Kulturministeren vil avkolonisere samisk tromme:

– Danmark bør gi fra seg eierskapet

Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen sier i forkant av sin København-tur at eierskapet til en samisk tromme bør overføres til Sametinget. (Foto: Stian Lysberg Solum/NTB.)
Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen sier i forkant av sin København-tur at eierskapet til en samisk tromme bør overføres til Sametinget. (Foto: Stian Lysberg Solum/NTB.)
En tromme fra 1691 har skapt strid mellom Danmark og det samiske folket i Norge. Nå kan saken bli tatt opp i København av kulturminister Anette Trettebergstuen.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er En samisk tromme som ble konfiskert etter trolldomsprosessene i 1692 har skapt bråk mellom Norges urbefolkning og Danmark.

Oppdatert med kommentarer fra Frps Gisle Meininger Saudland.

Trettebergstuen (Ap) utelukker ikke at det samiske kravet om å få overført trommen blir et tema når hun onsdag besøker København.

– Trommen er ikke et tema under det offisielle programmet i København. Dersom det likevel skulle bli aktuelt å snakke om dette med min danske kollega, vil jeg påpeke at det formelle eierskapet til trommen bør overføres til Sametinget i Norge, sier kulturministeren til NTB.

Hun drar til Danmark for å delta på Nordisk Ministerråd og møter blant andre sin danske motpart, som nå har fått trommesaken på sitt bord.

Annonse

Konfiskert

Konflikten dreier seg om en tromme som ble konfiskert i Sápmi under trolldomsprosessene i 1691 og sendt til København til oppbevaring på det danske nasjonalmuseet.

I dag er den kulturelt viktige trommen tilbake på samisk jord, nærmere bestemt ved det samiske museet i Karasjok, men bare på en utlånsavtale som utløper 1. desember i år.

Derfor har Sametinget og museumsstiftelsen RiddoDuottarMuseat innstendig bedt om å få overta eierskapet av trommen. Dette kravet stiller Trettebergstuen seg bak.

– Det formelle eierskapet til trommen bør overføres til Sametinget i Norge, slår hun fast.

En samisk tromme som ble konfiskert etter trolldomsprosessene i 1692 har skapt bråk mellom Norges urbefolkning og Danmark. Den er nå på utlån til De Samiske Samlinger. (Foto: Terje Bendiksby/NTB.)

– Åpenbart ikke dansk

Stortingsrepresentant Gisle Meininger Saudland (Frp) sier til NTB at han vil ta opp saken når han møter i Nordisk råd i København denne uken.

– Det er åpenbart at denne sametrommen ikke er dansk. Det er en samisk og norsk kulturgjenstand som ble frastjålet under kolonitiden, sier han.

Han etterlyser tydelig svar fra Danmark.

– Slipp fri den samiske trommen. Den hører hjemme i Karasjok, og Frp krever at den danske ekspropriasjonen opphører. Vi håper at Nordisk råd løfter saken, og vi krever at samisk og norsk kulturarv tas på alvor og respekteres.

NTB har vært i kontakt med det danske kulturdepartementet om saken og har fått følgende svar fra presserådgiver Mette Gerlach:

– Nationalmuseet er for øyeblikket i gang med å utarbeide en faglig innstilling til Kulturministeriet om hvorvidt trommen kan utskilles fra museets samling.

Løftet til kongelig nivå

Tidligere i høst sendte daværende sametingspresident Aili Keskitalo brev til dronning Margrethe i Danmark og ba henne engasjere seg i tilbakeleveringen av den verdifulle trommen.

Bakgrunnen er at trommen tidligere var del av de kongelige danske samlingene.

– Dette er uverdig. Skal vi tigge og smile som snille jenter for å få beholde våre egne kulturgjenstander, sa Keskitalo til VG.

Kong Harald har også kommentert saken.

– Jeg vet at dette er oppe i det danske nasjonalmuseet, og at det sannsynligvis kommer avgjørelse om det forholdsvis snart, har kongen sagt.

– Ugudelig

Trommen det er snakk om, var eid av Anders Poulsen, som ble anholdt i 1691 i Nesseby-området. Han ble tiltalt for å ha vært i besittelse av en oval gjenstand kalt «Rune-Bomme».

Med dette instrumentet hadde han «øvet den slemme og ugudelige trolldomskunst», het det i tiltalebeslutningen, ifølge Ságat.

Runebommen ble konfiskert og sendt til København, mens Poulsen risikerte dødsdom for sine gjerninger. Mens han avventet dommen, ble han imidlertid øksedrept av amtmannens dreng mens han lå og sov.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar