Subjekt mener

Moralsk panikk fra Nasjonalballetten

Ballettsjef Ingrid Lorentzen reagerer kraftig på at enkelte i Nasjonalballetten har brukt illegale rusmidler på fritiden. (Foto: Den norske opera og ballett.)
Ballettsjef Ingrid Lorentzen reagerer kraftig på at enkelte i Nasjonalballetten har brukt illegale rusmidler på fritiden. (Foto: Den norske opera og ballett.)
Den norske opera og ballett har ikke noe å gjøre med hvilke rusmidler danserne bruker på fritiden, skriver Subjekt i dagens leder.
Sjanger Dette er en lederartikkel. Den gir uttrykk for lederredaksjonens syn på saken og står for avisens regning.
Saken er Nasjonalballetten har den siste tiden behandlet en varslersak knyttet til bruk av ulovlige rusmidler.

Søndag kunne Aftenposten fortelle at Nasjonalballetten den siste tiden har behandlet en varslersak knyttet til bruk av ulovlige rusmidler. Det er snakk om at enkelte dansere har brukt slike rusmidler på fritiden. Dette har Nasjonalballetten funnet ut etter en undersøkelse de har gjennomført med ekstern bistand de hyret inn rett etter varslet kom 7. mars.

«Grunnen til at vi tar det så alvorlig, er at enhver bruk av illegale rusmidler er helt uforenlig med å være ansatt i Nasjonalballetten», sier ballettsjef Ingrid Lorentzen.

Her burde det kommet flere kritiske spørsmål fra Aftenposten. Mener Lorentzen det samme gjelder andre bøteforhold, som å kjøre for fort eller drikke øl i parken? Og hva mener hun med at illegal rusbruk er uforenlig med å være ansatt på Nasjonalballetten: Planlegger hun å gi danserne sparken?

Les også: Subjekt mener: Politidirektøren bør gå av. Og justiministeren beklage

Annonse

Utbredt overalt i samfunnet

For at en skal kunne sies opp, må arbeidsgiver ha en saklig grunn. Ifølge Lorentzen er det ingenting som tyder på at danserne har vært ruset på jobb, eller brukt prestasjonsfremmende midler. Så hva er da problemet?

Problemet er først og fremst arkaiske og stigmatiserende holdninger i ledelsen i Operaen. I Aftenpostens artikkel kan man lese at: «Hendelsen kom som en overraskelse på henne. Lorentzen har aldri tenkt at rusmidler ville bli et problem i kompaniet. Hun er opptatt av at danserne skal være forbilder.»

Samtidig har Justin Bieber lansert sitt eget cannabis-merke, og en av det siste tiårets største hits, «I can’t feel my face» av The Weeknd, handler om kokainbruk.

Realiteten er at ulovlig rusmiddelbruk er relativt utbredt i kulturbransjen, både blant de største forbildene og andre kulturarbeidere. Men det gjelder også blant bygningsarbeidere, sjåfører, kokker og i mange andre yrker. Hvis alle disse skulle nektes å arbeide, ville samfunnet vært nær ved å stoppe opp.

«Det skal være godt å være her for alle», sier Lorentzen til Aftenposten, etter nærmest å ha gitt flere av sine ansatte oppsigelsesvarsel i media for noe som hun selv erkjenner at ikke har påvirket arbeidet. Man kan tenke seg hvilken belastning dette medfører for de det gjelder, som mange på Nasjonalballetten antagelig vet hvem er.

Les også: PST-sjefen bør trekke seg

Det handler om moral

På spørsmål om hvilke ulovlige rusmidler det gjelder, svarer Lorentzen: «Det er illegale rusmidler. Vi skiller overhodet ikke på det. For oss er det norsk lov som er skillelinjen. Illegale rusmidler er illegale rusmidler». Ironien er at alkohol er et av rusmidlene som gir sterkest bivirkninger, og er definitivt det rusmiddelet som forårsaker flest sykedager i norsk arbeidsliv. Dette kan danserne bruke så mye de vil av.

Sitatet viser også at det ikke er selve handlingen som er problemet, men det faktum at den er kriminell. Denne kriminaliseringen ønskes fjernet av et flertall både av det norske folk og partier på Stortinget. Høyesterett og riksadvokaten har nå innført en tilnærmet rusreform, der signalene er at politiet ikke skal ransake eller pågripe rusavhengige for egen bruk. Hvem som er rusavhengige, kan de ikke vite på forhånd, noe som betyr at alle brukere vil få styrket sin rett til privatliv.

Grunnen til at vi ikke har fått en skikkelig rusreform og avkriminalisering ennå, er at partiet til kulturministeren har alliert seg med de mest konservative partiene på Stortinget (FRP, KRF og SP) for å blokkere den forrige regjeringens forslag til en mer human og rettferdig ruspolitikk.

Her burde imidlertid kulturministeren komme på banen og slå ring rundt danserne. Noen må slå fast at kulturinstitusjoner ikke har makt over hva arbeiderne gjør utenfor jobb – ellers kan en uheldig moralsk panikk spre seg videre.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM