Vernissageguiden
Bergen

Dette er de beste utstillingene i Bergen akkurat nå

Uke 24 - 32
Man møter mange uttrykk i Galleri S12s nye utstilling. (Foto: S12.)

Glassets år

Tygde tyggiser, dammer av smeltevann, et prikkete egg, knust glass og pust til utlån.

Ved første øyekast, kan det virke som om arbeidene i «I & We» har lite til felles. Utstillingen består av skulpturer, video, foto og performance, der både glassets evne til å formes, og det mer konseptuelle og idebaserte står i fokus. Selv om kunstnerne bruker ulike språk og symbol i kunsten, er det ingen tvil om at de forfølger sin lidenskap når de arbeider med glass. I sin kunstneriske praksis presenterer de holdninger fylt med ømhet og oppmerksomhet for mediet og for verden rundt oss. Nøkkelen til utstillingen ligger derfor, i en retning innen relasjonell etikk og går inn i feminismens rammeverk – omsorgsetikken.

I forbindelse med glassets år, setter S12 søkelyset på norsk glasskunst. Utstillingen er basert på en open call, og kuratert av Mika Drozdowska (pl) fra BWA Wrocław Galleries of Contemporary Art.

Skeivt kulturår markeres ved Kode med utstillingen "Det skeive blikket". (Foto: Presse.)

Camp estetikk, cruisingkultur og greske myter

Med utstillingen «Det skeive blikket» vil Kode for første gang utforske og løfte frem mangfoldet av skeive perspektiver, historier og identiteter i egen samling.

«Skeiv» er det som ikke er «rett» – det som avviker fra tradisjonelle strukturer og normer. I sin essens dreier det seg om bruddet med det vi ser på som «normalt». I dagligtalen kan «skeivt» beskrive alle former for kjønnsuttrykk, identiteter og seksualiteter som ikke følger normen.

Gjennom nærmere 160 verk fra antikken til i dag, tematiseres alt fra camp estetikk, cruisingkultur, greske myter og peppermø-kulturen på 1800-tallet. Historiene handler om forventninger til femininitet og maskulinitet, om kjønnsidentiteter og om likekjønnet kjærlighet og begjær.

«Det skeive blikket» tar utgangspunkt i Kodes samling, med noen innlån, og spenner bredt – med verk, motiver og temaer fra antikken fram til i dag. Utstillingen vil suppleres av en egen samtidsdel som åpner høsten 2022.

Naboskap utforskes i nye former hos Kode. (Foto: Dag Fosse/Kode.)

Naboskapets kvaler

Hvordan kan arkitekturen hjelpe oss med å løse utfordringer rundt ensomhet, eldrebølge, økte boligpriser og klimakrise? Kan nye, kollektive boformer bidra til å løse noen av våre største samfunnsproblemer?

«NABO: Hvordan skal vi bo sammen?» presenterer innovative eksempler på boliger og nabolag som inviterer til et mer sosialt hverdagsliv hvor naboer kan dele arealer, bygge felleskap og skape trivsel, samhold og tilhørighet.

Utstillingen er et samarbeid med Byarkitekten i Bergen kommune / forskningsprosjektet BOPILOT, Nasjonalmuseet og de prisbelønte arkitektene Helen & Hard.

Fars arbeidsbord. Ett av flere fotografier Arnljot Berg tok til omslaget på sin roman “Nøkkelpersonene” som ble utgitt av Gyldendal Norsk Forlag i 1981. (Foto: Arnljot Berg Estate.)

Far og datter

Bergen Kunsthall persenterer Lene Berg som Festspillutstiller for 2022.

Lene Berg er filmskaper og billedkunstner, og de siste tiårene har hun laget en rekke fremragende arbeider som blant annet stiller spørsmål ved vedtatte forestillinger om fiksjon og sannhet.

Berg var ni år gammel da hennes far ble arrestert og fengslet i Paris anklaget for drapet på sin kone, Lene Bergs stemor, Evelyne Zammit. Dette dramatiske barndomsminnet er utgangspunktet for utstillingen «Fra Far», som kombinerer film og lydarbeider med scenografiske elementer i en serie narrative kapitler som vil utfolde seg gjennom Kunsthallens saler, der hvert utstillingsrom kan leses som en del av en større fortelling.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar