Subjektprisen 2024 er en feiring av kulturåret som gikk.
Tradisjonen tro inviterer vi publikum og nominerte til en storslagen prisutdelingsseremoni hvor alt kan skje!
I år går festshowet av stabelen i Marmorsalen på Sentralen i Oslo, og ledes av komikerne og tv-personlighetene Gaute Berg Næss og Snorre Monsson.
Arrangementet har vært utsolgt i alle år, og denne gangen er intet unntak!
Kveldens eminente artister er Myra, Emile the Duke, og Skrellex.
Rakk du ikke å kjøpe billett? Da kan se opptaket her.
Les også: Disse er vinnerne av Subjektprisen 2023
Her er vinnerne av Subjektprisen 2024:
Subjekts heder og ære ligger i nominasjonsinnstillingene, men det er leserne som stemmer frem de endelige vinnerne.
Prisener delt inn i ni kategorier, og består av heder, ære og en statuett.
Les også: Se bildene av forårets storslåtte Subjektprisen 2023
Årets utstilling
Uansett alder eller kunnskapsnivå blir man klokere etter å ha besøkt denne storslåtte utstillingen. Den var kanskje en underdog blant de nominerte. Ikke bare fordi den holder til utenfor Oslogryta som Subjektredaksjonen så til de grader er en del av, men også fordi den tematisk skiller seg fra resten og er dessuten et omfattende samarbeidsprosjekt. Bymuseet i Bergen, Universitetet i Bergen, Universitetsmuseet, Universitetsbiblioteket og Vestland fylkeskommune står alle bak.
Kong Magnus Lagabøtes landslov fra 1274 var i bruk i over 400 år, og representerer det første steget mot stabilitet i Norge. Utstillingen viser hvordan en penn faktisk kan bli mektigere enn sverdet. Dette er en innovativ og mangfoldig utstilling, med gjenstander fra perioden, lyd og bilder som gir en moderne vri, samtidig som alt er elegant gjennomført med vakre middelalderske farger og tidløs visdom.
Og vinneren er: «Magnus Lagabøtes landslov 750 år».
Årets litteratur
Hvorfor i all verden har Subjekt nominert denne boken, lurer du kanskje. Denne boken? Det er årets mest kritiserte bok i Norge – det er det ingen tvil om. Likevel har det enorme volumet av angrep ikke vært nok til å avfeie bokens kvaliteter. Historien er i stor grad basert på bruk av anonyme kilder, noe som har fått kritikere til å hevde at den derfor er upålitelig. I tillegg fikk forfatterne noen detaljer feil i første opplag. Men hva så? Innvendinger mot bokens substans er sjeldne, om ikke helt fraværende.
Forfatterne tar oss med inn i de innerste sirkler som få av oss har tilgang til. Boken skildrer maktkampene som har formet APs nedgang det siste tiåret. Mye har allerede blitt skrevet om dette, men forfatterne kommer med nye avsløringer om hva som egentlig foregår i det som en gang var Norges største parti, år etter år. Naturligvis er dette boken som AP-politikere og deres medløpere i media ikke vil at du skal lese.
Og vinneren er: «Partiet», av Jørgen Gilbrant og Steinar Suvatne, utgitt av Gyldendal!
Årets film og tv
Sjelden har vi sett noe som oser av like mye skaperglede og entusiasme som dette! Hvor ofte hender det at man støter på genuint overskridende underholdningskunst i dette pottitlandet? Nesten aldri.
Sist gang var i 2022, da TV 2 sendte første sesong av Kenneth Karlstads drama-komi-action-skrekkserie. Gjennom et ras av referanser til store verk som «Goodfellas», «Scarface» og – av alle ting – «Hotel Cæsar» oppsto det noe genuint nytt. Og sesong to tar alt som var bra med første sesong, og gjør det større, rikere og dypere. Dette vitale, farlige og fullstendig uimotståelige portrettet av det småkriminelle rusmiljøet i Sarpsborg omkring årtusenskiftet føles som å være fanget i en helt jævlig badtrip med et gryende latterkick i halsen. Vi håper det blir mer!
Og vinneren er: «Kids in Crime 2» av Kenneth Karlstad på TV 2.
Årets scenekunst
Institusjonene sliter, mens mindre, uavhengige oppsetninger trekker publikum. Denne forestillingen viser hvorfor, ved å tilby en frisk og innovativ form for teater, som også treffer de unge.
Regissøren eksperimenterer med form og uttrykk, og resultatet oser av kreativt overskudd. Den intime forestillingen vekker både ubehag og varme følelser hos publikum, og selv om stykket er satt inn i en fiktiv ramme, makter det å gi en forståelse av egen samtid. Vi får et innblikk i hverdagen til sexarbeidere, basert på forskning og samtaler med mennesker i miljøet. Selv om sexkjøp er et sårt og krevende tema, er dette verket regissert frem med respekt og ømhet overfor menneskene det omhandler.
Og vinneren er: «Love Me Land» av Vilde Krohn på Hos Arne.
Årets mat og drikke
I dette området finner du snart Norges tetteste forekomst av kule mat- og drikkesteder. Fra før finnes Albatros og Grisen, Bruun-Larsen og Lasarett. Og så kom det plutselig enda ett.
Vi snakker om en minimalistisk nabolagsrestaurant som likevel byr på en varm og lun stemning. Men det er først og fremst kvaliteten på maten som gjør stedet nominasjonsverdig.
I år har de tatt Oslo med storm med sin rimelige set-meny av skyhøy kvalitet. Med fokus på nordiske, ofte utypiske, råvarer – laget med både kjærlighet og høyt teknisk nivå – er dette en perfekt kombinasjon av nabolagsrestaurant og fine dining.
Thomas Tylman har med Liminal og Lasarett ikke bare åpnet to gode mat- og drikkesteder, men evnet å løfte Torshov i fortjent retning.
Og vinneren er: Liminal.
Årets musikkutgivelse
Det er en tragedie at noe så grensesprengende som norsk svartmetall skulle bli så tannløst på så kort tid. De fleste drukner i forutsigbarhet, konformitet og karneval. Heldigvis har vi Årets vinnere av Subjektprisen. Med 20 fullengdere i bagasjen lå alt til rette for regressiv navlebeskuelse, men deres nyeste utgivelse viser en umettelig utforskertrang.
Når man fortsetter å utvikle seg, blir ikke alle med. Enkelte fans hyller albumet som bandets beste siden gullalderen på 90-tallet, andre synes det er deres dårligste. Skiva er mesterlig balansekunst: Den graver fra metallhistorien uten å bli nostalgisk, og låter nytt uten å bli krampeaktig.
Og vinneren er: «It Beckons Us All» av Darkthrone på Peaceville Records.
Årets kunstner
Hvis du synes kunstnere har blitt for dårlige til å delta i samfunnsdebatten, vil du elske Årets kunstner. Han har vist en utrettelig evne til å løfte kunstnernes synspunkter i samfunnsdebatten, enten det gjelder kunstnerpolitikk, atelierer og kulturbudsjetter, eller å presse de store museene til å ta stilling til krigføringen i Gaza.
Det er ikke først og fremst gjennom kunstnerskapet han har utmerket seg i 2024, men som styreleder for Billedkunstnerne i Oslo, en av bransjens viktigste fagorganisasjoner. Du trenger ikke være enig med ham for å berømme innsatsen. Vi trenger flere som ham, som sørger for at kunstnernes synspunkter ikke forblir i deres egne bobler, men fremmes og brytes med andre meninger i den brede samfunnsdebatten.
Og vinneren er: Sebastian Makonnen Kjølaas.
Årets stemme
Når denne karen snakker, høres det innøvet og påtatt ut, nesten blottet for egenart og personlig overbevisning. Nei, nå beskriver vi visst den jevne stortingspolitikeren igjen. Årets stemme er jo nettopp forfriskende fordi han er motsatt: han snakker uten manus, tør å vise sårbarhet og er ikke gift med ideene sine.
Han startet en datingdebatt på Tiktok som fikk gamle medier til å sette søkelyset på gutteproblemer. Det ble en ganske god debatt, selv om vår mann måtte innrømme at han uttalte seg noe flåsete. Han dominerte i ungdomspartilederdebatten under Arendalsuka og har satt dagsorden med jevne mellomrom gjennom året. Så stor stjerne er han blitt at han blir forfremmet i lov og orden-partiet FRP like etter at media bretter ut om hans fortid som revrøyker. Det er et fremskritt for hele Norge.
Og vinneren er: Simen Velle.
Årets subjekt
Årets subjekt har blitt en nasjonal helt gjennom å overvåke og kritisere en bransje som minner litt om mediebransjen: Makten er samlet hos noen få supermektige aktører. Gigantbedriftene stikker av med profitten, mens bonden og forbrukeren sitter igjen med regningen. Heldigvis finnes det en mann, en uredd forkjemper som utfordrer gigantene og gir oss innsikt i hvordan matvareprisene settes. Han viser hvordan maktkonsentrasjon i dagligvarebransjen presser bonden som en sitron, samtidig som forbrukernes valgfrihet begrenses. Med faglig tyngde og lidenskap har den tidligere fotballspilleren, nå økonomen, blitt en viktig stemme for rettferdighet. Han minner oss på betydningen av å beskytte norsk matproduksjon og sikre at verdiene i næringskjeden fordeles rettferdig. For bonden er han en forkjemper, for gigantene en utfordring – og for forbrukerne en kilde til håp.
Og vinneren er: Anders Nordstad.
Disse er nominert til Subjektprisen 2024:
De nominerte til «Go Down with Me» av Vanessa Baird på Munchmuseet, «Magnus Lagabøtes landslov 750 år» av Bymuseet i Bergen og Universitetet i Bergen på Bryggens museum, «Mellom konstruksjon og sammenbrudd» av Leonard Richard på Astrup Fearnley, «Mellom mennesker» av Else Hagen på Nasjonalmuseet, «Nordiske lidenskaper» av Åsmund Thorkildsen åpningsutstillingen på Kunstsilo, og «Park» av Mishi Foltyn og Per Stian Monsås på Kjøpmannsgata ung kunst.
Nominerte til «Årets litteratur» er «Margaret, er du i sorg» av Maria Kjos Fonn på Aschehoug, «Nødutgang til dagen» av Morten Langeland på Flamme Forlag, «Pabbi» av Mímir Kristjánsson på Kagge, «Partiet» av Jørgen Gilbrant og Steinar Suvatne på Gyldendal, og «Uhørt» av Kjersti Løken Stavrum på Aschehoug.
De nominerte til «Årets film og tv» er «Armand» av Halfdan Ullmann Tøndel på Eye Eye Pictures, «Den sorte svane» Av Wingman Media, TV 2 Danmark og NRK på NRK Brennpunkt, «Drømmer» av Dag Johan Haugerud på Motlys AS, «Kids in Crime 2» av Kenneth Karlstad på TV 2, «Leo og de farlige» av Novemberfilm på NRK, og «Quislings siste dager» av Erik Poppe på Paradox film.
De nominerte til «Årets scenekunst» er «Bare Elling» av Petter Næss på Riksteatret, «Love Me Land» av Vilde Krohn på Hos Arne, «Spis de rike» av Kepler teater på Cosmopolite, «Torvald» av Ibrahim Fazlic på Black Box, og «The Rake’s Progress» av Vidar Magnussen på Den norske opera.
Nominerte til «Årets mat og drikker» er Apostrophe, Happy Ending, Jamals falafel, Kogi, Liminal, og Omakase by Sergey Pak.
De nominerte til «Årets musikkutgivelse» er «Frihet i lenker» av Marstein på Def Jam, «Look to a Star» av Metteson på Lekk, «It Beckons Us All» av Darkthrone på Peaceville Records, «Situasjon Mixtape» av Ari Bajgora på Distortion, og «Tundra Rock» av Slomosa på Stickman Records.
De nominerte til «Årets kunstner» er Bjarne Melgaard, Brynjulf Jung Tjønn, Henriette Steenstrup, Marianne Heske, og Sebastian Makonnen Kjølaas.
Nominerte til «Årets stemme» er Abid Raja, Kari Nessa Nordtun, Oda Oline Omdal, Simen Velle, og Yama Wolasmal.
Nominerte til «Årets subjekt» er Aleksander Linkowski, Anders Nordstad, Einar Kleppe Holthe, Gyda Oddekalv, og Jan Bøhler.