Hyller helheten

Lofoten internasjonale kunstfestival får Kunstkritikerprisen

Lofoten internasjonale kunstfestival mottar høythengende kritikerpris. (Foto: Liaf.)
Lofoten internasjonale kunstfestival mottar høythengende kritikerpris. (Foto: Liaf.)
Høythengende kunstpris går til lokal kunstfestival for å være det mest betydningsfulle kunstprosjektet i året som har gått.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Lofoten internasjonale kunstfestival får Kunstkritikerprisen 2019.

I dag ble det kjent at Lofoten internasjonale kunstfestival (Liaf) mottar Kunstkritikerprisen 2019, utdelt av kunstseksjonen i Norsk kritikerlag.

Kunstkritikerprisen deles ut for tolvte gang i år, og tildeles den utstillingen eller det kunstprosjektet som medlemmene av Kritikerlagets kunstseksjon anser som den mest betydningsfulle i året som har gått.

– Vi svært takknemlige for å ha blitt nominert, og takker kunstnere og kuratorteamet Hilde Methi, Neal Cahoon, Torill Østby Haaland og Karolin Tampere for den fantastiske utgaven av biennalen, skriver Lofoten internasjonale kunstfestival på sine nettsider.

Hyller helheten

Liaf 2019 hentet inspirasjon fra prossesser og materieler som finnes i den ekstra vide tidevannssonen som omslutter Lofotøyene, og Kritikerlaget løfter frem måten festivalen behandlet tematikken som en bakenforliggende årsak til tildelingen av Kunstkritikerprisen.

Annonse

«Lofoten internasjonale kunstfestival 2019 maktet å forene langsiktige arbeids- og forskningsperioder for de inviterte kunstnerne med en svært meningsfull og gjennomført hovedutstilling i Lofotspostens gamle lolaler.»

Videre står det at:

«Det intensive programmet var resultatet av et langsomt forarbeid, der spesielt de sjenerøse gjestekunstneroppholdene ved Digermulen, Skrova, Valberg og Ramberg, ga særdeles gjennomarbeidede bestillingsverk som synliggjorde kunstnernes investering i, og samspill med, Lofotens sosiale, historiske og geografiske omgivelser.»

De to andre nominerte til Kunstkritikerprisen 2019 var utstillingen «Game of Life IV: Prospektkabinett» på Kristiansand Kunsthall, kuratert av Jan Freuchen og Sigurd Tenningen, og utstillingen «Why Matters Matter Volume 2: Kraft» på Prosjektgalleriet 222T i Oslo.

Grunnet koronasituasjonen vil utdelingen av prisen skje på at senere tidspunkt, melder Kritikerlaget.

Lokalt forankret

Liaf 2019, som foregikk fra 30. august til 29. september, var den niende utgaven av festivalen, som siden 1999 har presentert kunstnere, både lokale og internasjonale, i en stedsspesifikk kontekst.

Selve festivalen har imidlertid ikke et fast visningssted i Lofoten, men infiltrerer og utforsker nye landskaper hver gang.

Tidligere har Liaf vist kunst i blant annet en park, en garasje, et bibliotek, et skur og en fiskehjell, og fjorårets utgave fant sted i Lofotpostens gamle lokaler.

Et av festivalens motto er å legge til rette for «en diskursiv, engasjert og sosial plattform, hvor ulike posisjoner, erfaringer og blikk får utfolde seg i møte mellom det lokale og globale».

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen