Et lite kunsteventyr

Tidsånden som ingen kunne provosere

«Askeladden» (1900) av Theodor Kittelsen. (Foto eid av Nasjonalmuseet.)
«Askeladden» (1900) av Theodor Kittelsen. (Foto eid av Nasjonalmuseet.)
Det var en gang en tidsånd i kunstverden, som var så rund i ett og alt at den aldri ble provosert av noe.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Kunsthistoriker og forfatter Tommy Sørbø har skrevet et eventyr med utgangspunkt i dagens kunstoffentlighet.

Det var en gang en tidsånd i kunstverden, som var så rund i ett og alt at den aldri ble provosert av noe.

Derfor ville mange kunstnere prøve, må vite, men hvor mye de enn prøvde, fikk de ikke annet enn stipender, priser, utsmykningsoppdrag og godord slengt etter seg. 

Så var det at Per og Pål og Espen Askeladd også ville ut å friste lykken.

Per og Pål hadde gått på Kunsthøgskolen i Oslo, mens Askeladden bare var en Askeladd. 

Annonse

Da de omsider kom fram til Tidsånden i kunstverdenen, var det Per som først ville prøve å provosere. Han var billedkunstner og bæsjet maling ut gjennom rumpa.

– Interessant, sa Tidsånden, og ga seg til å ramse opp Julia Kristevas psykoanalytiske teorier om abjekter.

– Kyss meg i ræva!, svarte Per. 

– Gjerne, svarte Tidsånden, som skrøt av hans institusjonskritikk og ga ham et treårig arbeidsstipend og noen kunstpriser. 

– Nei, nå er det sannelig nok!, svarte Per, og slaktet en høne og to grevlinger, mens han onanerte til musikk av ti unge New York-baserte samtidskomponister med femti prosent kvinneandel og sør-samisk bakgrunn.

– For en spennende referanse til Wiener-aksjonistene og nydadaistene!, svarte Tidsånden, og skjenket ham et femårig arbeidsstipend og enda flere priser.

– Ble du ikke provosert nå heller, så gidder jeg aldri å lage noe mer!, svarte Per. 

–For en idé!, svarte Tidsånden, og fortsatte:

– Å lage ingenting, det er en negasjonsestetisk handling som nesten aldri har vært gjort før. Det krever så mye filosofisk teori, at du skal få tilbud om et professorat på Kunsthøgskolen!   

Bedre gikk det ikke med Pål, må vite. For hvor mye han enn provoserte, lot ikke Tidsånden seg provosere. 

Selv ikke da han lagde et teaterstykke med veldig provoserende virkemidler, som forklarte at alle som ikke er anti-rasister egentlig er noen ekle, purketryner av rasister, vanket det noe annet enn stipendier og tilbud om å få sitte i utvalg og komiteer. Og da en gal dame med dårlig smak som ingen i kunstverdenen tok seriøst til slutt klikka, fikk Pål til og med høre hvor modig han var.     

Til slutt var det Askeladden sin tur. 

– Og hva vil du provosere med da?, spurte Tidsånden i kunstverdenen. 

– Dette, svarte Askeladden, og ga seg til å holde narr av hvor umulig det var å provosere Tidsånden i kunstverdenen uten å få noe annet enn priser, godord og stipendier tilbake.

– Nei, nå ble jeg provosert!, svarte Tidsånden i kunstverdenen.

– Ja, og nå er du min!, sa Askeladden.

Men da Per og Pål hørte det, følte de seg så krenket og mobbet og trakassert, at de fikk Tidsånden til å sparke Askeladden ut av kunstverdenen igjen. Og har han ikke kommet tilbake ennå, ja, så går han vel der ute blant folk flest ennå. 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg