Oslo Open inviterer publikum inn til kunstnernes atelierer. Med 400 deltakende kunstnere er det en av landets største kunstfestivaler. Nå søker de en person som kan lede en organisasjon i utvikling videre. Søknadsfrist er 14. april. (Foto: Stian Evensen.)
Annonsørinnhold

Oslo Open søker ny daglig leder med søknadsfrist 14. april

Kan du tenke deg å formidle kunst for et stort publikum? Da bør du lese videre. Oslo Open søker daglig leder på 60% stilling. Er det deg, eller kanskje noen du kjenner?
Saken er Annonsørinnhold: Oslo Open søker daglig leder.

Oslo Open er en selvstendig kunstnerstyrt og ideell organisasjon etablert i år 2000 av kunstnere og en rekke nasjonale og lokale kunstinstitusjoner.

Hovedaktiviteten er å arrangere en kunsthelg i april hvert år, hvor påmeldte profesjonelle billedkunstnere og kunsthåndverkere med atelier i Oslo kommune åpner sine dører for publikum.

De siste årene har rundt 400 kunstnere deltatt i programmet, som for publikum pågår over to dager med åpne atelierer, barneprogram og guidede turer. For kunstnere inngår i tillegg sosiale møtesteder og for juryerte kunstnere møter med nasjonale og internasjonale kuratorer.

Kunstnere i Oslo legger ned cirka 10.000 årlige dugnadstimer gjennom sin deltakelse og utgjør Oslo Opens viktigste verdi. I tillegg finansieres Oslo Open med driftsstøtte fra Oslo kommune og Norsk kulturråd, samt tilskudd fra blant annet Utenriksdepartementet. For publikum er Oslo Open gratis.

Oslo Open åpner atelierene opp for publikum. Nå søker kunstfestivalen daglig leder. Er det deg? (Foto: Audar Kantun.)

Er du Oslo Opens nye leder?

Hvis du liker å formidle, organisere og delegere – da skal du lese videre. At du er interessert i kunst og har kunnskap om kunstnerens virke, tar vi for gitt. Oslo Open er nemlig et omfattende formidlingsprosjekt, hvor vi legger til rette for et unikt og uformelt møte mellom kunstneren og publikum på kunstnernes egen arbeidsplass, nemlig atelieret.

Vi kaller det en kunsthelg, når kunstnerne i Oslo åpner sine atelierdører for publikum under en helg i april. Forut for disse intense dagene ligger det arbeid gjennom et helt år, med mest aktivitet fra desember til mai og en roligere periode med rapportering og forberedelser fra juni til november. Stillingen kan derfor kombineres med annen aktivitet, da arbeidet gir fleksibilitet, men krever disiplin. Gjennom året er du hoveddrivkraften, men du får også følge av engasjerte prosjektansatte medarbeidere og andre frilansere opp mot gjennomføringen av kunsthelgen.

Som daglig leder må du derfor kunne engasjere og inspirere kunstnermiljøet til å delta og bidra, samt publikum til å besøke Oslo Open. Men du bør også aktivisere deg selv gjennom året, og ditt team gjennom en hektisk vår. Oslo Opens hovedprogram er de åpne atelierene, men du skal også drifte og utvikle sideprogrammer som Barnas Oslo Open (BOO!), guidede turer, nasjonalt og internasjonalt besøksprogram, og i tillegg utvikle Oslo Open videre som organisasjon, styrke vår finansiering og bedre vår formidling og kommunikasjon – i dialog med feltet.

(Foto: Audar Kantun.)

Bli kjent med hele Oslos kunstfelt

Dette er nemlig stillingen som virkelig gjør deg kjent med hele kunstfeltet i Oslo – kunstnerne, publikum, visningsrommene, organisasjonene og støttespillerne. I styret har du tett dialog med yrkesaktive kunstnere, og i vår referansegruppe snakker du med 13 av landets fremste kunstinstitusjoner – fra Nasjonalmuseet til Atelier Nord.

Oslo Open inngår også i nettverket Curator Jour Fixe og vi samarbeider med våre søsterorganisasjoner B-Open og Trondheim Open.

Oslo Open er 20 år. Vi er stolte av alle de møtene vi har generert så langt og tror bestemt at Oslo Open bidrar til å senke terskelen for å se og snakke om kunst – samtidig benytter vi året til å se fremover: Hva er neste steg for Oslo Open? Hvilke oppgave har vi i samfunnet, hvilken rolle kan vi ta utover vår kjernevirksomhet, hvordan endres vi i takt med kunstneren, publikum og byen? Som daglig leder vil du sammen med styret også sette kursen for fremtiden.

Vi søker nå etter en ny leder for Oslo Open, fordi Marianne, vår nåværende daglig leder, begynner i ny jobb etter fem runder med Oslo Open. Hun har hatt en 60 prosents stilling med åremål på tre år. Det er også vårt utgangspunkt i samtalen med deg når vi ønsker å skreddersy en stilling som passer nettopp både deg og oss optimalt for å nå vårt felles mål; en årlig faglig forankret kunsthelg i tett dialog med kunstfeltet og tilpasset et bredt publikum.

Under Oslo Open blir publikum invitert inn til 400 kunstneratelierer i hovedstaden gjennom en helg i april. (Foto: Ignat Wiig.)

Oppstart 1. juni

Vi har et ønske om oppstart 1. juni 2020, men er fleksible med tanke på oppsigelsestid og behov for å avslutte pågående aktivitet for rette kandidat. Opplæring er derfor forslagsvis satt til uke 23 eller 24.

Dette har du forstått: Du skal stå for den daglige driften av Oslo Open. Daglig leder sørger for å ansette og lære opp medarbeidere som er ansatt under deler av året. Og ettersom du arbeider alene deler av året og har ansvar for driften er det viktig at du er praktisk anlagt og har god evne til å lage rutiner som skaper flyt i arbeidsprosessen gjennom hele året. Vi er avhengig av det.

Er det noe du lurer på så les det som kommer nedenfor med liten skrift, hiv deg rundt og søk senest 14. april. Vi gleder oss til å lese din søknad og inviterer aktuelle kandidater til intervju fortløpende.

Hilsen Styret i Oslo Open.

Slik søker du

Søknad med CV og kontaktinformasjon i samlet PDF på maks 4 sider sendes per e-post til soknad@osloopen.no senest 14. april 2020​. I søknaden må det komme tydelig frem hvorfor du er motivert til å søke og hvorfor du mener at du er kvalifisert, samt en realistisk tilnærming til når du kan starte.

Oppgaver

· Prosjektledelse for Oslo Open kunsthelg

· Å være organisasjonens ansikt utad

· Budsjettansvar, økonomi og regnskap, herunder søknadsskriving og rapportering

· Utvikle gode kommunikasjonsstrategier og iverksette disse

· Etablere samarbeid med ulike aktører og oppfølging og evaluering av disse

· Arbeid knyttet til nettsider, nyhetsbrev, oversetting og annen kommunikasjon

· Kommunikasjon med presse

· Organisering av transporter og bestillinger

· Ansettelse, opplæring og oppfølging av prosjektansatte koordinatorer

· Bistå organisasjonens regnskapsfører med kontering og fakturering

· Arbeid på kveldstid og i helger i forbindelse med arrangementer inngår

· Abreidstiden fordeles ujevnt utover året, med lavere aktivitet på høsten og med gradvis opptrapping fra desember og frem til kunsthelgen avvikles i april. Deretter er det gradvis nedtrapping frem mot sommeren. Arbeidssted er Oslo Opens lokaler i Rådhusgata 19.

Kvalifikasjoner

· Solide kunnskaper om norsk kunstliv

· Et bredt kontaktnettverk innen norsk og gjerne internasjonalt kunstliv er ønskelig

· Erfaring og interesse for fagpolitisk arbeid er ønskelig

· Dokumentert erfaring innen prosjektledelse, produksjon og formidling

· Gode kunnskaper innen data og økonomi

· Krav om flytende eller meget gode kunnskaper muntlig og skriftlig i norsk eller annet skandinavisk språk, samt engelsk

Personlige egenskaper

· Er fleksibel, løsningsorientert og ansvarsfull

· God samarbeidsvilje

· Gode kommunikasjonsevner muntlig og skriftlig

· Jobber godt selvstendig og i samarbeid med andre

· Kan planlegge og tilrettelegge både egen og andres arbeidshverdag

· Praktisk anlagt, ryddig og systematisk

· Personlig egnethet vil være viktig

Vi tilbyr

· Varierte og spennende arbeidsoppgaver

· Et engasjert og svært kompetent styre

· Pensjonsordning, offentlig tjenestepensjon

· En liten, men vital organisasjon som er i utvikling

· God mulighet for faglig utvikling og økt nettverk

· Stilling mellom 60-80 prosent, åremål og lønn etter avtale

Spørsmål om stillingen?

For spørsmål om stillingen: Kontakt styreleder Trond Hugo Haugen på e-post: styreleder@osloopen.no. Se ytterligere informasjon, historikk og vedtekter for Oslo Open på vår nettside, OsloOpen.no.