Kulturlivet gjenåpner

– Vårt mandat er å vise kunst. Derfor ønsker vi selvfølgelig å bruke denne muligheten til å åpne igjen

Henie Onstad kunstsenter på Høvikodden i Bærum er en av mange kulturinstitusjoner som gjenåpner fra koronastengte uker denne uka. (Foto: Henie Onstad kunstsenter.)
Henie Onstad kunstsenter på Høvikodden i Bærum er en av mange kulturinstitusjoner som gjenåpner fra koronastengte uker denne uka. (Foto: Henie Onstad kunstsenter.)
Åtte uker etter at regjeringen innførte strenge restriksjoner, er kunsten og kulturlivet ute av karantene.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Norske kunstinstitusjoner gjenåpner.

Kulturfeltet er blant de hardest koronarammede, fordi det lever av å mobilisere publikum.

Etter at restriksjonene som følge koronaviruset ble innført 12. mars, måtte den ene kunstinstitusjonen etter den andre stenge dørene.

Da det ikke lenger var mulig å oppsøke kunsten fysisk, var mange av visningsrommene raske med å lansere digitale metoder for å få kunsten ut til folket, med blant annet digitale omvisninger og 3D-visning av utstillinger.

Flere kunstnere har også benyttet muligheten til å lage utstillinger i egne virtuelle visningsrom.

Annonse

Likevel, blir det ikke som å oppleve kunsten i fysiske omgivelser og opplevelser. Og for de mange som savner kunst og kultur, lanserer stadig flere visningsrom og teatre nå nyhetene om at de åpner dørene sakte, men sikkert fra og med denne uka.

Sørlandets kunstmuseum skriver i en pressemelding at de åpner 9. mai. Det norske teatret spiller også snart teater igjen, med urpremiere på «Jakob og Neikob og alle andre» 7. mai. Vega scene i Oslo åpner 8. mai.

Et mandat: Kommunikasjons- og markedsdirektør ved Henie Onstad kunstsenter, Gunhild Varvin, forteller til Subjekt at deres mandat er å vise kunst, og det derfor en en selvfølge at de vil bruke muligheten de har til å åpne igjen. (Foto: Henie Onstad kunstsenter.)

Åpning med restriksjoner

Flere av de minste galleriene har vært åpne gjennom store deler av koronapandemien, men nå begynner også de store og mellomstore institusjonene å komme tilbake.

I dag lanserte Henie Onstad kunstsenter på Høvikodden i Bærum nyheten om at de åpner lokalene igjen fra og med torsdag 7. mai.

– Myndighetene har gått ut med nye retningslinjer som gjør det mulig for oss å holde museet åpent for inntil 50 gjester om gangen, sier kommunikasjons- og markedsdirektør ved Henie Onstad Kunstsenter, Gunhild Varvin, til Subjekt.

– Vårt mandat er å vise kunst. Vi ønsker derfor selvfølgelig å bruke denne muligheten til å åpne igjen, sier hun.

Digital formidling: Gjennom «Henie Onstad Art Channel» ble det vist utdrag fra Ulver-konserten på Henie Onstad Kunstsenter 15. april 2018. (Foto: Øystein Thorvaldsen/Henie Onstad kunstsenter.)

Stor digital satsning

Henie Onstad kunstsenter har vært en av de mest synlige visningsrommene når det gjelder digital aktivitet, først gjennom en digital omvisning som nådde 50.000 personer etter kun to dager, og deretter gjennom «Henie Onstad Art Channel».

Når de nå åpner sine fysisk dører igjen, skal de gjøre besøkene så smittefri som mulig.

– Vi har laget helt nye rutiner for innslipp og telling av besøkende og vil passe på at vi overholder de retningslinjene som er lagt med tanke på antall, sier Varvin.

De har ifølge kommunikasjonsrådgiveren også oppdatert renholdsrutinene og endret reglene for garderobebruken.

– I butikken oppfordrer vi til å betale kontaktløst så langt det lar seg gjøre, og vi vil ha store mengder med håndsprit tilgjengelig. Bemanning og vakthold i sal er også sterkt oppgradert, sier hun.

Store lokaler: – Kunstnernes hus har god plass, og vi setter i gang mange tiltak i samarbeid med restauranten, sier direktør Anne Hilde Neset. (Foto: Vegard Kleven.)

– Ikke noe problem å overholde forskriftene

Også Kunstnernes hus i Oslo kunne den uken melde om åpning.

– Denne beslutningen ble tatt i samråd med myndighetene, med restauranten Lofthus Samvirkelag og med kollegaer fra andre institusjoner. Vi har ventet på en avklaring fra myndighetene som kom forrige uke. Vi kjenner på vårt samfunnsansvar og gleder oss til ønske folk velkommen tilbake, sier direktør ved Kunstnernes hus, Anne Hilde Neset.

For tiden viser de utstillingen «Stempel» av Mari Slaattelid, som egentlig skulle tas ned 26. april. Denne har de valgt å forlenge, og kan ses fra og med onsdag 6. mai.

– Kunstnernes hus har god plass, og vi setter i gang mange tiltak i samarbeid med restauranten. I disse tider vil vi jo prøve å unngå at det kommer for mange folk samtidig, det handler derfor om å gjøre det lavmælt, sier hun.

– Vi har heldigvis store lokaler og det blir ikke noe problem å overholde forskriftene om å holde én meters avstand og få besøkende i utstillingen av gangen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar