Scenenekterne som vil ha scenen for seg selv

Nå må Kulturrådet snart manne seg litt opp mot de illiberale scenekunstnerne

Teaterkompaniet Traavik.info og oppsetningen «Sløserikommisjonen» har de siste 16 månedene vært gjenstand for en hatkampanje fra et lite, men fantasifullt scenekunstmiljø. Deres eneste våpen er svært magert begrunnede anklager mot meg og mitt teaterkompani om rasisme og fascisme, skriver Morten Traavik. (Foto: Dmitrijs Suļžics.)
Teaterkompaniet Traavik.info og oppsetningen «Sløserikommisjonen» har de siste 16 månedene vært gjenstand for en hatkampanje fra et lite, men fantasifullt scenekunstmiljø. Deres eneste våpen er svært magert begrunnede anklager mot meg og mitt teaterkompani om rasisme og fascisme, skriver Morten Traavik. (Foto: Dmitrijs Suļžics.)
Mitt teaterkompani har mistet samarbeidspartnere som følge av en hatkampanje fra mildt sagt fantasifulle scenekunstnere som ønsker seg en «renere» kunstverden. Kulturrådet gjør seg nå til talerør for lovstridige og skadelige personanklager.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kulturrådet arrangerte dagsseminar om hets mot kunstnere.

På Kulturrådets nylige dagsseminar om hets mot kunstnere, rettes en lang og ubegrunnet rasismeanklage mot mitt teaterkompani. Ikke fra hvem som helst, men fra Kulturrådets nestleder og seminarets moderator, Maria Utsi.

Hun gjengir helt ukritisk noe som noen drøyt fantasifulle, nærmest konspiratoriske scenekunstnere har fremmet av kritikk mot Traavik.info de siste 16 månedene.

Ja, vi snakker om gruppen bak «Ways of Seeing».

Noe tilbud om å imøtegå disse påstandene fikk vi ikke, så vi krevde det selv – på eget initiativ – og fikk tre minutter, til tross for at det til da nesten seks timer lange seminaret ble avsluttet 20 minutter før planlagt tid.

Annonse

Ubesvart invitasjon

For over et år siden lanserte vi i teaterkompaniet Traavik.info et samarbeid med Festspillene i Bergen og Bit teatergarasjen. Samproduksjonen «Sløserikommisjonen» inviterte for første gang også Kulturrådets ledelse til å medvirke som gjest(er) i forestillingens sceniske del, med planlagt premiere i mai samme år.

Tanken bak prosjektet er å bringe sammen motparter i viktige samfunnsdiskusjoner til forutsetningsløse og uhøytidelige samtaler på samme scene, men på kunstens hjemmebane og med kunstens egne virkemidler som hjelpemiddel om det trengs. Akkurat som med vår Kritikerprisen-belønnede oppsetning, «Århundrets rettssak» (2017).

På og bak scenen står (foruten en kredibel co-produsent som Bit teatergarasjen) et omfangsrikt og mangfoldig kremlag, fra Helge Jordal via Shabana Rehman til stjernefilosof Slavoj Žižek og Traavik.infos egen bedriftssjaman, samiske Ronald Kvernmo.

Og sist, men ikke akkurat minst, altså Are Søberg – nå også kjent som Sløseriombudsmannen.

Noe svar på invitasjonen kom aldri fra dere. Vi gjentok den derfor et knapt år senere, i desember i fjor. Det er nå fire måneder siden, og kanskje vesentlig informasjon når Kulturrådet senere arrangerer et seminar der vi selv må invitere oss inn for å imøtegå en rasismeanklage fra Kulturrådets nestleder.

Offerrollen garanteres en scene

Som Kulturrådet kanskje vet, har mitt Traavik.info og oppsetningen «Sløserikommisjonen» de siste 16 månedene vært gjenstand for en kraftig og vedvarende hatkampanje fra et lite, men taleført segment av det frie scenekunstmiljøet tilsynelatende med stadig økende definisjonsmakt.

Deres eneste våpen er svært magert begrunnede anklager om rasisme og fascisme mot meg selv og «Sløserikommisjonen»s medvirkende, ikke sjelden blandet med like fantasifulle konspirasjonsteorier om påståtte samfunnsnedbrytende ideologiske nettverk som skal være involverte i prosjektet.

Støynivået står i omvendt proporsjon til gruppens faktiske antall – en liten, men hard kjerne av politiske aktivister med tette personlige og profesjonelle bånd i hovedstadens kulturliv, inkludert blant andre Kunsthøgskolen i Oslo og Kulturrådets egne faglige utvalg.

Denne gruppen, som selv mer enn gjerne påberoper seg offerstatus i offentligheten, utøver knallhardt og utstrakt press på diverse plattformer, både på medvirkende i prosjektet for å få dem til å trekke seg, og på samarbeidende scener for å få dem til å avbryte samarbeidet med «Sløserikommisjonen».

Noen ganger lykkes de. Under trusler om boikott fra deler av norsk scenekunstmiljø har blant andre Festspillene i Bergen trukket seg fra samarbeidet om gjenopptakelsen av prosjektet etter Covid-utsettelsen i fjor vår.

Det Kulturrådet uttrykker

I forrige uke, under Kulturrådets egne webinar om hets og trakassering i kunstfeltet, ble hele den seks timer lange seansen avrundet med en plutselig rasismeanklage mot Traavik.infos daglige leder og dessuten Rådsmedlem, Luba Kuzovnikova.

Den ikke nærmere begrunnede anklagen ble lest opp av moderator og nestleder i Kulturrådet, Maria Utsi, og Kuzovnikova fikk deretter tre – 3 – minutter til å svare på den foran et nærværende publikum av utøvere, kunstnerorganisasjoner, journalister og politikere.

At disse anklagene får stå uproblematiserte og ytterligere gjentatt under et Kulturrådet-seminar, og under deres redaksjonelle ansvar, kan kun bety to ting for Kulturrådets omdømme.

1) Dere deler aktivistenes oppfatning om at jeg er en «høyreradikal kunstner» som publiserer «grov rasisme» og «samarbeider med styrtrike ultraliberalister» med «grov trakassering av kunstnere og politiske seire for ytre høyre som resultat». Med andre ord: Kulturrådet støtter finansieringen av høyreradikale prosjekter med grovt rasistiske elementer.

2) Dere deler ikke aktivistenes oppfatning, men organiserer likevel et seminar der de medvirkende i vår produksjon (flere titalls personer i norsk og internasjonalt kulturliv og offentlighet, inkludert meg selv, råds-varamedlem og Bit-sjef Sven Åge Birkeland) by association blir anklaget for eksplisitte og implisitte påstander over flere timer, med tre minutters tilgjengelig svartid, som vi selv må bestille i forkant av seminaret til å svare. Med andre ord: Kulturrådet støtter og tilrettelegger for den samme typen hets og trakassering som dette seminaret skulle motvirke og problematisere.

Vi ber om et nytt seminar

Jeg ber med dette om en redegjørelse fra Kulturrådet om dere anser anklagene om rasisme og fascisme mot meg, «Sløserikommisjonen», de medvirkende i prosjektet og implisitt dermed dere selv, som velbegrunnede og -underbygde.

Om svaret er ja, oppfordrer vi i Traavik.info dere på det sterkeste til å frata oss kunstnerskapsstøtten omgående og slutte å finansiere høyreradikalisme og rasisme.

Om svaret er nei, vil vi gjerne få sitere Lars Petter selv fra Aftenposten, der det står at «Hagen åpner generelt for flere diskusjoner i Kulturrådets regi, også om debatten rundt Søberg. Men det får bli i andre seminarer.»

Jeg foreslår derfor med dette et oppfølgingsseminar i Kulturrådets regi, som vi og våre medarbeidere denne gangen får co-kuratere, om «Sløserikommisjonen» og andre kunstneriske strategier for dialog gjennom kunstnerisk konfrontasjonsterapi fra inn- og utland.

Hva tenker dere om det?

En versjon av teksten først ble publisert på Scenekunst.no.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)