Uavklart dødsbo

Venner vil starte kunstforening som forvalter Lars Vilks’ kunst

Lars Vilks døde i en trafikkulykke 3. oktober. Med ham i bilen var to politimenn ansvarlige for hans sikkerhet, etter at han tegnet profeten Muhammed i 2007. (Foto: Czarek Sokolowski/AP/NTB.)
Lars Vilks døde i en trafikkulykke 3. oktober. Med ham i bilen var to politimenn ansvarlige for hans sikkerhet, etter at han tegnet profeten Muhammed i 2007. (Foto: Czarek Sokolowski/AP/NTB.)
Venner av avdøde Lars Vilks ønsker å starte en kunstforening som kan forvalte kunsten hans. Men det er uklart hvem som nå eier kunsten.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Dødsboet etter Lars Vilks er uavklart. Vilks døde i en trafikkulykke 3. oktober. Med ham i bilen var to politimenn ansvarlige for hans sikkerhet, etter at han tegnet Muhammed i 2007. (Foto: Czarek Sokolowski/AP/NTB.)

– Det pågår et arbeid med å få klarlagt hvem som er bobestyrer og dermed ansvarlig for dødsboet. Dette er ikke avklart, sier Stefan Sintéus ved Malmö-politiet til SVT.

Vilks’ venn og kunstnerkollega Fredrik Larsson sier til SVT at et alternativ er å la venner og kolleger av den omstridte kunstneren etablere en kunstforening som kan ta over ansvaret for kunsten hans.

Først og fremst handler det om verket Nimis, en stor utendørs skulptur laget av drivved. Verket krever mye vedlikehold og ble også oppført uten tillatelse i et naturreservat i Skåne.

Lars Vilks var imidlertid ikke lenger eier av Nimis. Det ble solgt til det internasjonalt kjente kunstnerparet Christo og Jeanne-Claude, som begge nå er døde.

Annonse

Det andre av Lars Vilks’ mest kjente verk, tegningen av en hund som forestiller profeten Muhammed, befinner seg for tiden på det statlige museet for moderne kunst i Warszawa i Polen. Der inngår det sammen med flere andre av Vilks’ verker i den omstridte samleutstillingen «Politisk kunst».

Vilks var truet på livet etter å ha laget Muhammed-karikaturen i 2007. Han omkom i en trafikkulykke for halvannen uke siden.

 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar