Russiske kunstnere hopper av Venezia-biennalen

– Finnes ikke plass for kunst når sivile dør

Den russiske paviljongen på Venezia-biennalen. (Foto: Skjermdump.)
Den russiske paviljongen på Venezia-biennalen. (Foto: Skjermdump.)
Den russiske paviljongen, som pleier å være åpen under Venezia-biennalen, kommer i år til å være stengt – fordi kunstnerne og kuratoren hopper av.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Russiske kunstere kansellerer seg selv fra Venezia-biennalen.

Allerede søndag opplyste de russiske kunstnerne Alexandra Sukhareva og Kirill Savchenkov, samt kuratoren Raimundas Malašauskas, at de ikke ønsker å være del av den russiske paviljongen, melder nettstedet ArtNews. I et innlegg på Facebook, som nå er borte, skriver de to kunstnerne: – Det finnes ikke noen plass for kunst når sivile dør under rakettangrep, når Ukrainas borgere gjemmer seg i tilfluktsrom, når russiske demonstranter tvinges til stillhet.

Også paviljongens kurator har uttalt seg i sosiale medier. Han vokste opp i det gamle Sovjetunionen, i det som i dag er Litauen, og sa at det ikke var mulig for ham å fortsette å organisere paviljongen etter den siste tidens utvikling i Ukraina.

– Jeg kan ikke fortsette å arbeide med dette prosjektet etter Russlands militære invasjon og bombing av Ukraina. Denne krigen er politisk og følelsesmessig uutholdelig, lød det fra Malašauskas, som a vslutter innlegget med ordene:

– Tanken på å gå tilbake eller fremover med å leve under et russisk eller annet imperium er rett og slett uutholdelig.

Annonse

Allerede er det klart at Ukrainas paviljong på biennalen , som åpner 23. april, henger i en tynn tråd. Kunstneren Pavlo Makov og kuratorene sier at på grunn av invasjonen så «er de ikke i stand til å jobbe på paviljongprosjektet fordi livene våre er i fare».

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar