Kjærlighet i krise

Om sex bare handlet om nytelse, kunne vi like gjerne onanert

En gjenåpning er en mulighet for å overkomme den kyniske datingtrenden som har pågått de siste årene, hvilket krever at vi er åpne for å leve oss inn i og bli såret av vår potensielle medsammensvorne, skriver Ali Jones Alkazemi. (Foto: Privat.)
En gjenåpning er en mulighet for å overkomme den kyniske datingtrenden som har pågått de siste årene, hvilket krever at vi er åpne for å leve oss inn i og bli såret av vår potensielle medsammensvorne, skriver Ali Jones Alkazemi. (Foto: Privat.)
Tinder sprenger alle rekorder, men dreper romansen.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Tinder og andre digitale datingtjenester rapporterer om rekordtall i antall brukere og omsetning for 2020 og de to første kvartalene av 2021.

Da koronakrisen brøt ut skrev Michel Houellebecq at gjenåpningen ikke ville kjennetegnes ved en lykkerus. Den ville heller oppleves som det samme gamle, bare litt verre. Et tilfelle hvor dette kan synes å være sannsynlig angår sex og romanse i samfunnet i dag. For dem som er single og lovlydige borgere har koronakrisen sannsynligvis stått i veien for at ens seksuelle lyster skal kunne komme til uttrykk. Alene kan vi onanere, ta på oss selv og nyte, men det er ikke nytelse vi ser etter i møte med sex. Vi vil først og fremst føle at våre lyster er ekte og relevante.

For å føle oss slik er vi tildelt datingtjenester som Grindr og Tinder, apper som skal gjøre det tydelig at vi er klare for et intimt møte. Samtidsfilosofen Srećko Horvat skriver i «The Radicality of Love» (2016) at datingappene, heller enn å fungere som måter å gjenoppdage kjærlighet på, tar del i et marked hvor forbrukere velger ulike sexpartnere. Romansen, heller enn å styrkes, trues av en kultur som i altfor stor grad legger vekt på å gjøre hvert begjær og hver lyst til noe eksplisitt uttrykt. Romansen og muligheten for å anerkjennes finner ikke sted i et slikt klima, men heller i sammenhenger hvor usikkerheter, venting (datingapper gir muligheten for å betale seg til flere swipes) og skilleveggers nedbrytning finner sted.

Les også: Tindringen når nye høyder tross covid-19

Romansens krise

Men med Tinder blir usikkerhetsmomentene ikke til en romantisk og produktiv prosess mellom individer, men innebærer heller et kaldt valg om hvem vi vil se. Når begge parter har foretatt valget foreligger intensjonen tydelig for dagen. Velges vi ikke, så fortsetter vi å lete og blir ofre for store selskaper som kapitaliserer på vår ensomhet. En bevissthet over romansens krise skaper en kynisme i oss, og vi hører stadig ekko av den gemene mann og kvinne som ikke ser etter noe utover et ligg. Et ligg har konnotasjoner til nytelse. Men å tenke at sex handler om nytelse motsies enkelt ved at man like godt kunne onanert hvis nytelsen alene var målet.

Annonse

Den slovenske filosofen Slavoj Žižek bemerker måten mange nytelsesmidler ikke er nytelsesfulle når vi først møter dem. Sigaretter var ekle, sex var horribelt og alkohol bittert og motbydelig. Vi søkte ikke etter disse for å nyte dem, men siden det ikke var nok at vi alene visste om vårt begjær. Andre mennesker måtte også vite at vi var begjærende vesener, og vårt stadige behov for sex og leting etter nærhet er et godt eksempel på behovet for å gjøre våre begjær anerkjent.

En analogi kan her trekkes til en kjent tanke om ensomheten: Å være ensom er ikke verst når du ikke omgås med mennesker, men når du er blant mange og fremdeles føler deg alene. Samfunnets seksuelle klima passer godt inn i dette bildet, der de fleste ser etter å bli sett. Likevel opplever vi at muligheten for dette er flyktig, stadig forsvinnende og har konnotasjoner til en slags idealisme. Flere har også sluttet å tro på kjærligheten, og vi ser med skepsis på måten romanse fremstilles i eldre filmer og fortellinger.

Tilfeldighetene forsvinner

«I ‘knullekroppenes’ tid er alle mennesker blitt potensielle ‘knullekropper’. Men hva om det vi heller trenger», skriver Horvat, «er en sann gjendefinering av kjærlighet?». Å omdefinere kjærlighet passer i tillegg svært godt med tanke på at det seksuelle markedet har vært på pause gjennom pandemien. Dem som igjen skal engasjere seg i det, vil se det med et nytt blikk, og blikket vil være det samme som før, bare litt verre. Hvis vi skulle definert dagens gjeldende ideologi, ville den vært transparensens ideologi. Tenker vi oss til hva kjærligheten mangler i en tid preget av seksuell gjennomsiktighet, er det tilfeldigheten ved kjærlighet som har forsvunnet.

Alle har vi blitt sultne barn som ser etter et endelig møte med noen vi liker. Vår overdrevne bevissthet om dette, vår eksplisitte leting etter dette gjennom datingplattformer, sørger for at tilfeldighetene ved møtet forsvinner. Vi møter noen som vil ha oss og som vi vil ha. Den franske filosofen Alain Badiou sier at dagens datingkultur ligner mer på forgangne tiders arrangerte ekteskap, heller enn noe som innebærer et fall, et radikalt møte med en skikkelse. Muligheten for at det skal gå dårlig dempes ved at vi på forhånd vurderer hverandre utfra evner, utseende og andre egenskaper, heller enn at disse egenskapene får en verdi i kraft av måten en bestemt person iakttar dem. Sårbarhet, risiko og nakenhet har i så måte blitt erstattet med sikkerhet, transparens og kynisme.

Hvis samfunnet vårt skal kunne se noen som helst mulighet for å gjenfinne kjærligheten, kreves det at man i mindre grad ser etter å kontrollere begjæret vårt. Mange tenker på partnere i forhold til «liga», altså om de befinner seg i det samme nivået som dem selv. Arrangert ekteskap har den likheten med dette i at risikofaktorer blir forsøkt utslettet, slik at det eneste som er igjen er et praktisk møte mellom to interessegrupper.

Infantil kjærlighet

«Infantil kjærlighet følger dette prinsipp: ‘Jeg elsker fordi jeg blir elsket.’ Moden kjærlighet følger dette prinsipp: ‘Jeg blir elsket fordi jeg elsker.’ Umoden kjærlighet sier: ‘Jeg elsker deg fordi jeg trenger deg.’ Moden kjærlighet sier: ‘Jeg trenger deg fordi jeg elsker deg.’», skriver Erich Fromm i «Om kjærlighet» (1956). Vår kyniske datingkultur synes å være fiksert i den første, infantile kjærligheten. Vi vil ha kjærlighet like mye som vi ikke vil risikere å knuses, og forutsigbarheten som apper og overveielser gir oss, bidrar til dette.

«Først i kjærligheten til dem som ikke tjener et formål, begynner kjærligheten å utfolde seg. Betegnende nok er det sentrale objektet for menneskekjærlighet i Det gamle testamente de fattige, den fremmede, enker og faderløse og i siste instans arvefienden, egypterne og edomittene. Gjennom å ha medlidenhet med den hjelpeløse, begynner mennesket å utvikle nestekjærlighet. I sin kjærlighet til seg selv elsker det også den som trenger hjelp, det forsvarsløse og hjelpeløse mennesket.» (Ibid.) Og det er det forsvarsløse mennesket som glemmes midt i den praktiske kjærlighets kalkyle.

En redning vil ikke kunne vise seg før vi er villige til å overvinne vårt behov for å kontrollere fremtiden. For kjærlighet innebærer en risiko mellom to individer. Vi må innse at kjærlighet ikke handler om nytelse, men om noe mye dypere, om å bli anerkjent av en annen. Det er ikke kun våre gode sider som vi vil ha anerkjent, men vårt barnslige og krevende indre. En gjenåpning er en mulighet for å overkomme den kyniske datingtrenden som har pågått de siste årene, hvilket krever at vi er åpne for å leve oss inn i og bli såret av vår potensielle medsammensvorne.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One