Kulturministeren tar livet av det private kulturlivet

Kulturminister Anette Trettebergstuen har ikke oppfylt løftene hun ga til kulturlivet, mener innleggsforfatteren. (Foto: Terje Bendiksby/NTB.)
Kulturminister Anette Trettebergstuen har ikke oppfylt løftene hun ga til kulturlivet, mener innleggsforfatteren. (Foto: Terje Bendiksby/NTB.)
Tror Trettebergstuen at private produsenter er gamblere som satser sine siste kroner på å lure Kulturrådet, spør regissør Johan Osuldsen.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Johan Osuldsen kritiserer kulturministeren for manglende støtte til private aktører i kulturlivet.

Kulturminister Anette Trettebergstuen gjør det hun kan for å ta livet av privatproduserte konserter og scenekunstforestillinger som ikke har stort kommersielt salgspotensiale. Slik Trettebergstuen opptrer nå, vil bare fenomener som Karpe og Mamma Mia klare seg våren 2022. De andre, som ikke er i det kommersielle toppsjiktet, vender hun ryggen til. 

Norstat har en ny undersøkelse hvor man ser at over halvparten av publikum kjøper mindre billetter enn før. Folk har fått nye vaner. Dette bekreftes av medlemsorganisasjonen Norske Kulturhus, som sier at det er over 50 prosent nedgang i billettsalget. Tendensen er klar over hele fjøla: Flere institusjonsteatre dumper billettprisene til 200 kroner for å få folk tilbake i teatret. Det har de mulighet til, fordi de ikke er avhengige av billettsalg slik som privatproduserte konsert- og scenekunstforestillinger. 

Les også: Et kynisk og opportunistisk angrep på kulturlivet

Uredelige uttalelser

Da regjeringen stengte ned 8. desember, stoppet billettsalget helt opp, og da regjeringen åpnet igjen i februar, fikk man ikke støtte selv om Trettebergstuen hadde bedyret nettopp dette. Hun sa på NRKs Dagsnytt 18 like før jul at «vi har ryggen deres gjennom krisa hvis dere avlyser eller nedskalerer». Bransjen stolte på henne, og planla deretter. Men da kulturlivet åpnet, fikk brorparten av musikere, artister, skuespillere, dansere, sangere og produsenter som opptrer kommersielt, avslag på sine søknader, fordi Trettebergstuen hadde innført «kriterier» som måtte oppfylles. 

Annonse

I Dagsnytt 18 22. februar sier Trettebergstuen at hun har «treffsikre ordninger». Men hvem treffer hun med sine ordninger? Hun treffer de som passer Kulturrådets kriterier, men disse kriteriene passer særdeles dårlig for privatproduserte konsert- og scenekunstforestilinger. Er dette gjort med vilje eller av mangel på kunnskap? 

Hadde hun opptrådd redelig før jul, hadde hun sagt dette: «Konserter og forestillinger som er avhengig av billettsalg for å honorere, kan ikke regne med å få støtte». Da hadde alle private produsenter avlyst umiddelbart, og en viktig del av bransjen hadde sluppet å bli holdt for narr. Eller mente hun at disse produsentene skulle tatt opp lån og gamblet på at de oppfylte kriteriene? Etter rundt to år med pandemi er det unødvendig å påpeke at dette er altfor risikabelt. 

Tror hun vi er skurker?

Etter Kulturrådets skjønn ble det tydelig i overgangen februar/mars at en stor del av privatproduserte forestillinger ikke ble ansett som støtteverdige. Private aktører må med andre ord gjerne produsere konserter og teater så lenge de tilpasser prosjektene til statlige kriterier. Det er som å løpe på idealtid. Innsats og eget initiativ gjelder ikke, det viktigste er å tilpasse kunsten etter statens ønsker.

Trettebergstuen har samtidig vært redd for at private aktører leier for store arenaer for å spekulere i støtteinntekter. Har hun virkelig så liten tiltro til kulturbransjen? Tror hun at private produsenter er gamblere som satser sine siste kroner på å lure Kulturrådet? Slike skurker ville vært lett for staten å luke ut i etterkant, men hun bruker altså dette som et av argumentene for å ikke bevilge mer penger.

I mellomtiden skylder Trettebergstuen på alt mulig annet: Hun skylder på ESA (tilsynsorganet for EØS-avtalen red.anm.), og hun sier i Dagbladet at «det ikke er lov å forlenge stimuleringsordningen siden det ikke lenger er smitteverntiltak». Ikke lov? Det er hun som er kulturminister. Hun og regjeringen kan for eksempel lage en overgangsordning som treffer alle dem hun sa skulle få hjelp.

Les også: Kunstnernes ytringsfrihet er ikke truet, men kunstens kvalitet er det

Høyt på banen i opposisjon

Kanskje Trettebergstuen ikke ønsker å forlenge støtten for de private produsentene, eller kanskje hun mangler gjennomslagskraft i regjeringen? Det første vitner i så fall om en kulturminister som ønsker mindre produksjonsmangfold. Det andre vitner om en svak kulturminister. I NRKs radioprogram Arena sier hun 2. mars at «hun har gjort det hun kan». Kanskje hun ikke kan bedre.

Trettebergstuen var høyt på banen i opposisjon, og 14. august 2021, en snau måned før stortingsvalget, leverte hun dette skriftlige spørsmålet til kulturminister Abid Raja: «Er det meningen at stimuleringsordningen skal skape stor utrygghet hos aktørene slik at de ikke tør arrangere, og hva konkret vil kulturministeren gjøre for å fjerne denne utryggheten for kulturarrangørene?» 

Trettebergstuen har vinteren 2022 selv skapt en mye større utrygghet for private produsenter enn under den forrige regjeringen, og hun har i tillegg lagt til rette for, via Kulturrådets skjønn, at de delene av konsert- og teaterbransjen som er avhengige av å selge billetter, står i fare for å bli kraftig nedskalert.

Hvis Trettebergstuen hadde ønsket å hjelpe den private konsert- og teaterbransjen, kunne hun tatt penger fra de statlig finansierte kulturinstitusjonene som har gått med overskudd grunnet lav produksjonshyppighet under pandemien, og gitt dem til de som har behov for økonomisk hjelp nå. 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar