Subjektprisen 2020

– Det er som å komme rett ut av teaterstudiene og bli nominert med Meryl Streep

Over 6.000 stemmer er blitt talt, og Buer Gallery går av med Subjektprisen 2020 som Årets visningsrom. Vi overrasket gallerist Tonje Buer i egen stue.
Mens andre museer stengte ned, slo Tonje Buer til på et 250 kvadratmeter stort gallerilokale i april. Siden har hun vist tre gjeve utstillinger. Året avslutter hun med å vinne Subjektprisen. (Foto: Dev Dhunsi.)

– Hva!? Er det sant!?

Tonje Buer bryter ut i glede når Subjekt overrasker henne hjemme i egen leilighet på Grünerløkka i Oslo.

Galleristen tok det hun kaller for sitt livs største sjanse i år, da hun slo til på et 250 kvadratmeter stort gallerilokale på beste vestkant tidligere i år.

Mens andre museer og visningsrom stengte ned, satset hun på Buer Gallery.

Åtte måneder senere stikker hun av med Subjektprisen, som nominerte Buer Gallery sammen med Kistefos museum og Trondheim kunstmuseum til Årets visningsrom.

Les også: Disse var nominert

Subjekt overrasket gallerist Tonje Buer i egen leilighet: – Det er helt uvirkelig, sier galleristen bak Buer Gallery, som ble nominert med Kistefos museum og Trondheim kunstmuseum. (Foto: Dev Dhunsi.)

En galleridrøm i oppfyllelse

Nærmere 6.500 stemmer er blitt talt.

Tonje Buer forteller at hun ikke engang turte å ofre det en tanke at hun skulle vinne frem blant de andre nominerte.

– Jeg tenkte at den nominasjonen var en karamell å sutte på. Så tenkte jeg jo at jeg selvfølgelig ikke kom til å vinne, for det ville jo være helt umulig, sier Buer, og fortsetter:

– Når jeg nå har vunnet den så ja, nei, det er helt uvirkelig. Det er helt fantastisk. Det føles overveldende!

Buer Gallery har vært åpent i tre knappe måneder, men allerede tatt plass i hjertene hos det norske kunstpublikum.

De har ikke talt, men 3.000 brukerdoser Antibac har blitt brukt, som sier sitt om tilstrømningen siden åpningen i september.

– Jeg har vært på jakt etter det perfekte gallerirom, og brukt tid på det. Så fant jeg det jo under den tyngste koronadelen i våres. Jeg tenkte at jeg kan ikke sitte på gjerdet og vente på livet, jeg må bare gjøre det, sier Buer, og fortsetter:

– Det er jo en lang drøm som går i oppfyllelse. Alt skjedde veldig fort etter at jeg bestemte meg, så jeg har pusset opp og fått plass til denne vidunderlige gjengen med kunstnere bare på noen måneder, sier Buer.

Følger hjertet

Tonje Buer er for mange et kjent navn som gallerist, da hun i mange år ledet Tjuvholmen-galleriet Fineart.

Men hun lenge brent inne med å åpne eget sted.

– Det var et behov for å kunne være mer selvstendig, og å velge kunstnere etter eget hjerte som ble avgjørende, sier hun, og fortsetter:

– Jeg ville sette sammen utstillingsprogram og jobbe med kunstnere som jeg har fulgt lenge, og som jeg har tro på. Å skape en gallerifamilie hvor alle kunstnerne kan snakke hverandre opp og frem.

Buer forteller at suksessoppskriften er å ha med hjertet i alt hun gjør.

– Hele dette prosjektet er veldig hjerteorientert. Jeg legger liv, sjel, lidenskap, all kjærlighet og det jeg har på kistebunnen for å få til dette her, sier Buer, og understreker takknemligheten overfor det hun kaller for overveldende positiv respons.

Vil våge å ikke være kommersiell

Dette danner altså grunnlaget for et prisvinnende galleri, og som allerede har programmert ut 2022 med et ambisiøst program.

– Hvordan bestemmer du deg for hvilke kunstnere du vil ha i staben din?  

– Først og fremst så går jeg etter hjertet, som sagt. Det må være kunstnere som rører noe ved meg. Så når jeg først har fått den følelsen tar jeg kontakt med kunstnerne. Mange av dem kjente jeg fra før, og noen var ukjente, sier Buer og fortsetter:

– Det er et veldig personlig prosjekt, og jeg velger mer utifra hvilke kunstnere jeg mener er interessante å vise frem, og som kanskje ikke alltid er så vanlig å se i et vanlig visningsrom, sier hun.

Buer har også en visjon om å vise frem den kunsten som kanskje ikke når opp på scenen, eller inn i «den hvite kuben» andre steder.

– Det er mange kunstnere som har vært kunstnere lenge, men som ikke har hatt noe fast galleri, som er veldig takknemlige og lykkelige over å komme inn i varmen et sted, sier Buer.

– Du vil åpne dører?

– Ja, og for annerledes kunst. Jeg tenker at jeg skal våge å ikke være kommersiell hele veien. Man må jo selvfølgelig tjene penger, men det er viktig at det også er lov å velge utstillinger og kunstnere som er litt annerledes, sier Buer.

Tid for takketale

Buer har endelig klart å summe seg noe etter overraskelsen, og det er et par hun mener å måtte takke.

– Jeg må først og fremst takke alle kunstnerne som har takket ja. Jeg elsker å jobbe med dem, og jeg elsker alle kunstneren mine. Vi er en liten familie vi også, så jeg er veldig takknemlig for det, sier hun, og fortsetter:

– Så må jeg takke familien min, og først og fremst døtrene mine.

– Hvorfor det?

– Da jeg luftet ideen for dem, så var de veldig positive og sa at: «Bare følg drømmen!» Så jeg har noen veldig gode støttespillere der, som jeg setter veldig stor pris på, sier Buer.

Hun vil også takke venner, kunstfeltet som har tatt henne imot på hyggelig vis, og sist, men ikke minst: Alle som har stemt.

– Jeg vil selvfølgelig også takke alle som har stemt på Buer Gallery. Det er helt overveldende. Jeg er veldig takknemlig for alle heiarop og støtte, sier en rørt Buer.

– Betyr alt

– Hva betyr denne prisen for deg?

– Jeg tenkte da jeg først ble nominert at: «Herregud det er jo som å komme rett ut av teaterhøyskolen og bli nominert med Meryl Streep». Det er helt umulig å fatte og begripe, sier hun.

Ikke minst trekker hun frem at dette er en publikumspris, og mener det dermed er desto mer overraskende.

– Jeg gråter, altså, det betyr alt!

Videre understreker hun at prisen understreker behovet for nye visningsrom for kunst, noe hun har skapt med Buer Gallery.

– I den første anmeldelsen jeg fikk, stod det: «Det du trenger, når du trenger det». Det synes jeg det er godt å kunne være: Et galleri som gir deg det du trenger når du trenger det. Jeg tror folk trenger kulturelt påfyll og å møtes i et gallerirom. Spesielt nå, sier Buer.

Videre venter utstillinger spennende utstillinger med blant annet Tine og Martine Poppe, Sebastian Helling og Katinka Goldberg på Buer Gallery.

Buer Gallery åpnet i koronaåret og har allerede programmert ut 2023 med et ambisiøst program. (Foto: Buer Gallery.)

Juryens nominasjonsinnstilling

Tidligere Fineart-gallerist Tonje Buer har lenge brent inne med en drøm om å åpne sitt eget galleri. Mens folk flest tydde til forsiktighet og digitalisering, åpnet muligheten seg i Hoffsveien 40B i Oslo. Tonje Buer slo til på et 250 kvadratmeter stort lokale, pusset det hele opp selv og representerer nå 24 norske kunstnere i sin stall.

De aktuelle kunstnerene er valgt «med hjertet og øyne», og representerer ulike medier som maleri, tegning, fotografi, skulptur, installasjon, performance og tekstil. På listen finner vi blant annet Anja Carr, Sebastian Helling, Matias Kiil, Maria Pasenau og Trude Viken.

Buer Gallery åpnet sterkt med en mangfoldig gruppeutstilling, og senere en gjennomført soloutststilling med imponerende Viskum-arbeider. Og vi kan ikke beskylde Tonje Buer selv for latskap, som har programmert ut 2023 med stadig utskiftende utstillinger. Nesten månedlig kan publikum oppleve nye utstillinger i det romslige gallerilokalet på to plan, som allerede er blitt en spennende utfordrer og tilbyder på den blomstrende samtidskunstscenen i Oslo.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Nå kan du se hvem som vant!
Presentert av