Med bunnlinjen som lidenskap

Heldigvis står det hedgefond og kjeder klare til å ta over alle lokalene som snart står tomme

Artikkelforfatteren Dan-Michael Danino er daglig leder på Parkteatret i Oslo. (Foto: Mimsy Møller/NTB.)
Artikkelforfatteren Dan-Michael Danino er daglig leder på Parkteatret i Oslo. (Foto: Mimsy Møller/NTB.)
Parkteatret har betalt mer enn 70 mill. i skatter og avgifter, holdt 50 mennesker i fast jobb, gitt frilansere inntekt og skapt 6.000 kvelder for over en million mennesker. Nå har vi fått 14 dager på en tvangsinnfordring fra staten som har fratatt inntekten vår.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kjedebutikkene har inntatt Grünerløkka under koronapandemien.

Kjære regjering. Kulturminister. Næringsminister. Embetsverk.

I dag har dere langt på vei slått kulturlivet konkurs.

Mange bedrifter innen restaurant, uteliv og reiseliv er på vei ned i det samme dragsuget.

Vel blåst!

Annonse

Stenger butikkene og krever betalt

I disse dager mottar en hel kulturbransje varsel om tvangsinnfordring på arbeidsgiveravgiften som forfalt for nøyaktig 1 uke siden: «Hvis dere ikke betaler innen 14 dager fra dette brevets dato …, så synd for dere!».

Mange har fått det samme varselet. Få har penger igjen.

I løpet av de snart 18 årene Parkteatret har eksistert som bar -og konsertscene har vi betalt mer enn 70 millioner kroner i skatter og avgifter, holdt 50 mennesker med fast jobb, gitt frilansere inntekt, og gledet over en million mennesker med kulturopplevelser fordelt på mer enn 6.000 arrangementer.

Nå forventes det at vi skal betale inn arbeidsgiveravgift til staten. Selv om vi ikke gis mulighet for inntekt.

Vi får ikke lån

Den lille bufferen vi hadde på starten av året er brukt opp på myndighetspålagt smittevern.

Nå er det bare å gå til banken og låne penger, slik næringsministeren stolt proklamerer.

Nei, så enkelt er det ikke. Når man vet at hver solgte operabillett er statsstøttet med rundt 2.000 kroner, så forstår man implisitt at det er kostnadskrevende å drive med kultur.

Man blir ikke rik av det.

Men vi elsker det vi gjør; å gi evigvarende minner og opplevelser til alle dere andre.

Derfor går man ikke alltid i overskudd. Derfor får vi ikke lån. Vi anses ikke som bærekraftige nok, selv om vi har betalt inn mangfoldige avgiftsmillioner til staten.

Med bunnlinjen som lidenskap

Heldigvis står det hedgefond og kjeder klare til å ta over alle lokalene som snart er tomme. Det har allerede begynt i Thorvald Meyers gate; en lang rekke med intetsigende, generiske kjedebutikker har ankommet i kjølvannet av nedstengingen.

De har takk og pris økonomiske muskler til å defineres som det regjeringen anser som bærekraftig, og til alt hell har de kun bunnlinje som lidenskap.

Som uavhengig kulturaktør og som pålagt nedstengt har regjeringsapparatet heldigvis lagt opp noen fiffige, raske og ukompliserte løsninger for støtte til bedrifter i samme situasjon som oss.

Eksempelvis forvalter Kulturrådet støtteordningen for vår bransje – kompensasjonsordningen.

Det er nå ti uker siden søknadsfristen for kompensasjonen for mai gikk ut. Vi har ikke hørt noe, men så blir vi da også forhåndsreviderte, slik at alle kan være sikre på at vi ikke får mer enn vi skal.

Klart det tar tid.

Samfunnsøkonomisk skrekkeksperiment

Vi fikk også nei fra den mye omtalte stimuleringsordningen, selv om vi søkte før Oslo kommune stengte ned byen.

Når man ikke har lov til å arrangere, har man heller ikke kostnader, må vite. Det gjelder visst å ligge øverst i søknadsbunken.

Husleie, skatteoppkrever, fut og fogd får vente. Men nå skal altså den samme staten slå kulturbransjen konkurs. Den vil ikke klare å karre seg over til januar, når næringsministeren har sin tiltakspakke klar. Eller til det kommer svar på overtid fra Kulturrådet.

Nei, julen blir nok ikke reddet i år.

Regjeringen, med Næringsdepartementet og Folkehelseinstituttet i spissen, har derimot lagt til rette for en fattigere Oslo by.

Titusenvis av permitterte og oppsagte mennesker i villfarelse og med skjøre framtidsutsikter. For meg høres dette mer ut som et samfunnsøkonomisk skrekkeksperiment som er dømt til å mislykkes, snarere enn et prosjekt for å redde innovasjon, møtesteder og arbeidsplasser.

Er vi klare for kjedenes tidsalder?

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar