Falskt om falske nyheter

Nordmann kan vinne «verdens beste pressefoto»

Bildene i fotoboken til Jonas Bendiksen er tatt i Veles i Nord-Makedonia. I 2016 ble stedet kjent for å være et ynglested for produksjon av falske nyheter. (Foto: Jonasbendiksen.com.)
Bildene i fotoboken til Jonas Bendiksen er tatt i Veles i Nord-Makedonia. I 2016 ble stedet kjent for å være et ynglested for produksjon av falske nyheter. (Foto: Jonasbendiksen.com.)
Jonas Bendiksens fotoprosjekt om falske nyheter kan vinne World Press Photo sin kåring av «verdens beste pressefoto».
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Jonas Bendiksens fotoprosjekt om falske nyheter kan vinne World Press Photo sin kåring av «verdens beste pressefoto».

– Det er veldig stas å bli nominert, sier Jonas Bendiksen til Journalisten.

Bendiksen var en av vinnerne i regionkonkurransen med bildene i fotoboken «The book of Veles». Nå kan han gå videre til å vinne den globale hovedprisen.

Bildene i fotoboken er tatt i Veles i Nord-Makedonia. I 2016 ble stedet kjent for å være et ynglested for produksjon av falske nyheter.

Et halvår etter publiseringen kastet Bendiksen nytt lys over prosjektet. Da avslørte han at hele prosjektet i seg selv var forfalsket, og at alle menneskene på bildene var datagenererte figurer.

Annonse

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar