Økt med 25 kroner på tre år

Billettpriser på barnefestival vekker oppsikt – kun spedbarn kommer inn gratis

Ila Auto spiller konsert på hovedscenen under musikk- og kulturfestivalen Miniøya i Tøyenparken. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB.)
Ila Auto spiller konsert på hovedscenen under musikk- og kulturfestivalen Miniøya i Tøyenparken. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB.)
Kun spedbarn under åtte uker kommer gratis inn på Miniøya, Norges største kulturfestival for barn.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Kun spedbarn under åtte uker kommer gratis inn på Miniøya, Norges største kulturfestival for barn.

For barn mellom åtte uker og 2 år koster billetten 125 kroner, mens prisen er 405 kroner for barn over 2 år.

– Det er helt hinsides at min datter, som ikke er åtte måneder engang, må betale inngang på 125 kroner. Her har de bare sikret seg at de som kommer inn gratis, trolig ikke kommer uansett, sier Mari Morken, som er tobarnsmor og leder for bydelsutvalget i bydel Alna, til Avisa Oslo.

Prisen er ikke høy tatt i betraktning at dette er en hel dag med opplevelser, konserter og aktiviteter, mener daglig leder i Miniøya, Solveig Riiser.

Billettprisen har kun økt med 25 kroner siden forrige festival for tre år siden, sier hun.

Annonse

Dette er første gang man må betale for barn under to år. Årsaken er at festivalen i år kan skilte med egne aktiviteter for denne gruppen.

Morken synes det er synd at det som skal være et lavterskeltilbud for barn i Oslo, må sidestilles med store og dyre arrangementer og fornøyelsesparker.

I tillegg til støtte fra Oslo kommune og kulturrådet, får festivalen gratis tomteleie som et tiltak etter pandemien, bekrefter Riiser. Hun sier at de holder prisene så lave som mulig, og at prisene skal evalueres.

Festivalen holdes førstkommende helg i Tøyenparken i Oslo.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar