I april ble det kjent av Marianne Zamecznik blir ny kurator ved Trondheim kunstmuseum, og at kunstfestivalen Oslo Open søker ny daglig leder.
Nå vet vi at det er billedkunstner Marthe Elise Stramrud (34) som tiltrer i stillingen.
– Jeg er ydmyk og glad over å få tilliten til å sitte foran i bussen og lede Oslo Open de neste årene, sier Stramrud.
– I de beste hender
Stramrud er en godt etablert kunstner i Oslo som har hatt en rekke utstillinger i inn- og utland, og er representert i flere samlinger. Hun ble også nominert som Årets kunstner under Subjektprisen 2018.
At hun selv er kunstner trekkes fram som en av begrunnelsene for ansettelsen.
– Oslo Open er kunstnereid og kunstnerstyrt, og nå styrker vi denne forankringen med også å hente inn en kunstner som daglig leder, sier styreleder Trond Hugo Hagen, som har ledet arbeidet med ansettelsen sammen med kunstner Eline Mugaas og kurator Therese Möllenhoff, og fortsetter:
– Vi gleder oss til å se Marthe Elise forme denne rollen i Oslos kunstliv. Hun har god kjennskap til norsk kunstliv og erfaring fra styret i UKS, som produsent både i Bergen og Oslo, og med et våken blikk for publikum. Med Marthe Elise som daglig leder mener vi at Oslo Open er i de beste hender.
Slutter ikke med kunsten
Totalt var det 20 søkere til stillingen, hvorav fire ble innkalt til intervju. Stramrud tiltrer stillingen 1. juni, som er en 60 prosent-stilling i et treårig åremål.
Hun skal kombinere jobben som daglig leder med eget kunstnerisk virke.
– Som kunstner er det å skape gode vilkår for byens kunstnere noe som står høyt i kurs hos meg, og noe jeg vil ta med meg videre inn i jobben som daglig leder for Oslo Open, sier Stramrud, og fortsetter:
– Stillingen passer godt for meg å kombinere med min egen kunstneriske praksis, så det betyr på ingen måte at jeg legger kunstnerskapet på hylla. Tvert imot. Med god planlegging vil det ene informere og gi energi til det andre. Jeg gleder meg til fremtiden!
400 åpne atelierer
Siden 2000 har festivalen Oslo Open hatt som mål å gi kunstnere alternative måter å vise kunsten sin på, utenfor institusjonene. I løpet av én helg åpner Oslos kunstnere atelierene sine for publikum, og inviterer til et personlig og uformelt møte med kunsten.
I år skulle festivalen egentlig markere storslagent 20-årsjubileum, og hadde satt av ekstra tid og penger til en større festival enn tidligere. Som følge av koronasituasjonen ble det ikke slik. Oslo Open har holdt det gående med formidling på nett, men unnlot å gjennomføre en digital versjon av festivalen.
– De fysiske møtene mellom publikum og kunstnere i atelierene en av Oslo Opens kjerneverdier. Det blir vanskelig å gjøre det på nett, sa tidligere daglig leder, Marianne Zamecznik (47), til Subjekt.