Kan velge to ordninger

Pensjons-enighet i kulturbransjen

LO-forbundene Creo og NTL har kommet til enighet med arbeidsgiverorganisasjonen Spekter om pensjon for ansatte ved teatre, orkestre og operaer. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB.)
LO-forbundene Creo og NTL har kommet til enighet med arbeidsgiverorganisasjonen Spekter om pensjon for ansatte ved teatre, orkestre og operaer. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB.)
LO-forbundene Creo og NTL har kommet til enighet med arbeidsgiverorganisasjonen Spekter om pensjon for ansatte ved teatre, orkestre og operaer.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er LO-forbundene Creo og NTL har kommet til enighet med arbeidsgiverorganisasjonen Spekter om pensjon for ansatte ved teatre, orkestre og operaer.

Løsningen de har kommet fram til gjennom mekling, innebærer at det blir mulig for de ansatte å velge mellom to ulike pensjonsordninger. Den ene er dagens innskuddspensjonsordning som gjelder for disse virksomhetene, og den andre er en hybridpensjon som etableres fra 1. april.

– Vi har fått fullt gjennomslag for vårt krav, og vi har sikret våre medlemmer ved disse institusjonene en svært god pensjonsordning, sier forhandlingsleder i Creo, Christine Thomassen, i en pressemelding.

Creo og NTL organiserer omtrent halvparten av LOs medlemmer i de berørte kulturinstitusjonene.

Spekter og Fagforbundet har ikke blitt enige i pensjonsspørsmålet, og det er berammet mekling med frist 10. mai.

Annonse

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar