fbpx
Kulturlivet raser mot tiltak

– Ikke forholdsmessig

Folketeateret har plass til over 1.400 publikummere, men i dag får de bare lov til å slippe inn 200. (Foto: Ørn Borgen/NTB.)
Folketeateret har plass til over 1.400 publikummere, men i dag får de bare lov til å slippe inn 200. (Foto: Ørn Borgen/NTB.)
En undersøkelse viser at det har vært så å si null smitte på større norske scener. Kulturlivet krever nå at det får åpne mer.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Nyheten om at det åpnes opp fra 50 til 200 publikummere blir ikke tatt særlig godt imot i kulturbransjen.

Nyheten om at det åpnes opp fra 50 til 200 publikummere blir ikke tatt særlig godt imot i kulturbransjen. Onsdag klokka 12 er det varslet en demonstrasjon utenfor Stortinget.

– Sakte kveles hele kultursektoren ved at vi ikke behandles som næring, og vi skjønner ikke hvilke tall tiltakene er basert på, sier medeier og kunstnerisk leder Atle Halstensen i Scenekvelder på Folketeateret til NRK.

Null videresmitte

Fredag presenterte han en ny undersøkelse om smitte ved større kulturarrangementer.

Scenekvelder har hentet smittetall fra 13 store scener fra mars 2020, da pandemien brøt ut i Norge. Undersøkelsen, som NTB har fått tilgang til, viser at nesten 900.000 publikummere deltok på i alt 3.163 arrangementer på blant annet Folketeateret i Oslo, Olavshallen i Trondheim og Grieghallen i Bergen.

Annonse

I denne perioden ble det avdekket tilfeller av koronasmitte bare 39 ganger. Ingen av dem har smittet videre, ifølge Halstensen.

– Vi holdes tilbake basert på antakelser om smitterisiko, sier han til Aftenposten.

– Ikke forholdsmessig

Halstensen mener undersøkelsen viser at dagens grense ikke er forholdsmessig og krever at antallsgrensen må tilpasses størrelsen på lokalene.

Dette er regjeringen allerede i gang med å se på, opplyste kulturminister Anette Trettebergstuen (Ap) på regjeringens pressekonferanse torsdag.

– Vi håper dette er klart allerede neste uke, sa hun.

Halstensen er glad for signalet.

– Men det kommer så seint, sier han til NRK.

Folkehelseinstituttet (FHI) tror det kan være mørketall, ettersom mange ikke vet hvor de kan ha blitt smittet. Men det avviser Halstensen.

– Når vi får en henvendelse fra smittevernoverlegen, kontakter vi alle som har vært på forestillingen. Ikke én gang har vi fått beskjed om at noen er smittet, sier han til Aftenposten.

– Ikke helt logisk

Assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad roser kulturbransjens innsats hittil i pandemien, men understreker samtidig at det er knyttet en smitterisiko til store kulturarrangementer.

– Jo flere som er til stede, jo større er risikoen for smittespredning. Det er godt dokumentert at smittepresset er høyt innendørs, sier Nakstad til TV 2.

Han innrømmer at tiltakene kan virke ulogiske når man kan være flere tusen i kjøpesentre, men ikke mer enn 200 i en teatersal.

– Mye av dette er ikke helt logisk. Det har sammenheng med hvordan vi prioriterer. Det er viktig å sette barn og unge først og deretter næringslivet. Folk må kunne handle varer i et samfunn, sier Nakstad.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har både dybde og sladder fra norsk kulturliv. Avisen tar også til forsvar for noe av det viktigste å forsvare i vår tid, nemlig ytringsfriheten.


Bjarne Melgaard
Kunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar