– Vi ønsker ikke å støte noen

Diplom-is fjerner urfolksinspirert drakt fra logoen

Endrer 90 år gammel logo: Slik blir den nye Diplom-is-logoen – nå uten selskinnsdrakten med assosiasjoner til inuittfolket. Markedsdirektør Anne Borgen Sturød forklarer at de bytter logo for å ikke støte noen. (Foto: Diplom-is.)
Endrer 90 år gammel logo: Slik blir den nye Diplom-is-logoen – nå uten selskinnsdrakten med assosiasjoner til inuittfolket. Markedsdirektør Anne Borgen Sturød forklarer at de bytter logo for å ikke støte noen. (Foto: Diplom-is.)
«Eskimonika» er historie. Nå endrer Diplom-is-figuren bekledning fra selskinnsdress til vinterjakke som følge av rasismekritikken.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Diplom-is, Haribo og Nortura har måttet svare for bruken av urfolk i markedsføringen.

I den nye utgaven av Diplom-is-logoen bærer ikke lenger maskoten en selskinnsdrakt inspirert av urfolket på Grønland.

Antrekket er nå byttet ut med lue og vinterjakke.

Maskotens navn, «Eskimonika», er også historie.

Til Kampanje sier markeds- og produktutviklingsdirektør Anne Borgen Sturød at selskapet endrer logoen for å gjøre merkevaren klar for fremtiden.

Annonse

På spørsmål om det har vært en motivasjon for iskremgiganten å fjerne urfolksklærne, svarer Borgen Sturød at det har vært noe de har vært bevisste på når selskapet først skulle endre logoen.

– Vi ønsker ikke å støte noen eller å bruke urfolk på den måten, sier hun til Kampanje.

Provoserende: Slik så Diplom-is logoen ut frem til nå. Den originale logoen har de hatt siden 1930. (Foto: Diplom-is.)

Rasismedebatt

Tidligere i år ble Diplom-is-logoen sterkt kritisert av blant annet Cecilia Salinas, som har doktorgrad i sosialantropologi fra Universitetet i Oslo.

Debatten oppstod i kjølvannet av BLM-demonstrasjonene, og flere merkevarer fikk gjennomgå. Deriblant Joikakake-emballasjen til Nortura og lakrisbitene til Haribo, som begge markedsførte seg med urfolksetterlignende figurer.

Førsteamanuensis ved Kulturhistorisk museum på UiO, Gro Ween, var sterkt kritisk til lakrisbiter utformet som stereotypier av forskjellige folkeslag.

– Man burde ikke spise andre mennesker, uttalte hun til Aftenposten.

I Subjekt-podkasten Etikk og estetikk var Kadra Yusuf kritisk til disse oppslagene.

– Hvite akademikere med altfor god tid blir andregradskrenket på vegne av oss. Men det er vi som får høre at vi er lettkrenket, sier hun i podkasten.

Kadra Yusuf i Etikk og estetikk: – Hvite akademikere blir krenket på vegne av oss

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar