fbpx
Slår tilbake mot hip hop-forsvar

En bransje som promoterer drap, dop og voldtekt må ansvarliggjøres

Thomas Haile synes ikke hip hop kan bruke kunstnerisk frihet til å fraskrive seg ansvar. (Foto: Privat.)
Thomas Haile synes ikke hip hop kan bruke kunstnerisk frihet til å fraskrive seg ansvar. (Foto: Privat.)
Vi må sette grenser for en sjanger som promoterer drap, narkotika og voldtekt under dekke av ytringsfriheten, skriver Thomas Haile i sitt svar til Peder Ebbesen.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser i teksten er av skribentens subjektive oppfatning av saken.
Saken er Thomas Haile svarer på Peder Ebbesens kritikk.

I artikkelen «Demonisering av hip hop er ikke veien å gå» anklager Peder Ebbesen meg for å ha skrevet et skadelig debattinnlegg. Han reagerer på innlegget «Glorifisering av gangsterlivet» i VG, der jeg ber om at «gangsterrappere» stilles til ansvar for den økende volden i Oslo.

«En kronikk som denne er skadelig», skriver Ebbesen. Jeg må si at jeg stiller meg utenforstående til en slik påstand. Vi lever i et land hvor ulike meninger må løftes frem slik at vi kan dyrke gode debatter rundt ulike dagsaktuelle ting. Det er helt greit å være uenig, men da bør man legge frem gode argumenter for hvorfor en bransje kan fortsette promotere vold, drap og voldtekt uten å ansvarliggjøres.

Les også: – Rap er et resultat av hvordan våre kulturuttrykk degenereres

Voldelig budskap

«Utdaterte argumenter kommer som perler på en snor,» om min påstand om at det har blitt værre siden 1990-tallet.

Annonse

Med økt tilgang til internett og teknologi kommer det mye godt med seg, men på samme tid blir ting som kan være skadelig for noen å bli overeksponert for også lett tilgjengelig. Musikkindustrien har blitt viktige «arenaer» i ungdommers liv. Ting som promoteres der vil naturligvis ha innvirkning på noen få, ikke alle. Viktig å ikke neglisjere disse faktorene selv om de ikke er hovedårsaken til kriminalitet.

«Enda en person som syns det er lettest å peke på noe veldig konkret, som en musikkvideo, når noe fryktelig skjer.»

Ingen steder i teksten fremkommer det at jeg peker på noe veldig konkret som for eksempel en musikkvideo når noe fryktelig skjer. Jeg ønsker bare en debatt og åpenhet rundt alle årsakssammenhenger rundt den økte volden i Oslo. I den sammenheng fokuserer jeg konkret på musikkvideoer som blant annet fremmer et voldelig budskap som oppfordrer til å drepe, skyte og voldta.

For å få bukt med et problem og forstå årsakene til situasjonen vi befinner oss i må vi være åpne for å diskutere alle ting som kan være med på å påvirke mekanismene, selv ting vi liker eller ikke liker.

Les også: Klubbkonsept fikk Kulturrådet-avslag. Ble bedt om å søke i idrettssektoren

Kan ikke overse påvirkningen

«Jeg skjønner fristelsen, det er vanskelig å være med på å påvirke politikken, lavtlønnede og områdeløft. Det virker overveldende og det gidder ikke Haile å diskutere.»

Alt det ovennevnte har blitt og blir fremdeles diskutert i den offentlige debatten. Som det fremkommer i teksten min vil jeg at vi parallelt stiller musikkindustrien og gangsterrappere til ansvar for promotering av narkotika, vold og drap.

«Hvis man kan fjerne gangsterrap fra Spotify, dataspill som forårsaker skolemassakre og høyreekstremister da slipper man å ta tak i bakenforliggende forhold! Så lettvint og digg.»

Bakenforliggende forhold som for eksempel sosioøkonomiske forhold har jeg aldri skjøvet under teppet. Det må selvsagt tas fatt i. Men om man har få eller ingen positive rollemodeller i livet, ingen tilhørighet, føler på utenforskap, ikke gjør det bra på skolen, har opplevd en del rasisme (da tenker jeg ikke bare på direkte, men også negativ omtale i media, profilerte politikere som gir «deg» skylden for alt som er dårlig her i landet og så videre) og du da på toppen av dette blir eksponert for slik innhold, så har jeg vanskeligheter med å tro at dette ikke vil påvirke deg negativt.

Les også: Klagde på rave i skogen: – Hvis du søker skogens ro 30 minutter fra sentrum må du gå lenger

Bør sette grenser

«Det finnes ikke en enkel løsning for å løse vold i samfunnet, men en ting klinkende klart: Demonisering av rap, hip-hop, dataspill og unge kulturuttrykk er ikke veien og gå!»

Nettopp på bakgrunn av at det ikke er en enkel løsning, så forsterker det mitt argument at man må undersøke og granske alle årsakssammenhenger (selv musikkindustrien, til tross for hvor mye vi elsker den) på hvorfor vi befinner oss i en slik situasjon vi er i nå.

Ingen har snakket om å demonisere rap, hip-hop, dataspill og unge kulturutrykk. Men det er absolutt feil å ikke gi grenser og tøyler til å promotere drap, narkotika, voldtekt og listen fortsetter i ytringsfrihetens navn for deretter å gjemme seg bak «kunstnerisk frihet».

Du kommer til å elske Subjekt Pluss!

(Hvis du liker det du leser)
Det er ingen bindingstid

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har både dybde og sladder fra norsk kulturliv. Avisen tar også til forsvar for noe av det viktigste å forsvare i vår tid, nemlig ytringsfriheten.


Bjarne Melgaard
Kunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnement ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar