Kristiansands rike kunstonkel får byens kulturpris

Nicolai Tangen hedres med pris. (Foto: SKMU/Kunstsilo.)
Nicolai Tangen hedres med pris. (Foto: SKMU/Kunstsilo.)
Oljefondssjef Nicolai Tangen hedres med kulturprisen i hjembyen Kristiansand. I 2015 donerte han sin kunstsamling til byen, og planene om Kunstsilo ble lansert.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Kristiansands rike kunstonkel får byens kulturpris.

Tangen stilte krav om at kommunen måtte finne et egnet utstillingssted til samlingen, som omfatter flere tusen verk.

Forslaget om å bruke den gamle kornsiloen på Silokaia vakte heftig debatt lokalt. Den handlet blant annet om hvorvidt det offentlige skulle bruke store pengesummer på et slikt prosjekt.

Les også: Noen kunstnere tjener fett. Andre har knapt råd til maling

– Har vært avgjørende

Men i vår ble siloen omsider åpnet, og Tangen hedres nå for sitt bidrag.

Annonse

– Tangens sjenerøse bidrag og enorme engasjement har vært avgjørende for å realisere Kunstsilo, både bygget og innholdet. Med Kunstsilo har Kristiansand for alvor markert seg som en viktig internasjonal kunst- og kulturdestinasjon. Tangens uvurderlige bidrag til byens kunst- og kulturliv vil inspirere og glede fremtidige generasjoner. Ikke bare i Kristiansand, men også nasjonalt og internasjonalt, skriver juryen i sin begrunnelse.

Tangen ble født i sørlandsbyen i 1966 og vokste opp der. Han har engasjert seg sterkt for kunst og kultur, både lokalt og internasjonalt.

Les også: Eierne av Kunstsilo kjøper 333 kunstverk fra Stein Erik Hagens samling

Evig disposisjonsrett til Tangen-samlingen

Over tid har han gitt midler til kunst, kultur, forskning og utvikling både i Kristiansand, nasjonalt og internasjonalt.

Da han donerte kunstsamlingen sin til hjembyen, ble Ako Kunststiftelse etablert for å gjøre nordisk modernistisk kunst tilgjengelig for allmennheten.

Kunstsilo har fått evigvarende disposisjonsrett til samlingen hans. Den omtales av fagmiljøet som den største og viktigste samlingen av nordisk modernistisk kunst fra perioden 1910–1990.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar