Kulturlivet gjenåpner

– Vårt mandat er å vise kunst. Derfor ønsker vi selvfølgelig å bruke denne muligheten til å åpne igjen

Henie Onstad kunstsenter på Høvikodden i Bærum er en av mange kulturinstitusjoner som gjenåpner fra koronastengte uker denne uka. (Foto: Henie Onstad kunstsenter.)
Henie Onstad kunstsenter på Høvikodden i Bærum er en av mange kulturinstitusjoner som gjenåpner fra koronastengte uker denne uka. (Foto: Henie Onstad kunstsenter.)
Åtte uker etter at regjeringen innførte strenge restriksjoner, er kunsten og kulturlivet ute av karantene.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Norske kunstinstitusjoner gjenåpner.

Kulturfeltet er blant de hardest koronarammede, fordi det lever av å mobilisere publikum.

Etter at restriksjonene som følge koronaviruset ble innført 12. mars, måtte den ene kunstinstitusjonen etter den andre stenge dørene.

Da det ikke lenger var mulig å oppsøke kunsten fysisk, var mange av visningsrommene raske med å lansere digitale metoder for å få kunsten ut til folket, med blant annet digitale omvisninger og 3D-visning av utstillinger.

Flere kunstnere har også benyttet muligheten til å lage utstillinger i egne virtuelle visningsrom.

Annonse

Likevel, blir det ikke som å oppleve kunsten i fysiske omgivelser og opplevelser. Og for de mange som savner kunst og kultur, lanserer stadig flere visningsrom og teatre nå nyhetene om at de åpner dørene sakte, men sikkert fra og med denne uka.

Sørlandets kunstmuseum skriver i en pressemelding at de åpner 9. mai. Det norske teatret spiller også snart teater igjen, med urpremiere på «Jakob og Neikob og alle andre» 7. mai. Vega scene i Oslo åpner 8. mai.

Et mandat: Kommunikasjons- og markedsdirektør ved Henie Onstad kunstsenter, Gunhild Varvin, forteller til Subjekt at deres mandat er å vise kunst, og det derfor en en selvfølge at de vil bruke muligheten de har til å åpne igjen. (Foto: Henie Onstad kunstsenter.)

Åpning med restriksjoner

Flere av de minste galleriene har vært åpne gjennom store deler av koronapandemien, men nå begynner også de store og mellomstore institusjonene å komme tilbake.

I dag lanserte Henie Onstad kunstsenter på Høvikodden i Bærum nyheten om at de åpner lokalene igjen fra og med torsdag 7. mai.

– Myndighetene har gått ut med nye retningslinjer som gjør det mulig for oss å holde museet åpent for inntil 50 gjester om gangen, sier kommunikasjons- og markedsdirektør ved Henie Onstad Kunstsenter, Gunhild Varvin, til Subjekt.

– Vårt mandat er å vise kunst. Vi ønsker derfor selvfølgelig å bruke denne muligheten til å åpne igjen, sier hun.

Digital formidling: Gjennom «Henie Onstad Art Channel» ble det vist utdrag fra Ulver-konserten på Henie Onstad Kunstsenter 15. april 2018. (Foto: Øystein Thorvaldsen/Henie Onstad kunstsenter.)

Stor digital satsning

Henie Onstad kunstsenter har vært en av de mest synlige visningsrommene når det gjelder digital aktivitet, først gjennom en digital omvisning som nådde 50.000 personer etter kun to dager, og deretter gjennom «Henie Onstad Art Channel».

Når de nå åpner sine fysisk dører igjen, skal de gjøre besøkene så smittefri som mulig.

– Vi har laget helt nye rutiner for innslipp og telling av besøkende og vil passe på at vi overholder de retningslinjene som er lagt med tanke på antall, sier Varvin.

De har ifølge kommunikasjonsrådgiveren også oppdatert renholdsrutinene og endret reglene for garderobebruken.

– I butikken oppfordrer vi til å betale kontaktløst så langt det lar seg gjøre, og vi vil ha store mengder med håndsprit tilgjengelig. Bemanning og vakthold i sal er også sterkt oppgradert, sier hun.

Store lokaler: – Kunstnernes hus har god plass, og vi setter i gang mange tiltak i samarbeid med restauranten, sier direktør Anne Hilde Neset. (Foto: Vegard Kleven.)

– Ikke noe problem å overholde forskriftene

Også Kunstnernes hus i Oslo kunne den uken melde om åpning.

– Denne beslutningen ble tatt i samråd med myndighetene, med restauranten Lofthus Samvirkelag og med kollegaer fra andre institusjoner. Vi har ventet på en avklaring fra myndighetene som kom forrige uke. Vi kjenner på vårt samfunnsansvar og gleder oss til ønske folk velkommen tilbake, sier direktør ved Kunstnernes hus, Anne Hilde Neset.

For tiden viser de utstillingen «Stempel» av Mari Slaattelid, som egentlig skulle tas ned 26. april. Denne har de valgt å forlenge, og kan ses fra og med onsdag 6. mai.

– Kunstnernes hus har god plass, og vi setter i gang mange tiltak i samarbeid med restauranten. I disse tider vil vi jo prøve å unngå at det kommer for mange folk samtidig, det handler derfor om å gjøre det lavmælt, sier hun.

– Vi har heldigvis store lokaler og det blir ikke noe problem å overholde forskriftene om å holde én meters avstand og få besøkende i utstillingen av gangen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran