I kategorien «Serier» gikk gullet til Martin Lundell og Stefan Ellmer for designet av bokserien av Georg Johannesen på forlaget Cappelen Damm. (Foto: Niklas Lello.)
Årets vakreste bøker

Her er kveldens store vinnere av «Årets vakreste bøker»

Hele 49 priser ble delt ut til designerne bak det fagorganisasjonen Grafill mener er årets vakreste bøker på Sentralen i kveld. Bare 15 av dem kan påberope seg gulltittelen.
Saken er Prisutdelingen Årets vakreste bøker ble utdelt på Sentralen i kveld.

I en storslagen, men noe koronanedskalert og desto mer heldigital prisutdeling på Sentralen i kveld, ble hele 49 bokdesignpriser delt ut.

Språkforsker og professor Helene Uri, også kjent som Aftenpostens språkspaltist, delte ut prisene ikledd gullkjole, og på vegne av en fagjury oppnevnt av interesseorganisasjonen Grafill, som jobber for arbeidere innen visuell kommunikasjon.

I juryen sitter blant annet designnestorene Henrik Haugan, som har jobbet i blant annet Snøhetta og med Munchmuseet, og Anette L’Orange, som har drevet eget designstudio siden 2004.

Tungtveiende priser

Årets vakreste bøker har en lang og uavbrutt tradisjon for utdeling av priser, og deles ut for 87. gang i år. Helt siden 1933 har formålet vært å løfte frem den visuelle delen av bokbransjen, og å lovprise formgiverne av norske bøker.

Siden Grafills tilblivelse i 1991 er det de som har delt ut prisene, og i år innen 14 forskjellige kategorier.

Storeslem, eller Årets aller vakreste bok, er «Hope Blinds Reason» av Terje Abusdal og Gösta Flemming, som i tillegg tildeles «gull» i kategorien «Artist’s books».

Martin Ernsten mottar prisen Årets best tilrettelagte bok for tegneserieversjonen av Hamsuns «Sult» (originalt fra 1890).

Dette er de 15 gullvinnerne.

(Foto: Niklas Lello.)

Storeslem til Terje Abusdal og Gösta Flemming

Den gjeveste kategorien, «Årets vakreste bok», er en tittel som tildeles Terje Abusdal og Gösta Flemming for designet av «Hope Blinds Reason» – en bok av Aveek Sen på forlaget Journal.

– Dette er et prosjekt som virkelig står ut i mengden med sin kompromissløse søken etter uttrykkskraft, skriver juryen i sin begrunnelse, og fortsetter:

– Det er sylskarpt gjennomført med et perfekt destillat av et åpenbart massivt materiale, og vanvittig presist i hver minste detalj. Hvert oppslag treffer deg som en knyttneve i magen, men styrer presist utenom klisjeene. Dette er en bok som ikke slipper taket. Kirurgisk kuraterte oppslag som snakker med hverandre; Bæm! Natt. Blitz. Rødt. Svart. Blått. Blod. Vann. Ingenting kjennes overflødig her. Få, men veldig sterke fotografier, samlet i det som blir en svært ladet bok om en av de mest elementære av menneskelige erfaringer; kjærlighet og tap.

(Foto: Niklas Lello.)

Årets best tilrettelagte bok

I den nest-gjeveste kategorien, «Best tilrettelagte bok», tildeles gull til Martin Ernstsen, som er en av to designere som stikker av med to gull i kveld.

Begge gullprisene får han for sin egen tolkning og oversettelse av Knut Hamsun-klassikeren «Sult» (1890) som er utgitt på nytt med Ernstsen på forlaget Minuskel.

– Martin Ernsten har med sin ambisiøse adaptasjon av Hamsuns «Sult» (1890) skapt et verk som står solid på egne kunstneriske ben. Tegneserien byr leserne visuell fortellerkunst fra øverste hylle: Fra sobre detaljerte skildringer av 1880-tallets bymiljø i neddempet sepia, til fargesprakende fremstillinger av hovedpersonens febrile fantasier. Fra luftige elegante oppslag til effektiv dveling ved detaljer, fra naturalistisk tegnestil til lekne visuelle metaforer – som når hovedpersonen i fornedrelse synker sammen som en snegle i rennesteinen. Gjennom tegneserien veksler Ernstsens bruk av fortellergrep og visuelle virkemidler. Grepene er hele veien dypt integrert i fortellingen og løfter fram dens eksistensielle tematikk for nye og gamle lesere, skriver juryen i sin begrunnelse.

(Foto: Niklas Lello.)

Gull til tellebok

I kategorien «Skjønnlitteratur, bildebok» går gull til Mari Kanstad Johnsen for designet av «3 2 1» – en bok av Mari Kanstad Johnsen på Gyldendal forlag.

– Dette er en god og moderne videreføring av de klassiske tellebøkene. Med et nydelig materialvalg og en meget leken og stødig fargebruk er dette et friskt pust i sjangeren. I sitt herlige kaos finner vi fremdeles en god rytme, og de løse og frie tegningene sitter godt. Dette er en bok man vil lese igjen og igjen, skriver juryen i sin begrunnelse.

(Foto: Niklas Lello.)

Gull for neseblod

I kategorien «Skjønnlitteratur, illustrert bok» går gull til Marianne Engedal i Skinkeape og Ingeborg Ousland for designet av boken «Når er jeg gammel nok til å skyte faren min?» av Åse Ombustvedt på forlaget Ena (Vigmostad & Bjørke).

– Illustrasjonene i boken varierer mellom fortellende, figurative scener holdt i brun- og lillatoner og sinte, svarte, ekspressive blyantklusser. Dette fungerer veldig bra og gir boken rytme. Boken er vel typografert med mye luft, noe som står i skarp kontrast til bokens tema. Godt format og god taktilitet på omslaget. Omslagets nesten uleselige håndtypografi drar oss mot illustrasjonene. Juryen ble veldig glad da den oppdaget bitte litt neseblod på for- og baksatsen, skriver juryen i sin begrunnelse.

(Foto: Niklas Lello.)

Gull for eleganse og presisjon

I kategorien «Faktabok, voksen» går gull til Carl Gürgens og Node Berlin Oslo for designet av «Postnordisk», en bok av redaktørene Jonas Ekeberg, Elin Maria Olaussen og Karen Christine Tandberg på forlaget Torpedo press.

– Denne boken er en tindebestigning av en bok – her er det bare å bøye seg i støvet. Et blytungt referanseverk med imponerende bildemateriale som må ha vært svært vanskelig å grave opp. En arkeologisk bragd som signaliserer dyp innsikt i stoffet. Informasjonstungt, men tilgjengelig gjennom gode designvalg. Notene er fiffig markert med bullets og satt lett leselig i margen. Designet er skåret til beinet, elegant og presist. Kapittelinngangene er markert med en innzoomet detalj fra indeksen. Freidig og uventet å bruke glanset papir i bokens backmatter. Omslaget inviterer til bruk. Vekten holdes nede og sørger for at den både er god å holde og å lese, skriver juryen i sin begrunnelse.

(Foto: Niklas Lello.)

Gull for godt papirvalg

I kategorien «Faktabok, barn og ungdom» går gull til Magnhild Winsnes for designet av boken «Jenteboka» – en bok av foratterne Nina Brochmann og Ellen Støkken Dahl på forlaget Aschehoug.

– Illustrasjonene og disposisjonen av innholdet er det som trekker denne boken helt til topps. Et veldig bra prosjekt som føles oppdatert. Dette er boken vi skulle ønske vi hadde da vi var unge. Boken er uflau og snakker til en bred aldersgruppe. Boken fungerer både som lesebok og et oppslagsverk, men har absolutt ingen lærebokfølelse. Illustrasjonene er ikke kliniske eller tullete, men varme og ufarlige og holdt i en frisk palett. De spenner fra det morsomme til det alvorlige. Det er fint hvordan illustrasjonen på omslaget sniker seg rundt boken og har plass til et fellesskap av kropper som har både skjulte mensflekker og hår under armene. Bra papirvalg og trykk, trekker juryen frem i sin begrunnelse.

(Foto: Niklas Lello.)

Gull for designkunst

I kategorien «Fotobok/kunstbok» går gull til Carl Gürgens og Levi Bergqvist for designet av «Krabbe» – en bok av og om Marianne Hurum på Lillehammer kunstmuseums egne forlag.

– Boken utfordrer stereotypien og knuffer sjangeren litt breialt i ryggen. Uttrykket er både frodig og dogmatisk med snedige systemer for skalering og papirtaktilitet! Et utrolig prosjekt som gir inntrykk av et tett samarbeid mellom kunstner og designer. Dette er ikke en diskrét presentasjon, men snarere et lite kunstverk i seg selv. Utradisjonelle typografiske løsninger og superb fargegjengivelse. Denne boken vil mye, og den får det til, skriver juryen i sin begrunnelse.

(Foto: Niklas Lello.)

Gull for sjarm

I kategorien «Fotobok/kunstbok» går også enda et gull til Aslak Gurholt i Yokoland og Kim Hiorthøy for designet av boken «Ferdig omslag kommer snart» på Flamme forlag.

– Dette er en bok med hybris. Dog et sjarmerende velformulert og smart innpakket overmot! Til tross for sine 700 sider er den lille boken ydmyk og en real «page turner». Når man så foretar en «coverturner» — og et dobbelt omslag åpenbares — kiler ironien godt i munnviken. Den demokratiske tilnærmingen til organisering av innholdet og de korte prosatekstene gjør boken til en fest. Man vil se mer! Ferdig tekst kommer snart, skriver juryen i sin begrunnelse.

(Foto: Niklas Lello.)

Enda et gull til telleboken

I kategorien «Bokomslag, barn» går enda et gull til Mari Kanstad Johnsen for «3 2 1» av designeren selv på forlaget Gyldendal.

– Dette er et stilrent og minimalistisk omslag som med sine hovedkarakterer teller ned til et fyrverkeri av et innhold. De illustrerte tallene spiller direkte på innholdet og gir et fint lite nikk til klassiske tellebøker. God bruk av taktile materialer, supre farger og presist plassert spottlakk. Stort pluss for effektiv bruk av hvitt på et ellers fargemettet omslag som trår stødig etter forgjengeren A B C, skriver juryen i sin begrunnelse.

(Foto: Niklas Lello.)

Gull for konsekvens

I kategorien «Serier» går gull til Martin Lundell ved Kunsthøgskolen i Oslo og Stefan Ellmer for «Serie: GJ» av Georg Johannesen på forlaget Cappelen Damm.

– Særdeles konsekvent bruk av kun to ekspressive typesnitt og sterke farger bygger en meget solid serie-identitet. Overdrevent stort portrett av forfatteren på baksiden, som er tatt året boken er utgitt, fører oss umiddelbart tilbake til tiden boken er skrevet. Omsorgsfullt typografert materie med høy lesbarhet. Designet kommuniserer samtidig forfatterens fargerike karakter. Bonus med kontrastfarge på innsiden av mykpermen. Ekspresjonistisk, enkel og kraftfull bokserie, skriver juryen i sin begrunnelse.

(Foto: Niklas Lello.)

Gull for helhetlighet

I den samme kategorien, «Serier», går gull til Martin Ernstsen for «Sult» – en bok av Martin Ernstsen og Knut Hamsun på forlaget Minuskel.

– Dette er et omfattende og imponerende prosjekt fra perm til perm. Omslaget er innbydende,
følelsesladet og virkningsfullt med effektiv bruk av spotlakk på ubehagelige detaljer. Oppslagene er svært helhetlige, varierte og dynamiske. Grepet med den fysiske fremstillingen av hovedpersonen i skillet mellom indre og ytre virkelighet fungerer utrolig godt. Denne boken vil garantert gjøre Hamsun tilgjengelig for nye lesere, skriver juryen i sin begrunnelse.

(Foto: Niklas Lello.)

Gull for sylskarp gjennomføring

I kategorien «Artist’s books» går gull til Terje Abusdal og Gösta Flemming for «Hope Blinds Reason» – en kunstbok på forlaget Journal.

– Dette er sylskarpt gjennomført. Et nært sagt perfekt destillat av et åpenbart massivt materiale. Vanvittig presist i hver minste detalj. Omslaget er vibrerende vakkert-ekkelt, og bruken av transparent oransje plast over dypblått glanset papir utløser en metallisk, nesten tredimensjonal effekt. Imponerende smart løst hvordan omslagsfotoet endrer seg i det man fjerner smussomslaget; fra ild til vann. Snedig også hvordan tittelen på ryggen er for stor og derfor krummer seg rundt kanten. Hvert oppslag er kuratert med kirurgisk presisjon. Denne boken slipper ikke taket, skriver juryen i sin begrunnelse.

(Foto: Niklas Lello.)

Gull for transparens

I den samme kategorien, «Artist’s books», går enda tildeles enda et gull. Dette går til Randi Annie Strand for boken «Prisme 1».

– Dette er en nydelig, vakker, skjør og vibrerende bok som treffer blink i ny kategori. Denne boken, med sine transparente papirer, krever varsomhet og innbyr til andektighet. Den leses som en bok, selv om den kun har et par sider. Mens man blar, endrer boken seg og den er et godt eksempel på hvordan en artists’ book kan være en opplevelse. Fantastisk presisjon i trykk på flortynt papir.

(Foto: Niklas Lello.)

Gull for klang

I kategorien «Åpen klasse» tildeles gull til Petri Henriksson (Blank Blank), Yann Chateigné og Sara Risvåg for boken «Bringing Something Back» på forlaget Koenig Books.

– Upretensiøst røff og samtidig utrolig vakker (liten) bok. Godt objekt å ha i hånden og å se på. Dette er en bok som vokser på deg. Eksklusive teknikker som sølvtonet silketrykk og fargesnitt er her brukt på et lite og veldig tilgjengelig format med rå taktile materialer. Utrolig vellykket tre-klang mellom det blåsvarte omslaget, sølvtrykket og det oransje fargesnittet. Materiens ublekede, litt grove papir står nydelig til resten. Juryen får tårer i øynene av det glødende oransje mot de svarte utfallende bildene. Følsomt kuratert bildeutvalg, og velplassert rytme av utfallende oppslag. Mystisk. Nedtonet psykedelisk. Først ble vi nysgjerrig. Så ble vi hypnotisert, skriver juryen i sin begrunnelse.