312.000 koner for tre dager

– Veldig umusikalsk

Villaen Norsk filminstitutt har leid i Los Angeles for å presentere norsk film under Oscar uka. (Foto: Terje Bendiksby/NTB.)
Villaen Norsk filminstitutt har leid i Los Angeles for å presentere norsk film under Oscar uka. (Foto: Terje Bendiksby/NTB.)
FRP reagerer på at Norge bruker flere hundre tusen kroner på å leie et luksushus i Hollywood Hills under Oscar-uken.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Frp reagerer på at Norge bruker flere hundre tusen kroner på å leie et luksushus i Hollywood Hills under Oscar-uka.

– Det er litt umusikalsk når vi nettopp er ferdig med korona, og offentlige penger er blitt brukt til å holde liv i kulturlivet, som i stor grad ligger nede med knekt nakke. Og så er det noen få som er i Hollywood på luksus. Det høres ikke bra ut, sier FRPs Sigbjørn Framnes, som sitter i kulturkomiteen på Stortinget til NTB.

Den gigantiske «norske» luksusvillaen han snakker om, ligger i Hollywood Hills og har spektakulær utsikt over Los Angeles. Den leies i tre dager for 312.000 kroner og brukes som base for å fremme norsk film i USA. Bakteppet er Oscar-nominasjonene til «Verdens verste menneske» og Æres-Oscaren til Liv Ullmann, og det arrangeres også mottakelser for disse.

Totalt brukes det i underkant av én million kroner på Hollywood-prosjektet, ifølge Norsk filminstitutt. Brorparten av pengene kommer fra statskassen.

– Jeg ble litt provosert da jeg leste om dette. Det er litt umusikalsk når vi nettopp er ferdig med korona, og offentlige penger er blitt brukt til å holde liv i kulturlivet, som i stor grad ligger nede med knekt nakke. Og så er det noen få som er i Hollywood på luksus. Det høres ikke bra ut, sier Frps Sigbjørn Framnes, som sitter i kulturkomiteen på Stortinget. (Foto: Marit Hommedal/NTB.)

Vanlige folk?

Framnes reagerer på signaleffekten dette sender ut, på et tidspunkt når mange sliter med høye strøm- og bensinpriser.

Annonse

– Jeg registrerer at kulturminister Anette Trettebergstuen synes at dette er strålende, men det er vel litt spørsmål om hvem man definerer som vanlige folk, sier Framnes.

Norsk filminstitutt bidrar med rundt 550.000 kroner og Utenriksdepartementet med 250.000 kroner, mens Tromsø internasjonale filmfestival (TIFF) og Virke spytter inn henholdsvis 175.000 kroner og 100.0000 kroner. Tiff står bak arrangementet Fiction Norway som avholdes i det norske huset, hvor norske filmaktører pitcher sine prosjekter for bransjefolk fra USA.

Anders Danielsen Lie, Joachim Trier, Renate Reinsve og Eskil Vogt under pressetreffet for filmen: Verdens verste Menneske i Hollywood. (Foto: Terje Bendiksby/NTB.)

Kunne man hatt mindre overdådighet?

Norsk Filministutt og kulturministeren har påpekt at pengene kan komme tilbake til statskassen gjennom framtidige inntekter på norske filmprosjekter.

– Jo, det kan godt være, sier Framnes.

Men legger til:

– Et spørsmål er om man kunne gått ned på standard og fått igjen de samme pengene. Kanskje kunne man gjort det med litt mindre overdådighet. Spesielt for Arbeiderpartiet, som er opptatt av vanlige folks tur. Kanskje kunne de lagt opp til noe som vanlige folk kan oppnå, ikke et luksusliv i Hollywood.

Skaper arbeidsplasser

Direktør Kjersti Mo i Norsk filminstitutt forsvarer avgjørelsen om å leie luksusvillaen.

– Grunnen til at vi arrangerer Fiction Norway og leier dette huset, er å skape ny og varig industri for audiovisuell sektor i Norge, sier Mo til NTB.

Hun mener arrangementet bidrar til å skape verdier og arbeidsplasser i Norge, og viser til at det skal avholdes 130 møter i huset disse tre dagene.

– Vi har jo hatt lokale folk som har kartlagt alternativene og sett på hva det koster å kunne fasilitere alle disse arrangementene som er lagt her. Og dette er markedspris, sier hun.

Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen (Ap) taler under mottakelsen for filmen: Verdens verste Menneske i Hollywood. (Foto: Terje Bendiksby/NTB.)

Tiltrekker gutta med de store pengene

Også kulturministeren forsvarer pengebruken. Hun var torsdag innom huset på to arrangementer.

– Alt med Hollywood er veldig unorsk, men ett eller annet sted måtte de hatt disse møtene, og jeg tror nok det kunne kostet nesten like mye å leie et konferansehotell nede i byen der. Men her oppe tiltrekker du deg gutta med de store pengene, og det kommer til å løfte norsk filmbransje framover. Så det er en investering.

Hun forstår at det kan virke umusikalsk for folk som sliter med høye strømregninger og bensinpriser.

– Hollywood-luksus er så langt fra den virkeligheten vi lever i. Men som sagt så er NFI her av en grunn. Det er fordi norsk film er Oscar-nominert, og det er et mulighetsrom for å trekke til seg store penger i investering til Norsk film.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker