Vernissageguiden
Trondheim

Dette er ukens beste kunstopplevelser

Uke 42
Cinemateket viser Derek Jarmans film om barokkunstneren Caravaggio. (Foto: Cinemateket.)

Malermester på film

Det finnes et knippe kunstnere hvis betydning for kunsthistorien er ubestridelig, en av dem er barokkunstneren Caravaggio. Kjent for sin dramatiske bruk av lys og skygger, inderlige og dramatiske, men ikke minst vakre motiv.

I Derek Jarmans film fra 1986 følger vi Caravaggio vei til toppen av 1600-tallets kunstliv, for deretter å følge hans fall: Han døde syk og fattig etter å ha myrdet sin elsker, fordi denne myrdet hans kone. Jarman har gravd seg ned i historiens mørke, tilsatt en porsjon fantasi og samtidighet, og skapt en «renessanse-revival» og «ny-neo-realisme». Det er duket for dramatikk og kunsthistorie, side om side – hva mer kan vi ønske oss?

Stedsspesifikk dans

Kan vi formidle opplevelsen av pandemien gjennom dans? Utvilsomt mener aktørene bak «Quantum entanglement #2» – en forestilling som deler erfaringer fra pandemien, sett fra ulike menneskers perspektiv. Hver danser representerer ulike hjem og rom, og vil synes fra Bilhusets store vinduer. Dette er nemlig en forestilling man opplever fra utsiden, som når man titter inn vinduet til et ukjent hjem og får et glimt av livet på innsiden.

Stykkets tittel er hentet fra kvantemekanikken og betegner når et eller flere objekter må beskrives som en helhet til tross for at de flyttes til ulike steder i rommet. Einstein skal ha beskrevet fenomenet som «spooky action at a distance». I overført betydning må begrepet også sies å passe utmerket til en skildring av pandemien – som noe vi opplevde kollektivt, selv om vi var isolert fra hverandre.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar