Hyller helheten

Lofoten internasjonale kunstfestival får Kunstkritikerprisen

Lofoten internasjonale kunstfestival mottar høythengende kritikerpris. (Foto: Liaf.)
Lofoten internasjonale kunstfestival mottar høythengende kritikerpris. (Foto: Liaf.)
Høythengende kunstpris går til lokal kunstfestival for å være det mest betydningsfulle kunstprosjektet i året som har gått.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Lofoten internasjonale kunstfestival får Kunstkritikerprisen 2019.

I dag ble det kjent at Lofoten internasjonale kunstfestival (Liaf) mottar Kunstkritikerprisen 2019, utdelt av kunstseksjonen i Norsk kritikerlag.

Kunstkritikerprisen deles ut for tolvte gang i år, og tildeles den utstillingen eller det kunstprosjektet som medlemmene av Kritikerlagets kunstseksjon anser som den mest betydningsfulle i året som har gått.

– Vi svært takknemlige for å ha blitt nominert, og takker kunstnere og kuratorteamet Hilde Methi, Neal Cahoon, Torill Østby Haaland og Karolin Tampere for den fantastiske utgaven av biennalen, skriver Lofoten internasjonale kunstfestival på sine nettsider.

Hyller helheten

Liaf 2019 hentet inspirasjon fra prossesser og materieler som finnes i den ekstra vide tidevannssonen som omslutter Lofotøyene, og Kritikerlaget løfter frem måten festivalen behandlet tematikken som en bakenforliggende årsak til tildelingen av Kunstkritikerprisen.

Annonse

«Lofoten internasjonale kunstfestival 2019 maktet å forene langsiktige arbeids- og forskningsperioder for de inviterte kunstnerne med en svært meningsfull og gjennomført hovedutstilling i Lofotspostens gamle lolaler.»

Videre står det at:

«Det intensive programmet var resultatet av et langsomt forarbeid, der spesielt de sjenerøse gjestekunstneroppholdene ved Digermulen, Skrova, Valberg og Ramberg, ga særdeles gjennomarbeidede bestillingsverk som synliggjorde kunstnernes investering i, og samspill med, Lofotens sosiale, historiske og geografiske omgivelser.»

De to andre nominerte til Kunstkritikerprisen 2019 var utstillingen «Game of Life IV: Prospektkabinett» på Kristiansand Kunsthall, kuratert av Jan Freuchen og Sigurd Tenningen, og utstillingen «Why Matters Matter Volume 2: Kraft» på Prosjektgalleriet 222T i Oslo.

Grunnet koronasituasjonen vil utdelingen av prisen skje på at senere tidspunkt, melder Kritikerlaget.

Lokalt forankret

Liaf 2019, som foregikk fra 30. august til 29. september, var den niende utgaven av festivalen, som siden 1999 har presentert kunstnere, både lokale og internasjonale, i en stedsspesifikk kontekst.

Selve festivalen har imidlertid ikke et fast visningssted i Lofoten, men infiltrerer og utforsker nye landskaper hver gang.

Tidligere har Liaf vist kunst i blant annet en park, en garasje, et bibliotek, et skur og en fiskehjell, og fjorårets utgave fant sted i Lofotpostens gamle lokaler.

Et av festivalens motto er å legge til rette for «en diskursiv, engasjert og sosial plattform, hvor ulike posisjoner, erfaringer og blikk får utfolde seg i møte mellom det lokale og globale».

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar