Ytringsfrihet, men bare for enkelte

Dobbeltmoralsk fra de boikottende scenekunstnerne

Jeg står på barrikadene for «Ways of Seeing», men også «Sløserikommisjonen», skriver Andrea Veiden.
Jeg står på barrikadene for «Ways of Seeing», men også «Sløserikommisjonen», skriver Andrea Veiden.
Norske dansekunstnere og scenekunstnerne de forsvarer sloss for ytringsfrihet i det ene øyeblikket, og for boikott og sensur i det neste. Det levner liten tvil om at de egentlig ikke er for mangfoldet de ellers later til å forsvare, skriver Andrea Veiden.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Norske dansekunstnere boikottet Kulturytring Drammen og arrangerte lignende seminar samtidig.

Onsdag formiddag holdt fagforeningen Norske dansekunstnere et «innspillsseminar om hets og trakassering av kunstnere».

Det var tre timer med appeller om hvordan ytterliggående krefter truer kunstnernes trygghet, og hvordan Are Søberg og Sløseriombudsmannen, Morten Traavik og «Sløserikommisjonen», samt Ytringsfrihetskommisjonen og Kulturytring Drammen bidrar til hets og trakassering mot kunstnere.

Saken er at enkelte kunstnere føler seg hetset av Sløseriombudsmannen, og da regissør Morten Traavik inviterte ham inn til å være med i et teaterstykke for å røre i denne gryten, mente mange at man skulle boikotte alt som var. Både teaterstykket og Ytrinsgsfrihetskommisjonen, for sistnevnte hadde nemlig invitert Sløseriombudsmannen til å snakke for seg.

Til og med Mímir Kristjánson fra partiet Rødt får det glatte lag av scenekunst- og aktivistmiljøet for å i det hele tatt være assosiert med Sløseriombudsmannen. Dette fordi Kristjánsson bidro med et forsvar for offentlig finansiert kunst under sin deltakelse i «Sløserikommisjonen» del 1 i Bergen.

Annonse

Du kan ikke engang være i samme rom som Sløseriombudsmannen før du får brunbeisende scenekunstnere på nakken.

Kritikk er ikke trakassering

Jeg holdt selv en kort appell på Norske dansekunstneres innspillsmøte, hvor jeg fortalte om en svertekampanje jeg og fire andre studenter ved Kunsthøgskolen i Oslo (Khio) opplevde i fjor sommer.

Vi ble kalt rasister, nazister, sammenlignet med Brasils president Jair Bolsonaro og kalt «Sian-retorikere». Dette fordi vi ønsket at Khio skulle prioritere kunstfag fremfor politikk. Kampanjen kom i all hovedsak fra kunstnere og andre aktører innad i kunstfeltet – altså ikke fra «ultraliberalister» og «kunsthatere» på høyresiden.

Etter seminaret fortalte jeg Subjekt hvordan jeg opplevde seminaret. På samtidig imøtegåelse skulle Norske dansekunstnere – selv da – kategorisere mine uttalelser som «sterkt problematiske».

Sånn oppleves det kanskje for dem som mener at all kritikk mot kunstfeltet er hets og trakassering.

Tilrettelegger for ufrivillig boikott

Jeg ser på det som sterkt problematisk at Norske dansekunstnere regelrett boikotter Ytringsfrihetskommisjonen og Kulturytring Drammen.

Men at Norske dansekunstnere velger å kjøre eget seminaret samtidig som Ytringsfrihetskommisjonens innspillseminar, er ikke bare problematisk fordi at de tvinger flere til ufrivillig boikott, men at de aktivt går inn for at verken Traavik eller Søberg skal få mulighet til å forsvare seg.

Det var derfor jeg meldte meg på selv. For de gjorde det rett og slett umulig for dem som var invitert til Ytringsfrihetskommisjonens møte å komme med eventuelle appeller på Norske dansekunstneres seminar.

Traavik hadde selv meldt seg på innspillsseminaret til Norske dansekunstnere, men hans taletid var satt til da Traavik selv skulle snakke i Drammen.

Dobbeltmoral

De samme kunstnerne som gjorde en kjempejobb i å forsvare ytringsfriheten i kjølvannet av «Ways of Seeing» er ikke fremmede for å fremme sensur og boikott av «Sløserikommisjonen», Ytringsfrihetskommisjonen og Kulturytring Drammen.

De mener det er riktig å kaste kunstner Ina Bache-Wiig for å ha trykket like på et Facebook-innlegg. De samme kunstnerne som står på barrikadene for Gelawesh Waledkhani forsøker samtidig å hindre Magnus Vanebo i å snakke på et seminar i regi av Khio. Det er ordboksdefinisjonen på dobbeltmoral.

Når det kommer hets og trakassering utenfra står et samlet kunstfelt parat. Når hets og trakassering kommer innenfra er det samme kunstfeltet enten helt stille, eller med på trakasseringen selv.

Likhetskultur

Når styremedlemmer i gallerier og fagorganisasjoner støtter opp under brunbeising og boikott, skal det ikke mye til for å forstå at det lønner seg å trå varsomt om man ønsker innpass i kunstfeltet.

Dette er det også blitt forsket på. I Fritt ord-rapporten «Kunstnere vurderer ytringsfrihet» kommer det frem at likhetskulturen i kunstfeltet innskrenker ytringsrommet og forårsaker selvsensur.

På Khio opplevde jeg at veilederen min skjelte meg ut foran medstudenter og professorer, fordi jeg kritiserte moderne feminisme i eksamensteksten min. Kun én medstudent støttet meg.

Jeg har også hørt utallige historier om kunststudenter som får streng beskjed om hva som er greit og ikke greit å si eller jobbe med. Dette er hva unge kunstnere risikerer å oppleve i sitt første møte med en etablert kunstinstitusjon.

Hvordan skal unge, uetablerte kunstnere med meninger som avviker fra «normalen» i kunstfeltet navigere seg gjennom årevis av denne typen holdninger? Hvordan skal kunstfeltet sørge for at det er takhøyde for uenighet, debatt og faktisk meningsmangfold?

Dette er reelle problemstillinger som prinsippfaste kunstnerorganisasjoner bør motvirke. I alle fall hvis de er for den frie kunsten. Norske dansekunstnere bidrar til det stikk motsatte.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU