Damene dominerer

Bare hver fjerde forfatter­debutant er mann

Fra Aschehoug forlags presentasjon av høstlisten på en pressekonferanse i representasjonsboligen. (Illustrasjonsfoto: Ole Berg-Rusten/NTB.)
Fra Aschehoug forlags presentasjon av høstlisten på en pressekonferanse i representasjonsboligen. (Illustrasjonsfoto: Ole Berg-Rusten/NTB.)
Nesten tre av fire av årets skjønnlitterære debutanter er kvinner, og blant studentene på skriveskolene er et klart flertall kvinner.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Damene dominerer blant debutantene.

En gjennomgang av katalogene til ni av de største forlagene i Norge, viser at blant årets 45 skjønnlitterære debutanter, er bare tolv av dem menn. Det utgjør like over 25 prosent, skriver Vårt Land.

– Jeg synes det er et tynt grunnlag med ett år, men dette er også en tendens jeg har merket meg, sier Ulla Svalheim, litteraturkritiker og redaktør for litteraturavisen Bla.

Hun minner om at mannen historisk sett har vært overrepresentert, og er derfor ikke nevneverdig bekymret for at kvinnene nå er i flertall.

– Skal man tenke på representasjon er det likevel viktigere med minoritetsperspektiver enn å hente tilbake mannen, sier hun.

Annonse

Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) var 41 prosent av forfatterne i Norge i 2019 menn.

En gjennomgang gjort av Klassekampen i fjor viser at mellom 2001 og 2011 dominerte menn debutantlistene, men siden 2012 har kvinnene vært i tydelig flertall.

Det samme er tilfellet blant studentene. Av i alt 60 studenter på Skrivekunstakademiet de siste fem årene, er 21 menn.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar