Norge i rødt, rødt og rødt

Norske kulturinstitusjoner deltok i internasjonal belysningskampanje mot mangelfulle koronatiltak

Kultur-Norge aksjonerer med å lyssette Deichman bibliotek, Operaen og det nye Munchmuseet med et rødt lys for å varsle om at det brenner et rødt farelys for kultur- og eventbransjen på grunn av koronarestriksjoner. (Foto: Fredrik Varfjell/NTB.)
Kultur-Norge aksjonerer med å lyssette Deichman bibliotek, Operaen og det nye Munchmuseet med et rødt lys for å varsle om at det brenner et rødt farelys for kultur- og eventbransjen på grunn av koronarestriksjoner. (Foto: Fredrik Varfjell/NTB.)
Kulturinstitusjoner mener det brenner et rødt lys for kulturlivet på grunn av koronarestriksjoner. Derfor ble kjente bygninger farget i rødt onsdag, i Norge så vel som internasjonalt.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Kulturbygg lyste opp i rødt i koronamarkering.

Over 100 kulturbygg og monumenter rundt om i hele landet ble farget røde onsdag kveld.

Det ble gjort etter at det tidligere på dagen ble avholdt en markering foran Stortinget.

Da mørket hadde senket seg ble bygninger som Operaen, Nationaltheatret, Deichman bibliotek og Munchmuseet i Oslo farget rødt. Det samme ble andre kulturbygninger og klubbscener i byer og bygder nasjonalt.

En dame tar et bilde av Operaen i Oslo. Kultur-Norge aksjonerer med å lyssette kulturhus over hele landet med et rødt lys for å varsle om at det brenner et rødt farelys for kultur- og eventbransjen på grunn av koronarestriksjoner. (Foto: Fredrik Varfjell/NTB.)

Internasjonal kampanje

Gjennom september har flere tusen kulturinstitusjoner verden over vært flombelyst i rødt.

Annonse

I Storbritannia har blant annet Tate Modern, The London Eye og The National Theatre vært med på å belyse en alarmerende tilstand for britiske kulturinstitusjoner som følge av koronapandemien.

De ønsker oppmerksomhet rettet mot mangelfulle økonomiske tiltak for å redde kultursektoren.

Kultur-Norge aksjonerer med å lyssette Nationaltheatret med et rødt lys for å varsle om at det brenner et rødt farelys for kultur- og eventbransjen på grunn av koronarestriksjoner. (Foto: Fredrik Hagen/NTB.)

Protest for frilanserne

Den internasjonale kampanjen har lokalt tilspissede budskap.

I Norge er det lysdesigneren Magnus Boyd som står bak initiativet. Han ønsker, med kulturinstitusjonene samlet, å belyse frilansernes prekære situasjon.

− Arrangementsindustrien opplever tidenes krise, og vi, menneskene i kulissene, står nå helt alene. Flere av våre kollegaer blir fanget opp av regjeringens krisepakker, men ikke alle, sier Magnus Boyd til Subjekt.

Bakgrunnen for dette er at Regjeringen nå reduserer støtten til selvstendige næringsdrivende og frilansere med hele 2,2 milliarder kroner. Kompensasjonsordningen er hjemlet i en midlertidig lov, som etter planen oppheves 1. november.

Se bildene: Over 1.000 kulturinstitusjoner deltok i rød kampanje

Kultur-Norge aksjonerer med å lyssette Oslo Spektrum med et rødt lys for å varsle om at det brenner et rødt farelys for kultur- og eventbransjen på grunn av koronarestriksjoner. (Foto: Fredrik Hagen/NTB.)

Et faresignal

Lysene ble tent som et faresignal for å varsle om at kultur- og eventbransjen trenger hjelp for å klare seg gjennom tiden med koronarestriksjoner.

– Det er rødt farenivå, erklærte styreleder i GramArt, Ivar S. Peersen, foran Stortinget tidligere onsdag.

Han siktet til at regjeringen ønsker å avvikle kompensasjonsordningen for bransjens selvstendig næringsdrivende fra 1. november.

Kulturarenaen Salt i rødt lys for å varsle om at det brenner et rødt farelys for kultur- og eventbransjen på grunn av koronarestriksjoner. (Foto: Fredrik Hagen/NTB.)

En bransje på spill

I dag jobber 322.000 nordmenn frilans, og andelen blir stadig større.

I kultursektoren jobber særlig mange slik, som selvstendig næringsdrivende. Blant lyd- og lysteknikerne er hele 75 prosent frilansere. Dette kommer frem i en kartlegging Universitetet i Agder har gjennomført i samarbeid med Kulturrom.

− Ved å fjerne den direkte støtten til oss selvstendig næringsdrivende risikerer en hel bransje å stå igjen uten noe fagkompetanse når krisen er over, sier Boyd, og fortsetter:

− Vi stod i store utfordringer med manglende rekruttering og kompetanseflukt allerede før vi ble truffet av tilnærmet full nedstenging den 12. mars, og nå er vi i ferd med å brekke ryggen fullstendig.

Kulturkirken Jakob deltok i den internasjonale kampanjen #RedAlert. (Foto: Fredrik Hagen/NTB.)

Disse lyste rødt

Flere hundre institusjoner deltok.

Bare i Oslo-området deltok Munchmuseet, Deichman, Operaen, Nationaltheatret, Konserthuset, Oslo spektrum, Holmenkollen og Telenor Arena, for å nevne noen.

Nasjonalt varslet Kulturfabrikken i Kristiansand, rådhuset i Elverum, kulturhuset i Longyearbyen, Sarpsborg scene, Kongsberg musikkteater, Drammen scener, Bodø kulturhus, Stavanger konserthus, Grieghallen i Bergen, Festningen, Rockheim og Olavshallen i Trondheim, og studenthuset Driv i Tromsø om deltakelse.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker