fbpx
Forholdet mellom arkitektur og ideologi settes under lupen i Per Kristian Nygård første separatutstilling i Trondheim på ti år. (Foto: Dropsfabrikken.)
Vernissageguiden

Trondheims beste kunstopplevelser

Frykt ei! Stortingsvalget stopper oss ikke fra å grave fram de beste kunstopplevelsene i trønderhovedstaden.
Saken er Dette er de beste kunstopplevelsene i Trondheim denne uken.

Uavhengig av om vi nå får en rødgrønn, blågrønn eller blåblå regjering, er en ting sikkert – nemlig at valgvinnerne skal forhandle i ukene som kommer.

Hvordan vil valgresultatet påvirke Norges kulturpolitikk? Kan vi vente oss flere stipender og flere offentlige midler til kultur? Vil de private aktørene bli oppfordret til å gi mer? Eller hva med: ja takk, begge deler? Som den kulturpolitiske vaktbikkja vi er, kommer vi selvsagt til å følge forhandlingene tett.

Men til de av våre lesere som foretrekker å oppleve kunst og kultur, heller enn å nerde om ulike politiske partiers mening om det – fortvil ikke! Stortingsvalget hindrer oss ikke fra å snuse rundt i Bergens visningsrom også. Dette er ukens beste kunstopplevelser.

Samlingsforvalter Åse Fredrikson tar publikum med bak kulissene i anledning Trondheim kulturnatt. (Foto: Trondheim kunstmuseum.)

Bak fasaden

Finner sted fredag 17. september kl. 19:00 i Bispegata 7b – NB! Billetter kreves!

I anledning Trondheim kulturnatt som går av stabelen førstkommende fredag, inviterer Trondheim kunstmuseum publikum inn på bakrommet; nærmere bestemt inn i museets magasin, hvor samlingen lagres mellom utstillinger. Her vil man få mulighet til å følge samlingsforvalter Åse Fredrikson inn i det aller helligste. Ikke bare får man her et interessant innblikk i hvordan museet opererer bak fasaden, man får også se verk som ikke ellers er tilgjengelig for publikum. Dette er en mulighet du ikke vil gå glipp av!

Forholdet mellom arkitektur og ideologi settes under lupen i Dropsfabrikken. (Foto: Dropsfabrikken.)

Materialitet på mikronivå

Åpner lørdag 18. september kl. 12:00 i Nedre Ila 27

For første gang på ti år åpner Per Kristian Nygård utstilling i egen by denne uken. Der hans forrige utstilling på Vigelandsmuseet kretset rundt materialitet og monumentalitet, er det heller de små detaljene som er fremtredende i utstillingen på Dropsfabrikken. Her dreier det seg om rammene rundt enkeltmenneskets liv, den rurale arkitekturen og eneboligen.

Prosjektet er personlig og tilbakeskuende, og inneholder blant annet en skulptur som er en nedskalert modell av kunstnerens eget barndomshjem fra 1978. Huset vises her i en tredjedel av sin egentlige størrelse, slik har alle standardiserte gjenstander blitt underlagt håndverkets premisser. Undersøkelser av forholdet mellom ideologi og arkitektur står sentralt for Nygårds kunstnergjerning, og utstillingen på Dropsfabrikken er intet unntak.