Kunsten må få provosere

Skal du formidle kunst og kultur, må du også stå i det ansvaret når publikum lar seg provosere

Karoline Skarstein er utdannet fra Forfatterstudiet i Bø og reagerer på at kunsten tolkes ut fra noe annet enn den kunstneriske kvaliteten. (Foto: Silje Takle.)
Karoline Skarstein er utdannet fra Forfatterstudiet i Bø og reagerer på at kunsten tolkes ut fra noe annet enn den kunstneriske kvaliteten. (Foto: Silje Takle.)
Jeg vil heller få servert provoserende kunst, enn at andre skal få bestemme hva som er trygt og utrygt for meg, skriver Karoline Skarstein.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Billedkunstner Ina Bache-Wiig ble fjernet fra utstilling etter å ha trykket like på en video med «problematisk» innhold.

Sist jeg var på en utstilling, som dessverre begynner å bli noen år siden, så ble jeg møtt av en video som viste en mann som runket. Jeg husker at jeg ble stående med øreklokkene og se på og kjenne at det provoserte meg, men at jeg samtidig likte å få lov å reflektere over hvorfor.

En så enkel handling, som de fleste av oss kan komme til å begå i ny og ne, føltes plutselig så angripende gjennom skjermen.

Men jeg liker den følelsen. Jeg liker det å kjenne at jeg får ting å tenke på. At ting blir værende med meg i lang tid etterpå.

Les også: Kastet ut av utstilling for å ha trykket «like» på video

Annonse

Provosert til å reflektere

Jeg vet ikke om det var god kunst eller ikke. Du trenger jo ikke å jobbe veldig hardt for å finne menn som mer enn gjerne runker for deg. Men det ga likevel en følelse av å bli provosert nok til å reflektere over noe jeg ikke vanligvis tenker på. Og det var tross alt også en trygg setting, i et galleri, med en vert som fortalte om alle verkene og hvem som stod bak.

Jeg kunne selvsagt tatt til Facebook og krevd at videoen aldri burde vært vist. At den aldri burde vært en del av utstillingen. Men hvem er jeg til å bestemme det? Hvem er jeg til å sette terskelen for hva andre skal se og hva andre skal beskyttes fra å se? Om jeg så hadde tatt til Facebook, mener jeg at det likevel hadde vært galleriets oppgave å stå opp for den kunsten de tross alt har tatt inn.

Det er ikke det samme som at kunst ikke bør kunne diskuteres. Men i det øyeblikket man kategorisk bare vil at alt man ikke liker skal bort, så dreper man også diskusjonen.

Les også: På Standard kan du forvente kunst av den hotteste moralisme

Ikke utelukkende negativt

Ja, jeg synes videoen og den medfølgende teksten til Tommy Johansson, Ina Bache-Wiig sin kjæreste,  hvor han «kommer ut» som «superstraight» er provoserende.

Den er barnslig, virker lite reflektert og ser ut som noe hvem som helst kunne laget i Windows Movie Maker. Det er absolutt problemstillinger rundt «superstraight» sin kobling til høyreekstreme og så videre, men provokasjon er ikke utelukkende negativt.

Et hvert galleri står helt klart fritt til å avslå verker grunnet lav kunstnerisk kvalitet, men det Standard nå driver med virker bare ødeleggende for dem de tror de beskytter.

Problemet er ikke at folk reagerer. Ei heller at folk raser i Johanssons kommentarfelt, problemet oppstår i det galleriet feiger ut.

Jeg vil bestemme hva jeg skal se

Skal du ta ansvar for å formidle kunst og kultur, må du også stå i det ansvaret når publikum lar seg provosere. Og det er en skummel øvelse.

For i det jeg gir meg selv retten til å definere hva andre skal få se og ikke se, så åpner jeg også for at andre skal få sette den terskelen for meg.

Jeg vil heller kunne gå på et galleri, få servert provoserende kunst, hate det, rase over det, synes Johansson er teit, og så gå videre i livet, enn at en at andre skal bestemme hva som er trygt og utrygt for meg.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar