Feil å boikotte russiske kunstnere

Kilden kulturhuset lyste opp i gult og blått for å støtte Ukraina. I tillegg boikotter de russiske kunstnere. (Foto: Presse.)
Kilden kulturhuset lyste opp i gult og blått for å støtte Ukraina. I tillegg boikotter de russiske kunstnere. (Foto: Presse.)
Et ukrainsk flagg i profilbildet utgjør kanskje ikke den store forskjellen, men det skader heller ingen. Det samme kan ikke sies om boikott av russisk kultur, skriver Subjekt i ukens leder.
Sjanger Dette er en lederartikkel. Den gir uttrykk for lederredaksjonens syn på saken og står for avisens regning.
Saken er Russisk kunst og kultur boikottes som følgen av krigen i Ukraina.

Munch-museet har fryst samarbeid med russiske kunstinstitusjoner. Filmen «Kaptein Volkonogov unnslipper» (2021), som av distributøren Fidalgo beskrives som «svært antiautoritær», er trukket fra norske kinoer sammen med øvrige russiske filmer fra samme distributør. Kulturhuset Kilden i Kristiansand avlyser forestillinger med russiske artister.

Etter at Putin beordret en invasjon av Ukraina, stikk i strid med folkeretten, føler mange på avmakt og sinne. Det er forståelig at nordmenn vil bidra der de har mulighet, men boikott av russiske kunstnere treffer ikke.

Å legge til et ukrainsk flagg i profilbildet sitt utgjør kanskje ikke den helt store forskjellen, men skader heller ingen. Det samme kan ikke sies om boikott av russisk kunst og kultur. Dette skader ikke bare kunstnerne det gjelder, det frarøver også publikum fra å oppleve kvalitetskunst med potensiale til å skape samhold og forståelse på tvers av folkegrupper og rette kritikk mot maktmisbruk og krig. Samtidig gjør slik boikott neppe noe mer for å stanse Putin enn alle byttene til Ukraina-profilbilder på Facebook. Kanskje allierer man seg ufrivillig med Putin ved å utestenge opposisjonelle kunstnere.

Les også: – Putin tørster etter å rive verden i filler

Annonse

Går direkte ut over kunstneres levebrød

Kunst kan i visse tilfeller bidra til å legitimere og skape oppslutning om autoritære regimer. Det er imidlertid ikke dette som er begrunnelsen for den norske boikotten. Denne virker å være motivert av ønsket om å markere avstand til krigen og vise at man bryr seg.

Det finnes derimot andre måter å gjøre dette på enn å kaste russiske kunstnere under bussen – eller Putins stridsvogner. Den norske boikotten vil direkte påvirke levebrødet til kunstnere som tilfeldigvis er født i samme land som verdens for øyeblikket mest forhatte diktator. Det fortjener de ikke.

De økonomiske og politiske sanksjonene mot Russland har en reell nytteverdi gjennom å svekke statens muligheter til å fortsette krigen. Boikott av kunst og kultur har derimot ikke den samme effekten. Her gjelder det å holde tungen rett i munnen, og reflektere over hvilke verdier det norske samfunnet er bygget på.

Les også: Dette er Ukrainas kulturskatter

Kunstnerne spiller en viktig rolle

En av de mest avgjørende forskjellene mellom liberale demokratier som Norge og autoritære regimer som dagens Russland er vårt tydelige skille mellom stat og sivilsamfunn. Men heller ikke i Russland er dette skillet fullstendig brutt ned. Kunstnerne er ikke representanter for staten, og bærer ikke ansvaret for invasjonen. Kulturlivet representerer snarere en av få krefter med potensiale til å skape et korrektiv til statens krigerske interesser.

Vi bør heller bidra til å styrke den frie kunsten i Russland, slik det internasjonale samarbeidet inntil i dag har bidratt til. Det er tross alt kunstnerne som, i tillegg til journalister, skal fortelle historien om krigen og veien videre. Boikott vil kun bidra til å svekke Russlands kulturliv, noe som på sikt er svært uheldig for det russiske folket.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar