bandet Cannibal Corpse. Det er urovekkende overtalende.

Annonse

Enda mer imponerende var den sofistikerte intelligensen laget av selskapet Space150, som har laget en låt basert på Travis Scott sin musikk. Algoritmen er matet på tidligere tekster og produksjoner av den amerikanske rapperen, og har i den andre enden kommet ut med låten «Jack Park Canny Dope Man». La oss være ærlige: På hvilken som helst stuefest hadde ingen hørt forskjell på Travis Bott og Travis Scott.

28. april i år har selskapet Deutsche Telekom sponset et prosjekt hvor en kunstig intelligens skal fullføre Beethovens 10. symfoni. Alle Beethovens komposisjoner mates inn i programvaren, som skal fullføre symfonien i anledning komponistens 250-årsdag.

– AI kan potensielt spy ut enorme mengder musikk. Hvordan skal musikkbransjen forholde seg til det? spør Dredge under seminaret. Det er et sabla godt spørsmål.

Det eksisterer per nå ingen paragraf i åndsverksloven som omtaler kunstig intelligens. (Illustrasjonsbilde: Torstein Bakke.)

Demokratisering på godt og vondt

Med seg har han Chris Walch, medgrunnlegger av selskapet Lifescore. Heng med: Selskapet er startet opp av Tom Gruber, mannen bak verdens mest kjente digitale assistent, Siri. Walch forteller entusiastisk om programmet de utvikler, som skal ha evnen til å komponere musikk basert på hva slags aktivitet du driver med og hvordan du beveger deg. Et soundtrack til livet ditt, rett og slett. Musikere mater inn innspillinger, instrumenter og sjangre (alt er data), som intelligensen så bruker for å komponere ulik musikk som kan skreddersys til ditt behov.

– Kan utviklingen av kunstig intelligens nedgradere betydning av menneskelig nærvær i musikken, spør Dredge.

– Mennesker er fantastiske til å få deg til å føle noe, det er en ting roboter ikke har mestret enda, svarer Walch.

Robotbransjen selv bare digger det. Dredge redegjør videre for at AI kan brukes for å gjøre musikk til noe som kan lages av alle. Et verktøy som gjør alle til musikere. På godt og vondt.

Gjennom hele seminaret blir det stilt antydninger til interessante spørsmål. Hvor problematisk er det, dersom AI-generert musikk legges inn i spillelister på Spotify?

Vel, plutselig kunne jo levebrødet til musikerne forsvinne igjen. Hvordan fungerer det med opphavsrett rundt AI-generert musikk? Hva med disse store plateselskapene som kjøper opp tech-startups? Og så videre.

Åndsverksloven gjelder kun mennesker

Musikk kan ha stor økonomisk verdi. Artister og opphavsmenn og -kvinner bak musikken kan som kjent tjene enorme summer på strømming, konserter, sync-avtaler og offentlige avspillinger. Som kreative og skapende er de underlagt åndsverksloven, en lov som sikrer oppehaver eierskap over eget åndsverk i den formen den tar. I norsk lovverk er det ikke berørt hvordan kunstig intelligens skal behandles med tanke på opphavsretten. I paragraf 2 heter det at «Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket, og betegnes som oppehaver. Med åndsverk forstås i denne loven litterære eller kunstneriske verk av enhver art, som er uttrykk for original og individuell skapende åndsinnsats […]».

Det er premissgivende at en kunstig intelligens er skapt og er autonom i sine avgjørelser. Skapt, men selvstendig skapende. Er det da skaperen av teknologien som sitter på rettighetene til komposisjonene til en eventuell listetoppende kunstig intelligens?

Robotmusikk i spillelisten din

Vil AI forbedre kreativiteten til musikere ved å gi dem mer å spille på, eller vil det åpne for at teknologigigantene ender opp med åndsverket? Det er i ledtog med markedskreftene AI-generert musikk blir skummelt.

I mars 2019 ble Warner Music det første store plateselskapet til å signere en algoritme til sitt plateselskap. Den tyske appen Endel ble signert for å lage 20 album som skal speile ulike «moods». Appen genererer ulik kontentum som kan passe inn i spillelister som reflekterer sinnsstemninger slik vi finner på Spotify.

Algoritmen gjør det sabla enkelt for de pengesterke mellommennene: «Hvordan kan vi lage musikk som høres ut som Trentemøller, men slippe å betale artisten?». Man kan nærmest høre menn i dress som gnir seg i hendene.

Algoritmer og kunstig intelligens er potensielt en trussel mot musikkbransjen hvis det ikke anvendes riktig. Forbrukere vil heller ikke villedes til å tro musikken som blir anbefalt i deres «Discover Weekly» ikke kommer fra en ekte person eller et ekte band. Vi liker ikke ideen om å ikke være i kontroll over eget liv. Det er kanskje viktigere enn man tror med bevisstgjøring rundt hva kunstig intelligens betyr både rent juridisk og som forlengelse av menneskelig kreativitet.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar