Hestehandel og hysjkontrakt

Her er det ikke bare ugler i mosen, men en hel fuglebestand

Lene E. Westerås er styreleder i Samisk kunstnerforbund (Sámi Dáiddačehpiid Searvi/SDS) og går til forsvar for Jérémie McGowans ledelse ved Nordnorsk kunstmuseum. Mandag forrige uke ble han sagt opp fra stillingen sin. (Foto: Nordnorsk kunstmuseum.)
Lene E. Westerås er styreleder i Samisk kunstnerforbund (Sámi Dáiddačehpiid Searvi/SDS) og går til forsvar for Jérémie McGowans ledelse ved Nordnorsk kunstmuseum. Mandag forrige uke ble han sagt opp fra stillingen sin. (Foto: Nordnorsk kunstmuseum.)
Nordnorsk kunstmuseum var plutselig en opprører oppi all finkulturen, og fikk statusen cool på no time. Dette er takket være Jérémie McGowan, skriver Lene E. Westerås.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Museumsdirektør Jérémie McGowan ble sagt opp på dagen – fikk ingen begrunnelse.

Som kunstnere vet vi at det stormer. Vi vet at veien fra penger til bunnen er kort. Vi lever fra hånd til munn. Dette er kunstnernes hverdag, og vi forholder oss til det.

Men vi forholder oss også til de som ustanselig står på kunstnernes side. De som ser verdien i å tørre gå planken, de som tør å satse på det særegne, det originale, de som tør å utfordre majoriteten.

Jérémie McGowan er en av de som har virket utradisjonelt under fanen Nordnorsk kunstmuseum. Han har gått opp nye stier på lag med kunstnerne og kunsten. Han har støttet minoritetsfelt, og stått i det når kritikken har haglet.

Sist med utstillingen «Like Betzy», som vel aldri har skapt en større furore i Nordnorsk kunstmuseums historie. Nordnorsk kunstmuseum var plutselig en opprører oppi all finkulturen, og fikk statusen cool på no time.

Annonse

Endelig fikk museet en nyskapende leder med stor forståelse for samtidskunsten – både i og utenfor landsdelen og landegrensene.

Så sies McGowan opp av styret i Nordnorsk kunstmuseum. Et styre hvis flertall virker uten kompetanse når det gjelder hvor viktig formidling av samtidskunst er, og hvor skjellsettende McGowans kuratoriske grep i denne formidlingen har vært.

Vi leser at det i McGowans kontrakt står at man kan sies opp på dagen. Ja, vel: Nordnorsk kunstmuseum hever seg muligens over norsk lov. Arbeidsmiljøloven sier at man ikke kan inngå avtaler som slår dårligere ut enn nevnte. Men kanskje ser styret i Nordnorsk kunstmuseum – eid av staten, seg for god til å følge dette?

Så kan man også lese i de offentliggjorte styrereferatene fra Nordnorsk kunstmuseum at McGowan gis mulighet til å si opp selv. Snakk om hestehandel og hysjavtaler. Er det noen voksne hjemme?

I 2017 sto McGowan bak utstillingen «There is no», en utstilling med samisk kunst, hentet fra det ikke-eksisterende samiske kunstmuseet. «Samisk kunstmuseum» er et kunstmagasin hvor verk oppbevares i en kjeller med avluftning. McGowan hentet en del av denne kunsten til Nordnorsk kunstmuseum, der utstillingen «There is no» satte publikumsrekord og plasserte samisk kunst på kartet i milepælperspektiv.

Som kunstnere og fagpolitikere gir styret i samisk kunstnerforbund en uforbeholden støtte til Jérémie McGowan, og vi sier til deg Jérémie: Stå på! Vi tror ikke saken er ferdig snakka, og du har oss, og mange med oss i ryggen!

Samisk kunstnerforbund ber Kulturdepartementet om å engasjere seg i saken, og om å rette opp det feilgrepet som flertallet i Nordnorsk kunstmuseums styre har begått.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar