500.000 og en skulptur

Fritt ords høyeste pris til Deeyah Khan

Deeyah Khan er kjent for en rekke dokumentarfilmer som utforsker vold og ekstremisme på nært hold. Her fra filmen «I møte med fienden» (2018). (Foto: Fuuse.)
Deeyah Khan er kjent for en rekke dokumentarfilmer som utforsker vold og ekstremisme på nært hold. Her fra filmen «I møte med fienden» (2018). (Foto: Fuuse.)
Fryktløs og metodisk nyskapende. Deeyah Khan er en uhyre viktig utøver av kunstnerisk ytringsfrihet, begrunner juryen.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Deeyah Khan får Fritt ords pris.

Den norsk-pakistanske dokumentaristen Deeyah Khan (43) – omtalt av Subjekts anmelder som en av vår tids viktigste regissører – mottar Fritt ords høyeste utmerkelse.

– Filmene er følsomme og dristige i sine forsøk på å forstå og å opplyse, og behandler flere av de mest kontroversielle temaene i vår tid. Resultatet blir dokumentarfilmer som er både kunstnerisk sterke og journalistisk originale, sier styreleder i Fritt Ord, Grete Brochmann, og fortsetter:

– Deeyah Khan er en uhyre viktig utøver av kunstnerisk ytringsfrihet. I dokumentarene evner hun å møte ekstremister konstruktivt fremfor å bringe dem til taushet. Hennes konfrontasjoner med militante aktivister, som islamister og nynazister, setter i gang endringer hos både ekstremistene og oss som ser filmene. Khan representerer en sjelden posisjon fordi hun møter ytterliggående krefter til utfordrende, men rolig samtale, sier Brochmann.

Prisen er på 500.000 kroner og en statuett signert Nils Aas. Den formelle pridutdelingen foregår søndag 13. desember klokken 17.00 på Operaen i Oslo.

Annonse

To Emmy-priser i bagasjen

Deeyah Khan er aktuell med to timeslange dokumentarfilmer i høst, der tittelen på det overordnede prosjektet er «Deeyah Khan i Trumps USA» (2020).

Hun debuterte i 2012 med en dokumentar om æresdrap, «Banaz. A Love Story». I 2015 kom dokumentaren «Jihad. A Story of the Others» og året etter «Islam’s Non-Believers» (2016).

I 2018 kom dokumentaren om amerikanske høyreekstreme, «White Right. Meeting the Enemy». Dette året ble hun nominert til Subjektprisen.

Deeyah Khan har vunnet to Emmy-priser.

Om Deeyah Khan

Deeyah Khan har norsk-pakistansk familiebakgrunn. Hun vokste opp som Deepika Thathaal og slo gjennom som musiker og sanger i ung alder. I 1997 forlot hun Norge og bosatte seg i London etter hets og trakassering fra konservative norske muslimer, skriver Fritt ord i en pressemelding.

Ved siden av arbeidet med dokumentarfilmene har hun gjort en stor innsats for forfulgte kvinnelige artister, unge muslimske kvinners kunstneriske aktivitet og ytringsmuligheter, og grunnlagt flere organisasjoner som arbeider for disse formålene.

Fritt Ord er en allmennyttig privat stiftelse som særlig arbeider for å fremme ytringsfrihet, offentlig debatt, kunst og kultur. Fritt Ords styre består av Grete Brochmann (styreleder), Bård Vegar Solhjell (nestleder), Christian Bjelland, Guri Hjeltnes, Anine Kierulf, Frank Rossavik og Sigrun Slapgard. Stiftelsens direktør er Knut Olav Åmås.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar