Ytringsfrihet i miskreditt

Rezas exit må ikke forstås som varsling

Hvis de 15 kunstnerorganisasjonene mener Ytringsfrihetskommisjonen, Kulturrådet og Kulturytring Drammen skal boikotte «Sløserikommisjonen» og det syn Are Søberg står for, har de skaffet seg et problem. De vil aldri vinne fram i Ytringsfrihetskommisjonen. Heller ikke hos politikerne, skriver redaktør i Dagens perspektiv, Magne Lerø. (Foto: Tore Meek/NTB.)
Hvis de 15 kunstnerorganisasjonene mener Ytringsfrihetskommisjonen, Kulturrådet og Kulturytring Drammen skal boikotte «Sløserikommisjonen» og det syn Are Søberg står for, har de skaffet seg et problem. De vil aldri vinne fram i Ytringsfrihetskommisjonen. Heller ikke hos politikerne, skriver redaktør i Dagens perspektiv, Magne Lerø. (Foto: Tore Meek/NTB.)
At Begard Rezas kronikk og uttreden av Ytringskommisjonen oppfattes som et varsel, viser at varselsbegrepet er i ferd med å miste sitt innhold. Reza har ikke lidd noe overlast. Hun var valgt å protestere ved å trekke seg, skriver Magne Lerø.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kunstnerorganisasjoner gikk ut mot Ytringsfrihetskommisjonen til forsvar for scenekunstnere som mener seg hetset.

Forfatterforeningen, Norske billedkunstnere og LO-forbundet Creo er blant de 15 kunstnerorganisasjonene som nå går sammen om å kritisere Ytringsfrihetskommisjonen nedsatt av regjeringen.

Bakgrunnen for striden som oppsto i forrige uke, var at Begard Reza trakk seg fra Ytringsfrihetskommisjonen i protest mot at kommisjonen inviterte mannen bak den omstridte Facebook-profilen Sløseriombudsmannen til sitt innspillsmøte for kunstnere.

I en kronikk i VG går hun hardt ut mot kommisjonens praksis og tenkning.

«Til ingen nytte har jeg kritisert sekretariatet internt mange ganger og spurt hvorfor de inviterer inn rasister og hatpredikanter som selvfølgelige «eksperter» på ytringsfrihet», skriver hun i avisen.

Annonse

Ingen andre medlemmer i Ytringsfrihetskommisjonen kjenner igjen det hun beskriver.

Ikke varsling

Da Begard Reza trakk seg, avviste kommisjonens leder Kjersti Løken Stavrum kritikken.

Flere andre av kommisjonens medlemmer har dessuten kommet med kritiske kommentarer til Reza.

Ingen har gått ut med støtte til Reza fordi det var vært enighet om at kommisjonen vil la alle syn komme til orde i såkalte innspillsmøter.

Reza hevder Kjersti Løken Stavrum angriper henne som varsler, og fredag hadde Klassekampen et stort oppslag der forfatteren Heidi Helen Sveen hevder at Rezas kronikk i VG må ses på som et varsel og ikke et debattinnlegg.

Også leder i fagforeningen Norske dansekunstnere, Kristina Karåla Øren, mener det er et alvorlig signal når et medlem av en regjeringsoppnevnt kommisjon trekker seg og sier til Dagsavisen at hun er sjokkert over hvordan Kjersti Løken Stavrum går til motangrep på Reza.

Hvis det nå skal diskuteres om Rezas kronikk og uttreden av kommisjonen skal oppfattes som et varsel, viser det at varselbegrepet er i ferd med å miste sitt innhold.

Reza har ikke lidd noe overlast.

Hun var valgt å protestere ved å trekke seg.

Da må hun tåle den typen saklige motforestillinger som Kjersti Løken Stavrum kommer med.

Det ville vært meningsløst om Kulturdepartementet skulle tauet inn en jurist eller satt ned et utvalg for å behandle Rezas protest som et varsel.

Ingen i Ytringsfrihetskommisjonen er enig med Reza, og det virker som om hun har innsett at hun ikke vil vinne fram i kommisjonen med sitt syn. Hun fant ut at hun oppnår mer ved å trekke seg.

Når hun kan innkassere støtte fra 15 kunstnerorganisasjoner ser det ut til at det har vært riktig strategi.

Boikott som metode

Hun får støtte fra fagforeningen Norske dansekunstnere, som også har boikottet Kulturytring Drammen og Ytringsfrihetskommisjonens innspillsmøte for å invitere mannen bak den kontroversielle Facebook-siden opp på scenen.

«Nå er det et samlet norsk kunstfelt som unisont stiller seg bak vårt budskap. Det bør gjøre Ytringsfrihetskommisjonen mer lydhør», uttaler forbundsleder Kristine Karåla Øren i Norske dansekunstnere til Dagsavisen.

Hun fortsetter:

«Våre kunstnere ønsker ikke å være med på samme arrangement som Sløseriombudsmannen. Dette er en person som har tilrettelagt for hets og trakassering av våre medlemmer. Rammene oppleves som utrygge».

Øren minner om at norske kunstnere til stadighet blir utsatt for hetsende og trakasserende ytringer.

Norske billedkunstnere, Norske dramatikeres forbund, Norske kunsthåndverkere, Forbundet frie fotografer, Grafill, Den norske forfatterforening, Norske barne- og ungdomsbokforfattere, Norsk oversetterforening, Gramart, Creo, Norsk komponistforening, Nopa, Norsk skuespillerforbund, Norsk filmforbund og Norske filmregissører har undertegnet brevet til Ytringsfrihetskommisjonen og Kulturdepartementet.

I brevet uttrykker de sin støtte til Norske dansekunstnere.

Må tåle motforestillinger

Fritt ord presenterte i fjor en rapport der det framgår at bare 61 prosent av de spurte scenekunstnerne mener ytringsfriheten deres er godt nok beskyttet. Her nevnes Facebook-kontoen Sløseriombudsmannen spesifikt.

Rett forstått frykter de 15 kunstnerorganisasjonene at Ytringsfrihetskommisjonen ikke tar dette alvoret inn over seg. Ved å henge seg på en Rezas protest risikerer de imidlertid å spenne beina under sitt eget anliggende.

Brevet og Rezas kronikk kan oppfattes som om man i kulturlivet ikke er opptatt av reell ytringsfrihet.

Når kulturorganisasjonen til vanlig taler sterkt om at kunsten er fri og må kunne ytre seg fritt, må de også tåle beske motforestillinger og kritikk som kunstnere selv opplever som krenkende.

Ytringsfrihet er i sin ytterste konsekvens en rett til å ytre seg, selv om det krenker andre. Det er ikke noe unntak for eller ekstra beskyttelse for kunstnere.

Spenner bein på seg selv

Kunst- og kultur må tåle ytringer i regi av Sløseriombudsmannen.

Hvis de 15 kunstnerorganisasjonene mener Ytringsfrihetskommisjonen, Kulturrådet og Kulturytring i regi av Norsk kulturforum skal boikotte «Sløserikommisjonen» og det syn Are Søberg står for, har de skaffet seg et problem.

De vil aldri vinne fram i Ytringsfrihetskommisjonen. Heller ikke hos politikerne.

De 15 organisasjonene har i sin støtte til Rezas anliggende, havnet i senga med de som når alt kommer til alt vil innskrenke ytringsfriheten dersom den oppleves for plagsom og krenkende for aktørene i kulturfeltet.

En versjon av artikkelen ble først publisert som leder i Dagens perspektiv, og er gjengitt i Subjekt med redaktørens tillatelse.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog