Kunsten må få provosere

Skal du formidle kunst og kultur, må du også stå i det ansvaret når publikum lar seg provosere

Karoline Skarstein er utdannet fra Forfatterstudiet i Bø og reagerer på at kunsten tolkes ut fra noe annet enn den kunstneriske kvaliteten. (Foto: Silje Takle.)
Karoline Skarstein er utdannet fra Forfatterstudiet i Bø og reagerer på at kunsten tolkes ut fra noe annet enn den kunstneriske kvaliteten. (Foto: Silje Takle.)
Jeg vil heller få servert provoserende kunst, enn at andre skal få bestemme hva som er trygt og utrygt for meg, skriver Karoline Skarstein.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Billedkunstner Ina Bache-Wiig ble fjernet fra utstilling etter å ha trykket like på en video med «problematisk» innhold.

Sist jeg var på en utstilling, som dessverre begynner å bli noen år siden, så ble jeg møtt av en video som viste en mann som runket. Jeg husker at jeg ble stående med øreklokkene og se på og kjenne at det provoserte meg, men at jeg samtidig likte å få lov å reflektere over hvorfor.

En så enkel handling, som de fleste av oss kan komme til å begå i ny og ne, føltes plutselig så angripende gjennom skjermen.

Men jeg liker den følelsen. Jeg liker det å kjenne at jeg får ting å tenke på. At ting blir værende med meg i lang tid etterpå.

Les også: Kastet ut av utstilling for å ha trykket «like» på video

Annonse

Provosert til å reflektere

Jeg vet ikke om det var god kunst eller ikke. Du trenger jo ikke å jobbe veldig hardt for å finne menn som mer enn gjerne runker for deg. Men det ga likevel en følelse av å bli provosert nok til å reflektere over noe jeg ikke vanligvis tenker på. Og det var tross alt også en trygg setting, i et galleri, med en vert som fortalte om alle verkene og hvem som stod bak.

Jeg kunne selvsagt tatt til Facebook og krevd at videoen aldri burde vært vist. At den aldri burde vært en del av utstillingen. Men hvem er jeg til å bestemme det? Hvem er jeg til å sette terskelen for hva andre skal se og hva andre skal beskyttes fra å se? Om jeg så hadde tatt til Facebook, mener jeg at det likevel hadde vært galleriets oppgave å stå opp for den kunsten de tross alt har tatt inn.

Det er ikke det samme som at kunst ikke bør kunne diskuteres. Men i det øyeblikket man kategorisk bare vil at alt man ikke liker skal bort, så dreper man også diskusjonen.

Les også: På Standard kan du forvente kunst av den hotteste moralisme

Ikke utelukkende negativt

Ja, jeg synes videoen og den medfølgende teksten til Tommy Johansson, Ina Bache-Wiig sin kjæreste,  hvor han «kommer ut» som «superstraight» er provoserende.

Den er barnslig, virker lite reflektert og ser ut som noe hvem som helst kunne laget i Windows Movie Maker. Det er absolutt problemstillinger rundt «superstraight» sin kobling til høyreekstreme og så videre, men provokasjon er ikke utelukkende negativt.

Et hvert galleri står helt klart fritt til å avslå verker grunnet lav kunstnerisk kvalitet, men det Standard nå driver med virker bare ødeleggende for dem de tror de beskytter.

Problemet er ikke at folk reagerer. Ei heller at folk raser i Johanssons kommentarfelt, problemet oppstår i det galleriet feiger ut.

Jeg vil bestemme hva jeg skal se

Skal du ta ansvar for å formidle kunst og kultur, må du også stå i det ansvaret når publikum lar seg provosere. Og det er en skummel øvelse.

For i det jeg gir meg selv retten til å definere hva andre skal få se og ikke se, så åpner jeg også for at andre skal få sette den terskelen for meg.

Jeg vil heller kunne gå på et galleri, få servert provoserende kunst, hate det, rase over det, synes Johansson er teit, og så gå videre i livet, enn at en at andre skal bestemme hva som er trygt og utrygt for meg.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner