I den nye utgaven av Diplom-is-logoen bærer ikke lenger maskoten en selskinnsdrakt inspirert av urfolket på Grønland.
Antrekket er nå byttet ut med lue og vinterjakke.
Maskotens navn, «Eskimonika», er også historie.
Til Kampanje sier markeds- og produktutviklingsdirektør Anne Borgen Sturød at selskapet endrer logoen for å gjøre merkevaren klar for fremtiden.
På spørsmål om det har vært en motivasjon for iskremgiganten å fjerne urfolksklærne, svarer Borgen Sturød at det har vært noe de har vært bevisste på når selskapet først skulle endre logoen.
– Vi ønsker ikke å støte noen eller å bruke urfolk på den måten, sier hun til Kampanje.
Rasismedebatt
Tidligere i år ble Diplom-is-logoen sterkt kritisert av blant annet Cecilia Salinas, som har doktorgrad i sosialantropologi fra Universitetet i Oslo.
Debatten oppstod i kjølvannet av BLM-demonstrasjonene, og flere merkevarer fikk gjennomgå. Deriblant Joikakake-emballasjen til Nortura og lakrisbitene til Haribo, som begge markedsførte seg med urfolksetterlignende figurer.
Førsteamanuensis ved Kulturhistorisk museum på UiO, Gro Ween, var sterkt kritisk til lakrisbiter utformet som stereotypier av forskjellige folkeslag.
– Man burde ikke spise andre mennesker, uttalte hun til Aftenposten.
I Subjekt-podkasten Etikk og estetikk var Kadra Yusuf kritisk til disse oppslagene.
– Hvite akademikere med altfor god tid blir andregradskrenket på vegne av oss. Men det er vi som får høre at vi er lettkrenket, sier hun i podkasten.
Kadra Yusuf i Etikk og estetikk: – Hvite akademikere blir krenket på vegne av oss